Ztráty kamionových dopravců kvůli kolonám u hranic s Německem dosahují desítek až stovek milionů korun. Přepravy tak nabírají velká zpoždění. Důvodem je povinné testování řidičů před vjezdem do Německa, pozitivní test zatím mělo 0,65 procenta šoférů. Uvedlo to dnes sdružení dopravců Česmad Bohemia. Vzhledem k situaci na hranicích také ministerstvo dopravy dočasně, do 15. 3. 2021, uvolňuje vymáhání doby řízení a dob odpočinku pro řidiče vozidel zapojených do mezinárodní silniční nákladní dopravy ve směru do SRN. Uvedlo to na Twitteru.
Ministerstvo dopravy ovšem zároveň upozornilo, že nikdo není tímto rozhodnutím zbaven odpovědnosti za bezpečnost: „Stále platí, že nesmí být ohrožena bezpečnost řidičů a silničního provozu. Řidiči nesmí řídit unavení, zaměstnavatelé zůstávají odpovědní za zdraví a bezpečnost svých zaměstnanců a ostatních účastníků silničního provozu.“
Vzhledem k situaci na hranicích s 🇩🇪 dočasně, do 15. 3. 2021., uvolňujeme vymáhání doby řízení a dob odpočinku pro řidiče vozidel, zapojených do mezinárodní silniční nákladní dopravy ve směru do SRN. https://t.co/2FCYG2wGfp pic.twitter.com/Q43IPJG8Cp
— Ministerstvo dopravy (@min_dopravy) February 19, 2021
Řidiči v praxi ale pochybují, že tyto úlevy z českého ministerstva bude německá policie respektovat. „Děkujeme za všechny řidiče. Jen se chci zeptat jak budeme vymáhat toto opatření při kontrole německou policií?" ptá se například na Twitteru Lukáš Chlum.
Německo od neděle považuje Česko za oblast s vysokým výskytem mutací koronaviru. Na hranicích proto zavedlo přísné kontroly, kvůli kterým se v posledních dnech tvoří na některých úsecích i mnohakilometrové kolony. Už dříve dopravci označili německé restrikce vůči kamionům za nesmyslné, protože řidiči podle nich nejsou rizikem.
Jedna hodina v koloně = 2 000 Kč, spočítalo sdružení
Dopravci vypočítali, že jedna hodina strávená v koloně stojí asi 2 000 korun. Podle průzkumu sdružení, kterého se zúčastnilo 354 tuzemských dopravních firem, dosahují ztráty z kolon kolem 35 milionů korun. Celkové ztráty však podle sdružení mohou být až ve vyšších stovkách milionů korun, a to po zahrnutí ostatních českých i zahraničních dopravců, jejichž auta zůstali stát ve frontách u hranic. Vedle toho dopravcům navyšuje náklady i rozsáhlejší administrativa kvůli registracím a komunikaci s německými úřady. Průměrně šlo v prvních dnech až o 13 hodin pro jednu firmu navíc, tvrdí sdružení.
Čekání v kolonách zpožďují i přepravy a dodávky zakázek. V pondělí bylo podle dopravců zpoždění dodávek až 70 procent, v dalších dnech v průměru okolo 40 procent. Týká se to naprosté většiny dopravců. Zpoždění se projevuje především u německých zákazníků, problémy jsou však i u klientů ve Francii, Španělsku a dalších zemích.
Neustoupí-li Německo ze svých nestandardních požadavků, je nutné, aby se česká strana připravila na zvýšené nároky na testovací kapacity
Zpoždění kamiony nabírají především kvůli povinným testům před cestou do Německa. Podle průzkumu firmy otestovaly v prvních dnech tisíce svých řidičů, přičemž pozitivní test mělo 0,65 procenta z nich. Problémy jsou i s testovacími kapacitami. „Předpokládáme, že v pondělí 22. února se opět projeví zvýšený tlak na hraničních přechodech. Neustoupí-li Německo ze svých nestandardních požadavků, je nutné, aby se česká strana připravila na zvýšené nároky na testovací kapacity,“ zdůraznilo sdružení.
Německá opatření zasáhla i do železniční osobní dopravy. České dráhy i RegioJet už o víkendu zastavily všechny své linky směřující do Německa. Provoz chtějí obnovit po zmírnění restrikcí.
Hranice mohou nyní překračovat s negativním testem jen němečtí občané a cizinci s trvalým pobytem v Německu. Po příjezdu musí do karantény. Výjimku z karantény mají mimo jiné nákladní dopravci, kteří rovněž musí mít test. Rozbor potřebují i lidé, kteří chtějí Německem projet, v takovém případě ale musí tranzit doložit humanitárními důvody. Výjimku z opatření mají pendleři v takzvané kritické infrastruktuře.