V případě zavedení emisní normy Euro 7 hrozí, že o práci v automobilovém průmyslu přijdou v rámci Evropské unie až statisíce zaměstnanců. V pořadu 360° na CNN Prima NEWS na to upozornil stínový ministr dopravy a poslanec ANO Martin Kolovratník. Kriticky se k normě staví také europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který ji označil za „podraz od Evropské komise“.
„V Evropě to bude mít dopad na statisíce pracovních míst. Je to vážný problém. Pro mě osobně, coby řádového poslance ČR, je nepochopitelné, jak vůbec mohl někdo k takovému návrhu dospět a bavit se o roce 2025 a takto přísné normě,“ uvedl Kolovratník v pořadu 360°.
Norma Euro 7 by měla podle stávajícího návrhu Evropské komise platit od roku 2025. Podle stínového ministra dopravy je tento termín nesplnitelný. „Velmi to souvisí s tím, že v roce 2035 mají skončit spalovací motory. Jde to velmi rychle za sebou,“ upozornil.
ČTĚTE TAKÉ: Šílenství, kterému se svazácky tleskalo. Euro 7 ohrožuje české zaměstnance, míní komentátoři
Přiznal také, že se v této otázce staví velmi kriticky zejména k české vládě. „Vidím z médií, jak premiér Petr Fiala (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS) srdnatě hlásí, že budou bojovat proti této normě. Ale tady se musím ptát, jak je možné, že česká vláda nekonala v druhé polovině loňského roku, když měla předsednictví v Radě EU. Připomenu, že Evropská komise normu zveřejnila zhruba v polovině listopadu loňského roku. Určitě už kolegové znali teze a podmínky, jak bude vypadat. Naše předsednictví ale mlčelo. Můžu se jen ptát a dohadovat se, proč jsme o tuto příležitost přišli,“ řekl Kolovratník.
Dojíždět zimní pneumatiky v létě není dobrý nápad. Odborník vysvětlil, proč neušetříte
Přezouvání zimních pneumatik na letní je sice otravné, ale určitě se vyplatí. Zákon sice na rozdíl od opačného gardu nestanovuje, že by člověk měl v dubnu měnit zimní pláště za letní, po všech stránkách je to ale dobrý nápad. Měkké zimní pláště s hustším vzorkem mají za sucha a tepla horší jízdní vlastnosti a zvyšují i spotřebu. Takže jezdíte méně bezpečně a dráž.
České vlády se naopak zastal Zdechovský. Vysvětlil také, jak to s návrhem vlastně bylo. „Byl to podraz od místopředsedy Evropské komise Franse Timmermanse, který tvrdil, že se zpřísňovat normu Euro 6 nechystají. Potom však někdy v září, říjnu začaly probublávat informace, že se chystá norma Euro 7. Z našeho pohledu ale nebyla s nikým dopředu prodiskutována ani konzultovaná a tak, jak je předložena teď, je nekonkrétní a neříká, jakým způsobem bude ty škodliviny řešit. Je celá špatně,“ uvedl Zdechovský.
„Důvod, proč na ni členské státy nereagovaly hned, je ten, že ji musely nejprve prostudovat a mít k ní expertní stanoviska,“ vysvětlil europoslanec s tím, že první začaly přicházet až po Novém roce.
Každý 33. člověk pracuje v autoprůmyslu
K možnému propouštění a dopadů normy Euro 7 na pracovníky automobilového průmyslu v Česku se vyjádřil také ekonom Petr Bartoň. „Celý automobilový průmysl se podílí zhruba třemi procenty na celkovém objemu pracovníků v Česku, to znamená, že zhruba každý 33. člověk pracuje přímo v tomto odvětví. Není to jen o finálních montovnách, ale o celém dodavatelském řetězci,“ připomněl.
Uvedl, že případné propouštění by mělo významný regionální dopad. „Automobilový průmysl není rozprostřen po celé republice. Tudíž bychom měli regiony, které by byly mnohem více postiženy. Nicméně, ať to s Euro 7 dopadne jakkoliv, tak nás výzva případného propouštění čeká, a to s přechodem na elektrifikaci automobilů,“ uvedl.
Vysvětlil, že elektroauta jsou mnohem jednodušší, tudíž je na jejich výrobu potřeba méně dílů i lidí. „Celá výroba bude méně náročná na zdroje, takže bude potřeba i méně lidí. To znamená, že nejpozději s elektrifikací automobilového průmyslu budeme muset pro tyto pracovníky najít jiné uplatnění,“ doplnil Bartoň.