Špína v sedačkách MHD
Blíží se konec polstrovaných sedaček v hromadné dopravě? Kvůli prachu a obtížnému čištění je dopravní podniky v mnoha městech nahrazují plastovými nebo dřevěnými sedátky.
Stačí zabouchat do vypolstrované sedačky a zvedají se mračna prachu. To je hlavní důvod, proč se dopravní podniky vrací k takzvaně tvrdým sedačkám. V polstrování se i přes pravidelnou údržbu drží velké množství prachu, který pak rozviřují dál sami cestující. Týká se to především starších vozů s měkčími sedačkami.
Rozhodnuto. Nová pražská filharmonie bude stát 6 miliard. Podívejte se, jak bude vypadat
Vítězem mezinárodní architektonické soutěže na podobu nové budovy filharmonie v Praze se stalo dánské studio Bjarke Ingels Group. Výsledky v úterý vyhlásili zástupci hlavního města a jeho Institutu plánování a rozvoje. Budova by podle plánů vedení města měla být hotová v roce 2032, náklady se odhadují asi na šest miliard korun. Nové kulturní centrum s několika sály, které by mělo být i sídlem České filharmonie, má stát u stanice metra Vltavská.
Ke změně se rozhodli například dopravci v Olomouci. „Ohlasy máme zatím vesměs pozitivní. Sice občas slýcháme, že plastové sedačky nejsou tak pohodlné jako ty měkké látkové, ale zároveň většina cestujících preferuje čistotu. Navíc vidí, kam sedají,“ řekla mluvčí olomouckého dopravního podniku Anna Sýkorová.
Hlavní výhodou nových sedaček by měla být jejich odolnost proti vandalům a také levná a rychlá údržba. Olomoucký dopravní podnik na ně chce přecházet postupně. Obyvatelé Brna mají naopak éru plastových sedaček za sebou. Cestujícím totiž nevyhovovaly. V zatáčkách na nich klouzali a v zimě je studily.
„Vydáváme se cestou buď celočalouněných sedaček, které jsou ale bez polstrování, nebo sedaček, které jsou čalouněné pouze částečně v místě sedáku,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková. Jde tak o kompromis – sedačky jsou pohodlné, zároveň ale jsou vhodnější na údržbu a hygieničtější.