reklama

Konec manuálních převodovek se rychle blíží. Nemůže za to jen elektromobilita

Manuální převodovka byla ještě nedávno jasnou volbou evropských zákazníků. Dnes se z ní ale i na starém kontinentu pomalu stává rarita, po které nejčastěji sahají puristi a starší konzervativní zákazníci. Od ručního řazení rychle upouštějí i samotní výrobci. Důvodů je více.

reklama

Ještě před nějakými dvaceti, pětadvaceti lety se klasické ruční řazení dalo pořídit i do špičkových limuzín formátu BMW řady 7 a je to mu velmi nedávno, kdy člověk opravdu neuvažoval o fabii s automatem.

Manuální převodovka má stále své nepopiratelné výhody. Auta s ní jsou dostupnější, protože manuál je podstatně levnější než automatická „skříň“. Teoreticky je stále levnější i provoz, protože pokud s manuální převodovkou jezdíte rozumně, můžete dosáhnout nižší spotřeby paliva. Jsou také méně náchylné na poruchy a hlavně – mnoho zákazníků manuální převodovky preferuje už jen proto, že s nimi mají auto pod vlastní kontrolou.

Pokud by záleželo jen na nich, manuály by přežily i do budoucna. Jenže tak to není. A nemohou za to preferované elektromobily, které se obejdou bez převodovky téměř úplně.

Asistenti si s manuálem nerozumí

Je sice pravdou, že podíl manuálů v Evropě stále klesá, protože roste skupina zákazníků, kteří požadují komfort automatu, ale hlavní příčinou ústupu jsou emise a bezpečnost. Manuály si totiž nerozumí s novými hybridními a plug-in hybridními technologiemi a co je pro ně ještě větším hřebíkem do rakve, ani s bezpečnostními asistenčními systémy.

Jak informuje Automotive News Canada, na smetišti dějin se tak mohou objevit dříve, než mnozí předpokládali. Manuál totiž nespolupracuje dobře s autonomními brzdami, adaptivním tempomatem a mnoha dalšími pokročilými funkcemi.

Pro zákazníky to pak znamená, že pokud si vyberou totéž auto s manuální převodovkou, ve výbavě nenajdou některé bezpečnostní systémy. A protože mnohé asistenty už jsou nebo budou součástí povinné výbavy, nabídka vozů s manuální převodovkou neustále klesá.

Podobně je tomu v případě šetřících ekologických systémů. Takový mild-hybrid je opět účinnější s automatem než s manuálem, o hybridních a plug-in hybridních pohonech nemluvě. Automotive News Canada uvádí příklad Subaru, u kterého podíl manuálních převodovek klesl hluboko pod 10 procent. U prémiových značek je manuál už skutečně raritou.

Dobrovolná eutanazie

Rozsudek smrti tedy vynesou automobilky nad klasikou samy ještě dříve, než si to budou zákazníci přát. Logický princip nabídky a poptávky zde neplatí – stejně jako u elektromobilů. Vyrábět malý objem aut bez automatické převodovky se jednoduše nevyplatí a finanční smysl ani nemá je vyvíjet. Zůstanou už jen výsadou některých specifických sportovních modelů.

Co je ale horší, s odchodem manuálních převodovek auta opět zdraží. Takže pokud máte zájem o auto s manuálem, neměli byste věru dlouho váhat. Příležitostí bude stále méně a méně. Nemluvě o kombinaci s naftovým motorem či dokonce pohonem obou náprav. Tyto kombinace už dnes prakticky neexistují.

Tagy:

Hlavní zprávy

Respirátory se vrací do hry i během výuky. Školáky i učitele chrání před karanténami

Školáci jdou z jedné karantény do druhé. A většinu času tak místo v lavicích tráví stejně na on-line výukách, přestože se tomu chtěla vláda vyhnout. Ve třídách se tak v praxi žáci střídají a učitelé musí balancovat mezi distanční a prezenční výukou. Školy se proto snaží společně s ministerstvem školství problémy vyřešit. A tak se vrací na scénu respirátory, díky kterým se lze karanténě vyhnout, pokud je mají děti i učitelé i během výuky.

Hroši dokáží rozlišit kamarády od nepřátel, zjistili vědci. Poznávají konkrétní ‚‚hlasy‘‘

Hroši jsou hlučná zvířata, jejichž volání se šíří na velké vzdálenosti přes jezera i řeky. Přesná funkce hlasitého troubení, které vydávají, však byla záhadou. Vědci, kteří studují hrochy v přírodní rezervaci v Africe, nyní tvrdí, že charakteristické troubení těmto savcům umožňuje rozeznat přítele od nepřítele. Informoval o tom web BBC News.

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Exkluzivní speciál můžete sledovat v neděli 30. ledna na CNN Prima NEWS i přímo zde v tomto článku. Ve 22:30 bude první hodina diskuze mimořádně odvysílána na Primě.

reklama

Domácí zpravodajství

Dolejš ze slavné kapely Šlapeto umíral o samotě. Před smrtí zanechal mrazivý vzkaz

Smrt kapelníka legendární skupiny Šlapeto Radana Dolejše zasáhla jeho blízké, kolegy a také příznivce. Tělo známého hudebníka nalezli v neděli hasiči v jeho bytě. Co bylo příčinou úmrtí, si nechává rodina pro sebe. Dolejš přitom až do poslední chvíle komunikoval se svými fanoušky na sociálních sítích. Několik dní před smrtí tam sdílel vzkaz, ze kterého mrazí.

reklama