List Washington Post se dostal k interní komunikaci, ze které vyplývá, že Rusko plánuje vyhloubit podmořský tunel spojující pevninu s poloostrovem Krym. Dopravu přes Kerčský průliv v současnosti zajišťuje Krymský most, Moskva ale kvůli ukrajinským sabotážím hledá jiné dopravní řešení. Pomáhat při realizaci tunelu údajně budou čínské firmy.
Kerčský most je pro Rusy jedinou spojnicí na Krym. Během války opakovaně čelil ukrajinským sabotážím, které ho načas vyřadily z provozu. Rusko proto podle listu Washington Post hledá bezpečnější trasy, kterými by spojilo vlastní území s poloostrovem, který okupuje od roku 2014.
MOŽNÁ JSTE MINULI: Ukrajinci udeřili pomocí raketometu HIMARS
A údajně je nachází v podzemí. Novináři amerického deníku se dostali k interní e-mailové komunikaci, která má potvrzovat, že chce Rusko vybudovat podmořský tunel na Krym. Využít k tomu prý má kapacity a zkušenosti čínských firem s podobně rozsáhlými projekty.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Šest let do třetí světové války? Analýza věští, že po porážce Ukrajiny by Rusko napadlo NATO
Čínská stavební společnost China Railway Construction Corporation měla v utajované korespondenci prohlásit, že je „připravena zajistit výstavbu železničních a silničních projektů v krymském regionu, a to jakkoli složitě“. O projekt se zajímá také nezávislý ruský list The Moscow Times.
Diplomatický problém
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj během probíhající války s Ruskem opakovaně deklaroval, že chce Krym osvobodit. Moskva se ale poloostrova nehodlá vzdát bez boje.
„Pro Putina má Krym symbolický význam, a proto je důležité ho spojit s Matkou Rusí,“ řekla Maria Šaginová, expertka na Rusko a západní sankce z Mezinárodního institutu strategických studií.
Během posledních devíti let Rusko učinilo Krym závislým na vodě, elektřině a komunikačních linkách připoutaných k Rusku. Podle Šaginy by tunel byl „fyzickým rozšířením narativu“, který Putin zastává.
Podpora Kyjeva je sedativum, směje se Moskva. Rusko může Ukrajinu přejet, obává se Just
Ruská diplomacie se vysmála poslednímu americkému balíčku pro Ukrajinu. Velvyslanec v USA Anatolij Antonov jej přímo označil jako sedativum pro Volodymyra Zelenského. Jiří Just, novinář žijící v Rusku, pro CNN Prima NEWS sdělil, že Moskva větří šanci přejít do protiútoku. A pak prý může Ukrajinu přejet.
Washington Post ale upozornil, že pokud by se do projektu pustily čínské firmy, mohly by čelit západním sankcím. Čína navíc nikdy oficiálně neuznala Krym jako součást Ruska.
Jak stavět v podzemí?
Tak gigantický projekt jako podvodní tunel by si obyčejně vyžádal nejmodernější stavební techniku. Podle odborníků by ale Rusko a Čína kvůli hrozbě ukrajinské sabotáže pravděpodobně nemohly používat novější metody výstavby. Místo toho by jim nezbývalo nic jiného než použít tradiční technologii ražení tunelů.
„V takovém případě by bylo stavbu velmi obtížné sabotovat, pokud byste nezaútočili na její vchody,“ uvedl pro Washington Post nejmenovaný inženýr, který pracoval na několika největších světových projektech tunelů.
Vybudování tunelu přes Kerčský průliv by podle něj stálo nejméně pět miliard dolarů (111 miliard korun) a vyžadovalo by, aby ruská armáda chránila nejen průliv, ale i potřebná výrobní místa na pobřeží.
„Je to vysoce riziková operace,“ uzavřel. Krymské úřady ale domněnky o stavbě tunelu odmítají.