Klienti Sberbank si mohou oddychnout, peníze se jim vrací. Ale vyplatí se vědět, jak úspory chránit

Ruská banka Sberbank

Interview PLUS, Renáta Kadlecová - 28.2. v 14:43

Nervozita, obavy a nejistota. To všechno loni touto dobou pociťovali klienti Sberbank CZ, jejíž koncový vlastník je z Ruska. Rok po jejím krachu je ale drtivá většina z nich v klidu. Garanční systém finančního trhu vyplatil převážnou část vkladů. Zbylí věřitelé, nebo věřitelé, kteří měli u Sberbank CZ prostředky přesahující limit zákonného pojištění vkladů, budou uspokojení v insolvenčním řízení banky. Pád Sberbank CZ podle výkonné ředitelky Garančního systému finančního trhu, Renáty Kadlecové, poukázal na fakt, že Česko je na podobné případy dobře připravené a lidé mohou bankovnímu systému věřit, uvedla to v pořadu Interview Plus. Zároveň ale lidem radí, aby své peníze neukládali do jediné banky. Doporučení se týká především částek nad 2,5 milionu korun.

Garanční systém vyplácí náhrady vkladů klientům Sberbank CZ už rok. Banka loni po vpádu Ruska na Ukrajinu v České republice přišla o licenci a následně skončila v likvidaci. Rok poté má většina jejích klientů své peníze zpět. „Garanční systém vyplácí náhrady vkladů celkem více než 120 tisícům klientů této banky. Z toho zhruba 87 tisíc klientů si náhrady vyzvedlo, přičemž jim byla vyplacena částka, která dosahuje 98 % z celkových nároků, které činily více než 25 miliard korun,“ říká Renáta Kadlecová, výkonná ředitelka Garančního systému finančního trhu. A dodává: „Na zbylých 33 tisíc klientů připadá částka ve výši zhruba půl miliardy korun. Máme zkušenosti, že řada klientů má v bance deseti korunové částky a někdy si ty vklady nevyzvednou.“

V současnosti se ale dál objevují klienti, kteří se žádostmi o vyplacení náhrad přicházejí. Čas na to mají až do března roku 2025, kdy si o náhradu mohou požádat na pobočkách Komerční banky.

Zvýšené náhrady vkladů

Garanční systém finančního trhu vyplácí náhrady vkladů do výše 100 tisíc eur, tedy asi dvou a půl milionů korun. V některých případech je ale možné získat náhrady i nad zmíněný limit. Jak říká Renáta Kadlecová, jedná se o takzvané zvýšené náhrady.

Vyplácí se pouze v případě, že vklad uložila fyzická osoba a to ze zákonem stanovených důvodů. Může to být v případě, kdy fyzická osoba prodala nemovitost, která slouží k bydlení, a ty finanční prostředky byly připsány právě na účet v bance. Současně ty prostředky nemohly být připsány později než tři měsíce před krachem banky.

Dalším případem může být třeba advokátní úschova zřízená za podobným účelem nebo vyplacení pojistného plnění v případě úrazu, nemoci, invalidity či jednorázové vyrovnání z penzijního připojištění nebo odstupné při ukončení pracovního poměru. O náhradu musí ovšem klienti požádat nejpozději do dvou měsíců od krachu banky.

Zbylí majitelé vkladů nad rámec pojištění, tedy nad sto tisíc eur, musí počkat na zpeněžení majetku banky. Mez ně patří například obce a kraje. Řada z nich se po krachu Sberbank CZ potýkala s velkými potížemi, protože rázem nedosáhly na prostředky určené na investice. „Obce mohou mít své vklady pojištěny. Ale v podstatě se jedná o malé obce, to jsou ty, jejichž příjmy nepřekročí hranici 500 tisíc euro. Ale obce musí být aktivní. Musí informovat banku o výši těchto daňových příjmů a vyžádat si vydání potvrzení od banky,“ vysvětluje výkonná ředitelka Garančního systému s tím, že stanovené podmínky v případě Sberbank splnily pouze tři obce, kterým byly náhrady vkladů do limitu 100 tisíc eur vyplaceny. Zbylé, jak už bylo řečeno, musí počkat na dokončení odprodeje majetku Sberbank. „Kdy insolvenční správce prodá majetek banky, prodá úvěry, které má k dispozici, zpeněží například cenné papíry, které banka měla, a z toho výnosu uspokojí věřitele,“ objasňuje dále Renáta Kadlecová.

Vyplácení náhrad usnadní odkup úvěrů Českou spořitelnou

Smlouvu o odkupu úvěrů od Sberbank CZ podepsala Česká spořitelna. V současné době běží lhůta pro podání námitek. Pokud nebudou žádné podány, může nastat fáze převodu portfolia na ČS a zaplacení kupní ceny, která činí více než 41 miliard korun. I to jsou peníze, z nichž budou vypláceni zbylí klienti Sberbank CZ, kteří na své peníze ještě čekají. Renáta Kadlecová v pořadu Interview Plus vyjmenovává, kdo přijde na řadu v jakém pořadí: „Jako první budou vypláceny finanční prostředky, které Garanční systém vyplatil klientům, protože ten je v tom pořadí na prvním místě. Jako další budou uspokojeny fyzické osoby, malé a střední podniky, které měly vklady nad rámec pojištění. A teprve potom bude uspokojena třetí kategorie věřitelů, do které patří obce, velké podniky nebo například finanční instituce.“

Budou ale peníze získané odprodejem majetku Sberbank CZ stačit na vyplacení všech klientů v plné výši? „Podle informací, které máme od insolvenční správkyně, by garanční systém, fyzické osoby a malé i střední podniky měly získat 100 % vkladů, které měly v bance. V případě skupiny věřitelů, které jsou ve třetí skupině, tam se hovoří o částce odpovídající 95 % jejich vkladů,“ ubezpečuje Renáta Kadlecová.

Krach Sberbank důvěru v banky v Česku nepodlomil

Nečekaná situace kolem Sberbank CZ sice zpočátku vzbudila velký rozruch a nejistotu, bankovní systém v Česku ale neutrpěl. „Obstál velmi dobře. Ukázalo se, že šlo o izolovanou situaci vyplývající z geopolitické situace, kdy klienti přestali důvěřovat vlastníkovi banky, protože sama banka hospodařila velice dobře. Ale obecně mohu říci, že občané ČR důvěřují bankám,“ říká výkonná ředitelka Garančního systému finančního trhu, Renáta Kadlecová. Opírá se přitom o výsledky veřejného průzkumu z loňska.

„Téměř 90 % českých občanů bankám důvěřuje, což je velice dobré číslo. A také doufám, že k tomu přispěl Garanční systém finančního trhu svou výplatou náhrad vkladů, která byla zahájena ve lhůtě 7 pracovních dní.“

Do fondu Garančního systému každoročně přispívají banky, další příjmy plynou z výtěžku konkurzních, insolvenčních nebo likvidačních zařízení zkrachovalých bank. V případě, že by získané prostředky nebyly dostačující, existují zákonné nástroje, jimiž je Garanční systém finančního trhu umí získat. Což ve výsledku chrání klienty před tím, že by peníze na výplaty náhrad došly.

Rozdělení úspor do více bank jako jejich ochrana

Podle Renáty Kadlecové má insolvenční řízení Sberbanky potenciál stát se v daném typu insolvencí tím nejúspěšnějším v české historii tím, že se klientům podaří vrátit vklady v téměř plné výši, což rozhodně není běžné.

Asi každého ovšem napadne otázka: Dá se na podobnou situaci připravit? Odpovědí je diverzifikace úspor - zjednodušené vysvětlení zní: Ideální je úspory nad dva a půl milionu korun rozdělovat do více bank. Tak totiž máte po jejich případném krachu nárok náhrady vkladů v plné výši.

Tagy:
peníze banka Ukrajina Česká spořitelna Komerční banka Česko Komerční sdělení Rusko bankovní účet finanční trh Sberbank Garanční systém finančního trhu Renáta Kadlecová diverzifikace úspor