Češi na horách
Česká měna prolomila na Štědrý den hranici 25 korun za euro a je vůči společné měně Evropské měnové unie nejsilnější za poslední téměř dva roky. Před nadcházející lyžařskou sezonou zejména v Rakousku nebo Itálii je to pro Čechy dobrá zpráva.
Za méně než 25 korun se dalo euro pořídit naposledy v únoru 2020, tedy v předvečer propuknutí pandemie koronaviru, respektive přenesení jejího ohniska do Evropy. Na Štědrý den česká měna vůči euru posílila na 24,972 koruny za euro. Na začátku letošního roku přitom bylo euro za 26,24 koruny, v dubnu dokonce česká měna oslabila až na 26,43 koruny za euro.
V polovině března 2020 dokonce bylo možné euro pořídit za více než 27,50 koruny. Od té doby tedy naše měna zpevnila přibližně o deset procent. Takové posílení už se na výdajích za dovolenu v zahraničí z pohledu Čechů projeví celkem slušně.
Koruna může sílit i v příštím roce
Inu, posuďte sami. Pětidenní permanentka v rakouském lyžařském středisku Kitzbühel vyjde dospělého v letošní hlavní sezoně na 264 eur. V přepočtu aktuálním kursem to dělá 6 593 korun. Pokud by euro stálo 27,50, pak by stejných pět dní lyžování v tyrolském centru zimních sportů vyšlo na 7 260 korun. Rozdíl tedy činí 667 korun. Dětská permanentka stojí polovinu. Rodina se dvěma dětmi tak díky silné koruně ušetří rovné dva tisíce. O další tisícikoruny posilující koruna zlevní ubytování, pohonné hmoty a jídlo.
„Koruna posiluje zejména z důvodu razantního zvyšování základní úrokové sazby České národní banky. Ta zatraktivňuje korunu v očích mezinárodních investorů. Zvyšuje totiž úročení korunových aktiv,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. Podle něho činí rozdíl mezi základní sazbou ČNB a základní sazbou Evropské centrální banky 3,75 procentního bodu ve prospěch ČNB.
„To je největší rozdíl těchto dvou sazeb za celou dobu od září 1999. Navíc ČNB signalizuje další citelný růst základní sazby v příštím roce, a to ze současné úrovně 3,75 procenta až výrazně nad hodnotu čtyř procent,“ dodal Kovanda. Podle něho je to dobrá zpráva pro dovozce a „také třeba pro lidi, kteří míří na dovolenou nebo na hory do zahraničí“. Na silné koruně naopak tratí exportéři, protože snižuje jejich konkurenceschopnost na zahraničních trzích.