Inferno na letišti v Tokiu mohlo být mnohem tragičtější. Co zachránilo životy cestujících?

Zbytky ohořelého letounu na tokijském letišti Haneda a před ním funkční stroj.

Reportér CNN Prima NEWS o hořícím letadle v Tokiu

Nehoda na letišti Haneda v japonském Tokiu, při které se obří airbus s téměř 400 lidmi na palubě střetl s letounem pobřežní stráže, mohla mít daleko tragičtější následky než pět obětí z druhého stroje. Co cestující zachránilo? Britský odborník Graham Braithwaite tvrdí, že Japonci mají stále v paměti jinou, podstatně horší leteckou nehodu. Z té se však následující generace pilotů i palubního personálu dokázaly poučit.

Bilance úterní nehody je jasná. Všech 379 lidí na palubě Airbusu A350 společnosti Japan Airlines přežilo, necelé dvě desítky utrpěly zranění. Při pohledu na záběry obřího stroje v plamenech se to zdá být jako zázrak. A to i přesto, že v letadle pobřežní stráže zahynulo při srážce s obřím strojem pět ze šesti členů posádky.

„Z toho, co jsem viděl na záběrech, se mi ulevilo a zároveň jsem byl překvapený, že se všichni dostali ven,“ popsal pro americkou stanici CNN britský pedagog z cranfieldské univerzity Graham Braithwaite. Jeho zaměřením je právě letecká bezpečnost a vyšetřování leteckých nehod.

On i mnozí další lidé po celém světě byli v dobrém slova smyslu udiveni, že v dopravním letadle nikdo nezahynul poté, co se na letišti Haneda v Tokiu srazilo s letounem pobřežní stráže. „Pro každé letadlo je taková srážka drtivá. Ale co vím o těchto aerolinkách, kolik úsilí věnují bezpečnosti i cvičení personálu, by fakt, že udělali takhle dobrou práci, neměl být překvapením,“ komentoval expert pro CNN.

Ačkoliv jejich stroj shořel, pedagog by prý Japan Airlines bez problémů doporučil. „Pokud hledáte důvod, proč s nimi letět, řekl bych, že tady ho máte,“ pokračoval odborník.

Braithwaite připomněl, že podstatnou roli v japonské připravenosti na obdobné katastrofy je bohužel velmi špatná zkušenost z dob minulých. Právě Japan Airlines má totiž za sebou nehodu, která je co do počtu ztrát na lidských životech nejtragičtější.

V srpnu 1985 se stroj na letu číslo 123 této společnosti zřítil, když mířil z Tokia do Ósaky. Na palubě bylo v tu chvíli neuvěřitelných 524 lidí. Přežili pouze čtyři z nich. Vyšetřování ukázalo, že důvodem nehody byla špatně odvedená práce mechaniků na zadní části letadla.

Expozice pro připomenutí a poučení

Britský odborník poukázal na to, že tato tragédie Japonci nejen otřásla, ale zároveň je přinutila, aby se poučili. „V japonské kultuře berou za takovou věc odpovědnost všichni, tedy celá společnost, a snaží se zajistit, aby se něco takového už znovu neopakovalo,“ pokračoval Braithwaite.

Japonci po zmiňované katastrofě podstatně vylepšili trénink svého personálu, mechaniků a samozřejmě pilotů. Ti by měli vždy vědět, jak se v krizových situacích při střetech či požárech letadla chovat.

Ačkoliv stroj Japan Airlines na letu 123 havaroval před téměř 40 lety, vzpomínka v Japoncích zůstává. A to i v mladé generaci. Aerolinky kvůli tomu dokonce vybudovaly expozici obsahující ohořelé kousky zříceného letounu a také příběhy členů posádky i pasažérů.

„Mnozí, kteří začali v oboru pracovat, nevěděli, jaké to je selhat. Každý musí pochopit, jak je bezpečnost důležitá,“ vysvětlil pro CNN britský pedagog.

Tagy: