Lancia, která měla být podle předpokladů už dávno mrtvá, se vysmívá prodejům ostatních italských značek. Jediný model, který je v nabídce už jen na domácím italském trhu, dosahuje lepších prodejů než globálně dostupná Alfa Romeo s celou modelovou řadou. Takový výkon si zaslouží odměnu. Nový pán domu, tedy konglomerát Stellantis, uvažuje o oživení legendární firmy.
Šlo by o odvážný krok, neboť automobilku poslal tehdejší mateřský koncern FCA (Fiat Chrysler Automobiles) do důchodu už v roce 2014. Podzim jejího života měl nastat v domácí Itálii, kde měl proběhnout doprodej stárnoucího modelu Ypsilon. Už loni ale firma ohlásila jeho modernizaci a implantaci mild-hybridního pohonu.
Slavné jméno
Lancia, která dala světu takové legendy jako Aurelia, Stratos či Delta nebo první sériové auto se samonosnou karoserií a vidlicovým motorem. I když se jí i s jediným zastaralým modelem stále daří, ve srovnání se slavnou minulostí firmy je jen smutným torzem. Všechny prostředky investoval koncern FCA do restartu Alfy Romeo a na Lancii s nejasnou orientací už nezbylo. Poslední roky se tak pouze čekalo na umíráček. Nyní ale přicházejí nečekané zprávy.
Slavnou minulost Lancie navenek nejvíce reprezentují legendární soutěžní speciály. Zdroj: Reddit/Gatsbuu
Slavnou minulost Lancie navenek nejvíce reprezentují legendární soutěžní speciály. Zdroj: Reddit/Gatsbuu
Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, který vznikl sloučením PSA a FCA, oznámil, že každá ze značek portfolia tohoto automobilového gigantu dostane šanci. V ohradě jich je celkem čtrnáct, takže původně se očekávaly spíše škrty. A první na ráně měla být právě Lancia. Jenže s rozsáhlou synergií, která má za cíl snížit náklady na vývoj a výrobu, se Lancii otevírají nové obzory.
Velký úklid
Nejprve však dojde k velkému úklidu. Značky se rozdělí podle cílových skupin. Citroën s Fiatem zůstanou masovou nabídkou, Chrysler a Dodge se budou nadále orientovat pouze na USA, Opel s Peugeotem zamíří na vrchol masového segmentu, Maserati osloví ty nejnáročnější, a pak vznikne trojlístek prémiových značek.
Patřit do něj budou šarmantní francouzské DS, Alfa Romeo a právě Lancia. Každá skupina bude v maximální míře sdílet techniku a komponenty. Práce na revitalizaci již začaly. „Pracujeme s italskými kolegy na specifickém šasi, motorech a dalších prvcích, které odliší prémiové značky od těch tradičních,“ prohlásila produktová ředitelka značky DS Marion Davidová na nedávné prezentaci DS 4.
Co na to zákazník?
Výsledky se ale určitě nedostaví rychle. DS například nebude měnit své plány v nadcházejících letech, takže unifikace se dotkne až příští generace modelů. Zato Alfa a Lancia budou moci v nižších segmentech sdílet francouzskou platformu EMP2 od PSA, například nová Giulietta a DS zase italskou platformu Giorgio se zadním pohonem, známou z Alfy Romeo Giulia a Stelvio.
Takto je šance, že Lancia se opět vrátí do hry. Přesná strategie je však zatím tajemstvím. Takže nevíme, zda Lancii „přischne“ opět úloha luxusní značky mezi městskými kompakty, nebo si troufne zamířit výše. Ačkoli to díky technologické synergii bude možné, otázkou zůstává, jak zareagují na návrat zákazníci.
Vždyť restart se nezdařil ani samotné Alfě Romeo, do které Fiat již stihl nalít stamiliony eur. Nové luxusní Lancie přitom mohou představovat ještě větší problém – stačí si vzpomenout na její poslední větší modely Delta nebo Thesis. A pokud vezmeme v úvahu fakt, že ani DS se nedaří zdaleka tak, jak si PSA původně představovalo, bude právě prémiový trojlístek Stellantisu tím nejrizikovějším.