Do tuzemských kin přišlo loni nejméně diváků od roku 2005 a za sledování filmů zaplatili jen mírně přes 905 milionů korun. Návštěvnost i tržby tak v kinech klesly meziročně o přibližně dvě třetiny. A sotva se sály se stříbrným plátnem otevřely, čeká jejich provozovatele další výzva.
Takovou bídu kina v České republice nepamatují. Do jejich sedaček loni zavítalo jen asi 6,4 milionu diváků, kteří v jejich pokladnách nechali necelých 906 milionů korun. Návštěvnost i tržby tak meziročně klesly přibližně o dvě třetiny. Jedná se o nejhorší výsledek od roku 2005, kdy do kin přišlo asi 9,5 milionu lidí, a provozovatelé sálů se stříbrným plátnem utržili 854 milionů korun.
Jenže asi ani letošní rok nebude pro kina o moc lepší. Malé stánky se otevřely teprve na konci května, multiplexy jsou v provozu sotva měsíc. O jak velké tržby tuzemská kina přijdou letos, je ale prý zatím ještě předčasné odhadovat, natož jak koronavirová pandemie poznamená vůbec celý trh.
Hra o 2,5 miliardy
„Na podobné závěry je ještě brzy, ale situaci analyzujeme. Vnímáme velký zájem diváků o návštěvu multiplexů, čemuž přeje i silná filmová nabídka,“ uvedla pro CNN Prima NEWS Denisa Šandová, mluvčí společnosti Cinema City, která jen v České republice provozuje síť dvanácti multiplexů v sedmi městech. Multiplexy tvoří asi 75 procent tuzemského filmového trhu, co se promítání v kinech týče.
Koronavirová pandemie ale není jediným faktorem, který ovlivní budoucí vývoj odvětví, kde se jen v Česku ročně protočí více než 2,5 miliardy korun. Klasickým kinosálům totiž roste konkurence, kterou lze zatím ještě přehlédnout, ale na trhu pravděpodobně začne hrát stále větší roli. A to díky digitalizaci.
Představte si, že byste si chtěli dopřát filmový zážitek srovnatelný právě s kinem, ale nejste zrovna nadšeni ze sdílení jednoho prostoru se zcela cizími lidmi nebo vám zkrátka nevyhovuje aktuální programová nabídka. Kina se totiž zpravidla soustředí na promítání nových snímků, které mají navíc většinou za cíl vydělat velký balík peněz. Z logiky věci se pak těžko do kin dostanou díla oblíbená u malého počtu diváků.
Mít své kino v hospodě
Digitalizace však přinesla možnosti, jak si na své mohou přijít i tito filmoví fanoušci. „Dokážeme sestavit takřka na míru filmové menu pro kohokoli, kdo chce promítat pro větší počet diváků. Potřebuje k tomu jenom počítač, běžnou promítací techniku a plochu, která bude plnit funkci plátna,“ řekl CNN Prima NEWS Ctirad Hemelík, spoluzakladatel technologické společnosti Artinii, která může způsobit doslova revoluci ve způsobu, jakým se filmy dostávají od producentů k divákům.
Jak to funguje? „Stačí si u nás vybrat filmy, které byste chtěli promítat například ve své hospodě, na návsi nebo náměstí či jiném veřejně přístupném prostoru. My vám zdarma poskytneme software pro přehrání filmu a do dvou hodin zajistíme doručení filmu do kterékoli části světa ve 4K kvalitě. Za film samozřejmě inkasujeme poplatek,“ dodal Hemelík. Zjednodušeně řečeno jde o jakousi internetovou půjčovnu filmů pro veřejné projekce.
Systém je podle Hemelíka zajímavý i pro producenty, protože Artinii dokáže garantovat, že film je stoprocentně zabezpečený na neveřejných serverech, a technologie dokáže identifikovat případy, kdy by někdo film během promítání nahrál třeba na mobil a šířil dál. „Umíme vytvářet uzamykatelné playlisty, nastavit pravidla geoblokace nebo maximální počet vstupenek k prodeji. Vytváříme také festivalové balíčky,“ dodal Hemelík.
Sledujeme, ale nebojíme se
Hemelíkova start-upu si všimli také v zahraničí, včetně pořadatelů právě probíhajícího mezinárodního filmového festivalu v Cannes, kde zástupci Artinii budou součástí panelové diskuse s významnými hosty v rámci sekce Cannes Next 2021.
Považuje Hemelík svou společnost za konkurenci klasických kin? „Myslím, že cílíme na trochu jiné publikum, ale někteří provozovatelé kin pochopili, že s námi mohou docela dobře spolupracovat, a berou nás spíše jako partnery,“ vysvětlil.
Provozovatelé kinosálů vliv digitalizace na sektor filmové zábavy sledují, avšak nebojí se ho. „Jedná se o posun ve filmovém průmyslu, který vnímáme. Každopádně jsme přesvědčeni, že zážitek z návštěvy kina je stále jedinečný a nenahraditelný. Na divácích je vidět, že jim kina chyběla a že chtějí zažít film na velkém plátně,“ řekla CNN Prima NEWS Šandová za síť multiplexů Cinema City.