KOMENTÁŘ: Z pošt se staly bankomaty a předražené trafiky. Rušení je v zájmu všech

Většina z nás má doma na památku schovaný nějaký ten vánoční pohled, který mu připomíná dobu, kdy ještě Česká pošta plnila svou primární funkci. Jenže za poslední roky se z jejích poboček staly spíš předražené trafiky a bankomaty. Instituce nefunguje a je v zájmu nás všech, aby stát nedotoval tisíce úřadoven jen proto, že si na ně lidé chodí pro důchody, pokuty nebo dopisy z finančáku. Přes řadu oprávněných výhrad je dobře, že politická reprezentace k radikálnímu kroku konečně našla odvahu.

Doba se mění a pokud chceme funkční státní služby, musíme se smířit s tím, že řada z nich přechází do onlinového prostředí. Pošta navíc již dlouho není schopná obstát ani v konkurenci soukromých přepravních společností. Pokud po jejích službách není poptávka a podnik je v miliardových dluzích, rušení stovek poboček je logické a správné.

Všichni v současné době sledujeme, jak vláda hledá, kde uspoří peníze, a nikdo neslyší rád, že se to dotkne právě jeho. Po úsporách kolem valorizací důchodů přicházejí na řadu pošty. Bohužel se opět zdá, že vládní krok nejvíce zasáhne seniory. Právě oni jsou často těmi, kdo jsou na služby pošty historicky zvyklí – cesta pro důchod na nejbližší pobočku je pro mnohé z nich už jakousi každoměsíční tradicí.

VÍCE K TÉMATU: Na zrušených pobočkách to vře. Pošťáci jsou v šoku a zákazníci láteří

Pokud ale nechceme, aby nám stát neúměrně zvyšoval daně, byly peníze právě na důchody nebo školství a nemuseli jsme platit třeba poplatky ve zdravotnictví, je na čase začít likvidovat to, co nefunguje a co většina občanů zjevně vůbec nepotřebuje. Protože pravda je taková, že pokud by po službách České pošty poptávka byla a pobočky by prosperovaly, nemusely by se rušit. Seniorům, kterým se cesta pro důchod zkomplikuje, by měl ale stát zajistit pomoc a náhradu. Resort vnitra plánuje v této věci jednání. Doufejme, že nezůstane jen u planých slibů, protože jinak ze sebe vláda punc likvidátorů seniorů jen tak nesetřese.

A co další služby? Ruku na srdce, kdo z vás využívá služeb České pošty k posílání balíčků k místu bydliště? Za poslední čtyři roky jsem si objednala desítky zásilek a přes Českou poštu šla pouze jedna. Nevyhovuje mi například často krátká otevírací doba pobočky ve srovnání s konkurencí, ale ani cena za dopravu. Firmy dnes často už ani možnost doručení poštou nenabízejí a spoléhají se pouze na soukromé dopravce.

Pošta jako bankomat a drahá trafika

Neschopnost České pošty obstát v konkurenci privátních přepravních společností ostatně exemplárně odkrylo už období covidové pandemie. Soukromí přepravci rychle nabrali nové řidiče, investovali prostředky do prodloužení doby doručení, vybudování boxů i v menších městech a na vesnicích, vytvořili funkční aplikace, kde můžete zásilku sledovat od poslání až k doručení atd. A jak se zdá, uživatelé jsou ochotní si za tyto služby zaplatit, protože vědí, že jim balíček často přijde rychle a až pod nos (byť i tyto společnosti někdy čelí kritice). V tomto všem Česká pošta jednoduše zaostává.

Pošta je tedy použitelná jen jako bankomat na důchody, předražená trafika na stírací losy a schránka, kde si vyzvedáváme pokuty, dopisy z finančáku, sociálky nebo ze soudů. A je tak logické, že není třeba, aby fungovaly tisíce úřadoven jako v době, kdy byly listovní služby na vrcholu.

Pravda je, že od ministra vnitra Víta Rakušana (STAN) nebylo zrovna šťastné učinit tak zásadní krok bez předchozího oznámení samosprávám. Na druhé straně, aktuální hysterie kolem zavírání stovek poboček, kterou často vyvolávají politici bývalých vládních stran, je dost pokrytecká. Všichni léta křičí, ať začne stát šetřit na přebujelé byrokracii, a když někdo konečně sebere odvahu a udělá to, zase je to špatně.

Tagy: