Aerolinky vyslyšely volání lidí, kterým během pandemie chybí cestování, a organizují vyhlídkové lety na palubě klasických dopravních letadel. Pasažéři si tak koupí letenku, nastoupí do letadla například v Hongkongu a po několika hodinách opět v Hongkongu přistanou. Proč je tento fenomén ve světě tolik populární?
Jednoho takového letu se účastnil také muž z Hongkongu, který se se svými zážitky podělil s americkou CNN. „Nejdřív jsem si myslel, že je to pěkně hloupý nápad. Musíte na letišti projít všemi kontrolami a potom ani neuvidíte nic nového? Jenže když jsem zjistil, že i letiště poblíž mého bydliště nabízí podobný let, nemohl jsem odolat,“ popsal.
Atmosféra na palubě letadla byla podle něj skvělá a každý si užíval fakt, že může opět zamířit k obloze. „Absolvoval jsem pár letů, kdy lidé tleskali pilotovi, když letadlo přistálo. Ale vůbec poprvé jsem zažil, že by všichni jásali, když letadlo vzlétlo,“ uvedl.
Bitka v letadle kvůli roušce. Pasažéra, který ji neměl, nenechali odletět
Před odletem letadla společnosti Allegiant Air do amerického Utahu se strhla bitka, když si jeden z cestujících odmítl nasadit roušku. Rylie Lansfordová, jedna z cestujících, nasdílela záběry z potyčky na Instagramu.
„Je tak jednoduché zapomenout, že letectví je technický zázrak. Normálně během letu sedím rovně, ale při 75minutovém okružním letu kolem Hongkongu jsem byl přikovaný u okénka. Nikdo neměl zavazadla, nikdo nic nejedl, jen jsme se těšili z letu,“ uzavřel Hongkonžan.
Po vzoru Qantasu
Mezi prvními aerolinkami, které začaly organizovat vyhlídkové lety, byla australská společnost Qantas, která od září organizuje lety nad Velkým bariérovým útesem. Posléze myšlenku převzaly i další aerolinky.
Podle expertů jsou lety populární zvláště z psychologického důvodu. „Lidé mají touhu uniknout. A dopravní restrikce během pandemie tuto touhu ještě umocňují,“ myslí si profesor Sebastien Filep, který se na hongkongské polytechnické univerzitě věnuje korelaci mezi turismem a psychikou člověka.
Ne všichni jsou ale z nového trendu v létání nadšení. Podle klimatických aktivistů je to katastrofa pro životní prostředí. „Myslím si, že je to environmentální neštěstí,“ sdělil hongkongský profesor Benjamin Ianquinto americkému časopisu Nature. „Je to velmi frustrující, když se snažíte o udržitelný turismus. Doprava má na svědomí drtivou většinu uhlíkových emisí,“ míní.
Podle něj dostalo lidstvo během pandemie šanci na restart. „Už se toho tolik navykládalo o tom, že teď máme skvělou příležitost na to, se zastavit a začít být šetrní k životnímu prostředí. A já souhlasím s tím, že máme skvělou příležitost. Jen už nejsem tak přesvědčený o tom, že se to skutečně stane,“ pochybuje profesor Ianquinto.