Manuální převodovka byla ještě nedávno jasnou volbou evropských zákazníků. Dnes se z ní ale i na starém kontinentu pomalu stává rarita, po které nejčastěji sahají puristi a starší konzervativní zákazníci. Od ručního řazení rychle upouštějí i samotní výrobci. Důvodů je více.
Ještě před nějakými dvaceti, pětadvaceti lety se klasické ruční řazení dalo pořídit i do špičkových limuzín formátu BMW řady 7 a je to mu velmi nedávno, kdy člověk opravdu neuvažoval o fabii s automatem.
Manuální převodovka má stále své nepopiratelné výhody. Auta s ní jsou dostupnější, protože manuál je podstatně levnější než automatická „skříň“. Teoreticky je stále levnější i provoz, protože pokud s manuální převodovkou jezdíte rozumně, můžete dosáhnout nižší spotřeby paliva. Jsou také méně náchylné na poruchy a hlavně – mnoho zákazníků manuální převodovky preferuje už jen proto, že s nimi mají auto pod vlastní kontrolou.
Experti porovnali multimediální systémy v autech. Které značky nabízejí nejbezpečnější?
Britská poradenská společnost The Compensation Experts analyzovala informačně-zábavní systémy dvaceti modelů aut. Nejlepší a nejbezpečnější ovládání infotainmentu mají německé prémiové značky.
Pokud by záleželo jen na nich, manuály by přežily i do budoucna. Jenže tak to není. A nemohou za to preferované elektromobily, které se obejdou bez převodovky téměř úplně.
Asistenti si s manuálem nerozumí
Je sice pravdou, že podíl manuálů v Evropě stále klesá, protože roste skupina zákazníků, kteří požadují komfort automatu, ale hlavní příčinou ústupu jsou emise a bezpečnost. Manuály si totiž nerozumí s novými hybridními a plug-in hybridními technologiemi a co je pro ně ještě větším hřebíkem do rakve, ani s bezpečnostními asistenčními systémy.
Jak informuje Automotive News Canada, na smetišti dějin se tak mohou objevit dříve, než mnozí předpokládali. Manuál totiž nespolupracuje dobře s autonomními brzdami, adaptivním tempomatem a mnoha dalšími pokročilými funkcemi.
Pro zákazníky to pak znamená, že pokud si vyberou totéž auto s manuální převodovkou, ve výbavě nenajdou některé bezpečnostní systémy. A protože mnohé asistenty už jsou nebo budou součástí povinné výbavy, nabídka vozů s manuální převodovkou neustále klesá.
Podobně je tomu v případě šetřících ekologických systémů. Takový mild-hybrid je opět účinnější s automatem než s manuálem, o hybridních a plug-in hybridních pohonech nemluvě. Automotive News Canada uvádí příklad Subaru, u kterého podíl manuálních převodovek klesl hluboko pod 10 procent. U prémiových značek je manuál už skutečně raritou.
Největší manuální klasika aneb Ferrari s otevřenou kulisou řazení. I tohle už je dávno loňský sníh. Zdroj: Ferrari
Největší manuální klasika aneb Ferrari s otevřenou kulisou řazení. I tohle už je dávno loňský sníh. Zdroj: Ferrari
Dobrovolná eutanazie
Rozsudek smrti tedy vynesou automobilky nad klasikou samy ještě dříve, než si to budou zákazníci přát. Logický princip nabídky a poptávky zde neplatí – stejně jako u elektromobilů. Vyrábět malý objem aut bez automatické převodovky se jednoduše nevyplatí a finanční smysl ani nemá je vyvíjet. Zůstanou už jen výsadou některých specifických sportovních modelů.
Co je ale horší, s odchodem manuálních převodovek auta opět zdraží. Takže pokud máte zájem o auto s manuálem, neměli byste věru dlouho váhat. Příležitostí bude stále méně a méně. Nemluvě o kombinaci s naftovým motorem či dokonce pohonem obou náprav. Tyto kombinace už dnes prakticky neexistují.