V Česku se podle Asociace autobazarů i Ústředního automotoklubu (ÚAMK) ve velkém stáčejí tachometry automobilů. Důvodem je podle nich například fakt, že české úřady nemohou kontrolovat historii dovážených ojetin v mezinárodních databázích i mírnější postihy než v zahraničí. Nic se nezměnilo ani po dvou letech, kdy za přestupek hrozí až půlmilionová pokuta. Kraje ji neudělily ani v jednom případě. Politici proto mluví o změně zákona.
Krajské úřady za poslední dva roky řešily pětadvacet případů podezření na stočený tachometr, a to především v Plzeňském kraji. Pokuta však nebyla v celé republice udělena žádná. „Policie ČR, kterou jsme požádali o součinnost, ani v jednom případě neprokázala stočení tachometru,“ říká Alena Marešová, mluvčí plzeňského krajského úřadu.
Podle ÚAMK se v Česku tachometry stáčejí dál i proto, že jde jen o přestupek. „U našich sousedů je to trestný čin. Například v Polsku dostanou pachatelé trest až pět let vězení,“ podotýká mluvčí ÚAMK Igor Sirota. Asociace sdružující prodejce starších vozů tvrdí, že nejhorší je situace u ojetin ze zahraničí, stočený tachometr má odhadem každé třetí auto.
„Dovozce přiveze auto do České republiky, upraví tachometr a dojede na první evidenční prohlídku na stanici technické kontroly, kde tachometr vyfotí a de facto vše zlegalizují,“ upozorňuje mluvčí Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů Petr Přikryl. Hlavní problém podle něj spočívá v tom, že Česko není součástí žádné veřejné mezinárodní databáze, ve které státy sdílejí informace o historii aut.
Řešení: Porovnávat kupní smlouvu s údaji z STK
Asociace prodejců použitých automobilů dává za vzor belgický systém Car-pass. Ten je součástí prodejní dokumentace každého vozu a obsahuje veškeré informace od jeho výroby přes veškeré servisní prohlídky. Ministerstvo dopravy ale namítá, že Car-pass nevyužívají všechny evropské státy.
Pravdivost údajů v něm prý navíc není kontrolovatelná. „Proto chceme, aby všude platil jednotný evropský systém. Data tak budou kontrolovaná a certifikovaná,“ říká mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Vytvoření celoevropského systému ale může podle kritiků trvat řadu let.
Piráti proto chtějí navrhnout změnu zákona. „Když přijdete na odbor evidence přihlásit auto, úředník by měl porovnat stav ve smlouvě s tím, co přišlo z STK,“ říká Ondřej Polanský (Piráti), poslanec, místopředseda podvýboru pro dopravu.
Prověření historie vozu i s využitím informací z asi dvou desítek evropských zemí v Česku nabízí soukromá společnost. Její služba je ale zpoplatněna.