Vláda jednala o stavebním řízení i platu politiků
Vláda se ve středu rozhodla nepokračovat ve vývoji digitalizovaných systémů stavebního řízení spuštěných 1. července. Pracuje na vypsání nové zakázky. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) po jednání kabinetu zkritizoval digitalizaci stavebního řízení pod vedením někdejšího šéfa ministerstva pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti). Podle něj systém vůbec neodpovídá samotnému stavebnímu zákonu. Ministři na jednání vlády proto schválili, že se stavebním úřadům uvolní ruce a digitalizace bude dobrovolná. Nový systém by měl fungovat nejpozději od roku 2028. Podle Bartoše není jisté, zda se digitalizace skutečně povede.
Ministr Kupka zpracoval analýzu digitalizace stavebního řízení, podle které systém absolutně nesplňoval zákon o digitalizaci stavebního řízení. „Je to ještě horší stav, než co ukazovaly prvotní analýzy. Bylo mnohem složitější určit přesná data,“ začal Kupka kritiku vůči stávajícímu systému.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Ficův europoslanec byl v Moskvě. Omlouvám se za rusofobii Západu, EU přijímá fašistické rezoluce, vzkázal a schytal bouři
„Na samém začátku nebylo přesné konstatování toho, co je na konci. Tým se vydával stavět dům, i když vůbec neměl projekt. To bohužel vedlo k tomu, že systém neodpovídá v mnoha případech stavebnímu zákonu,“ řekl Kupka po jednání vlády.
Podle něj se navíc žádosti v systému zdvojovaly, a proto vykazoval mnohem více grafů, než tomu bylo ve skutečnosti. „Systémem prošlo 1 600 rozhodnutí oproti 21 tisícům podání. Je to věc, co musí vláda jednoznačně řešit,“ řekl Kupka. „Vláda by se vystavila riziku, pokud by systém nadále pokračoval,“ dodal.
Zástupci kabinetu Petra Fialy se proto shodli, že půjdou cestou částečného bypassu. Nové digitalizované systémy stavebního řízení, které se nebudou dále vyvíjet, bude možné dočasně používat souběžně se starými systémy.
Výběrové řízení začne od začátku. Bude ale možné využívat stávající systémy. „Pokud bychom pokračovali, tak bychom vystavili riziku všechny stavebníky. Započneme práci, aby se podařilo vybrat nového zhotovitele celku, jak má systém vypadat. To budou nezbytné podmínky pro nastavení nové cesty a nové soutěže,“ dodal ministr dopravy.
Přechodné období bude podle Kupky datováno zpětně od 1. července letošního roku a potrvá do posledního dne roku 2027. „To znamená, že nový systém by měl být spuštěn nejpozději 1. ledna 2028,“ uvedl ministr. V příštím roce končí mandát současné vlády, takže termín spuštění systému připadá až na období příštího kabinetu.
Piráti se proti rozhodnutí vlády ohrazují
Pirátský poslanec Jakub Michálek však rozhodnutí koaliční vlády odmítá. Podle něj bude soutěž na výběr nového dodavatele zdlouhavá a nákladná. „Původní zrušená zakázka stála přes 1,6 miliardy. Za nás si z toho beru, že byla chyba nasazovat systém najednou a ne po částech, třeba se dalo začít právě Portálem stavebníka. Nicméně odvoláním Bartoše se vše ještě zpomalilo,“ uvedl Michálek.
Vláda dnes na návrh ministra Kupky schválila, že přebírá nejdůležitější systémy stavebního řízení. Bartošův Portál stavebníka a elektronická dokumentace zůstanou. Další rozvoj digitalizace ale přerušila.
— Jakub Michálek (@JakubMichalek19) October 16, 2024
Vláda už systémy nebude rozvíjet, pouze je propojí se softwarem pro…
Podle něj by bylo výhodnější, aby se systém dotáhl a znovu se nesoutěžil. „Přerušená digitalizace se může pořádně prodražit. Na druhou stranu aspoň nenastal nejhorší scénář, tedy že by všechno hodili do koše a vrátili se k papíru,“ dodal.
Podobně vidí rozhodnutí vlády i sám Ivan Bartoš. „Ještě za mého působení na ministerstvu jsme tak s pracovní skupinou připravovali základ tzv. bypassu. Tedy, aby se pro úřady zvýšila právní jistota a mohly dočasně spolu s novým celostátním systémem využívat i systémy stávající. Na to nyní v upravené podobě navazuje i vláda. Stávající systémy bylo během této doby dle všech dosavadních podkladů, které jsem měl k dispozici, možné rozvíjet a dokončit. Popřípadě dodělat potřebné analýzy,“ uvedl Bartoš.
Mým cílem vždy bylo, aby se digitalizace stavebního řízení dotáhla do konce. A to skrz řešení, které bude moderní, za adekvátní a férovou cenu a nikoliv za téměř 2 miliardy, což byla odhadovaná cena původních 4 zakázek, které jsem “podědil” na MMR po Kláře Dostálové.
— Ivan Bartoš (@PiratIvanBartos) October 16, 2024
Dlouhodobě…
Podle něj je ale celý projekt odsouzený k benevolenci dalšího vládního kabinetu. „Nicméně dotažení celého projektu se odsunuje na další vládu, tedy není žádná garance, že se digitalizace opravdu stane, v jaké podobě, případně za jakou cenu,“ dodal pirátský exministr.