reklama

Konec manuálních převodovek se rychle blíží. Nemůže za to jen elektromobilita

Japonská Mazda je jednou z mála prémiových značek, u kterých zákazníci dosud preferují manuální řazení.
Zdroj: Mazda

Manuální převodovka byla ještě nedávno jasnou volbou evropských zákazníků. Dnes se z ní ale i na starém kontinentu pomalu stává rarita, po které nejčastěji sahají puristi a starší konzervativní zákazníci. Od ručního řazení rychle upouštějí i samotní výrobci. Důvodů je více.

reklama

Ještě před nějakými dvaceti, pětadvaceti lety se klasické ruční řazení dalo pořídit i do špičkových limuzín formátu BMW řady 7 a je to mu velmi nedávno, kdy člověk opravdu neuvažoval o fabii s automatem.

Manuální převodovka má stále své nepopiratelné výhody. Auta s ní jsou dostupnější, protože manuál je podstatně levnější než automatická „skříň“. Teoreticky je stále levnější i provoz, protože pokud s manuální převodovkou jezdíte rozumně, můžete dosáhnout nižší spotřeby paliva. Jsou také méně náchylné na poruchy a hlavně – mnoho zákazníků manuální převodovky preferuje už jen proto, že s nimi mají auto pod vlastní kontrolou.

K tématu

Pokud by záleželo jen na nich, manuály by přežily i do budoucna. Jenže tak to není. A nemohou za to preferované elektromobily, které se obejdou bez převodovky téměř úplně.

Asistenti si s manuálem nerozumí

Je sice pravdou, že podíl manuálů v Evropě stále klesá, protože roste skupina zákazníků, kteří požadují komfort automatu, ale hlavní příčinou ústupu jsou emise a bezpečnost. Manuály si totiž nerozumí s novými hybridními a plug-in hybridními technologiemi a co je pro ně ještě větším hřebíkem do rakve, ani s bezpečnostními asistenčními systémy.

Jak informuje Automotive News Canada, na smetišti dějin se tak mohou objevit dříve, než mnozí předpokládali. Manuál totiž nespolupracuje dobře s autonomními brzdami, adaptivním tempomatem a mnoha dalšími pokročilými funkcemi.

Pro zákazníky to pak znamená, že pokud si vyberou totéž auto s manuální převodovkou, ve výbavě nenajdou některé bezpečnostní systémy. A protože mnohé asistenty už jsou nebo budou součástí povinné výbavy, nabídka vozů s manuální převodovkou neustále klesá.

Podobně je tomu v případě šetřících ekologických systémů. Takový mild-hybrid je opět účinnější s automatem než s manuálem, o hybridních a plug-in hybridních pohonech nemluvě. Automotive News Canada uvádí příklad Subaru, u kterého podíl manuálních převodovek klesl hluboko pod 10 procent. U prémiových značek je manuál už skutečně raritou.

Největší manuální klasika aneb Ferrari s otevřenou kulisou řazení. I tohle už je dávno loňský sníh.
Největší manuální klasika aneb Ferrari s otevřenou kulisou řazení. I tohle už je dávno loňský sníh.
Zdroj: Ferrari

Dobrovolná eutanazie

Rozsudek smrti tedy vynesou automobilky nad klasikou samy ještě dříve, než si to budou zákazníci přát. Logický princip nabídky a poptávky zde neplatí – stejně jako u elektromobilů. Vyrábět malý objem aut bez automatické převodovky se jednoduše nevyplatí a finanční smysl ani nemá je vyvíjet. Zůstanou už jen výsadou některých specifických sportovních modelů.

Co je ale horší, s odchodem manuálních převodovek auta opět zdraží. Takže pokud máte zájem o auto s manuálem, neměli byste věru dlouho váhat. Příležitostí bude stále méně a méně. Nemluvě o kombinaci s naftovým motorem či dokonce pohonem obou náprav. Tyto kombinace už dnes prakticky neexistují.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

EURO 2021

Eriksen z nemocnice poslal první fotku po kolapsu. Připojil povzbudivý vzkaz

Eriksen z nemocnice poslal první fotku po kolapsu. Připojil povzbudivý vzkaz

„Za daných okolností se mám dobře,“ vzkázal dánský fotbalista Christian Eriksen nejen svým příznivcům, ale všem, kteří mu od sobotního kolapsu přímo na hřišti drží palce. Vzkaz spojený s fotografii, na které Eriksen ukazuje zdvižený palec, se objevil v úterý ráno na sociálních sítích dánského fotbalového svazu. 29letý záložník teď bude svým spoluhráčům držet palce v dalších zápasech na probíhajícím Euru.

Kauza Kuciak znovu u soudu. Žalobce má nové důkazy proti osvobozenému Kočnerovi
PŘEHLEDNĚ: Rozvolnění pokračuje. Co se mění od úterý a co po prvním červenci?
Pijte vodu, křičel rozladěný Ronaldo. Hvězdný sportovec nesnesl na stole Coca-Colu
Epidemie na ústupu. Přibylo 188 případů covidu, o třetinu méně než před týdnem
Na D1 se srazily auto, dodávka a cisterna, jeden zraněný. Kolona měla osm kilometrů
reklama
reklama
Schick jako Spider-Man, který zamotal Marshalla do sítě. Český gól pobláznil internet

EURO 2021

Domácí zpravodajství

Trávníček promluvil o smrti Šafránkové: Jak na kolegyni vzpomíná a proč nekomunikoval?
Další články
reklama
reklama