Letím do krámu pro pivo v akci. Jak nesednout prodejcům na lep a vyznat se ve slevách

Češi už několik let po sobě nakoupí více než polovinu běžného spotřebního zboží ve slevových akcích. Nejčastěji se to týká potravin a drogerie. Abychom však skutečně nakoupili za dobrou cenu, je nutné pozorně sledovat, zda sleva je opravdu sleva, nebo je v tom nějaký háček. Triky a fígle obchodníků se totiž za poslední roky výrazně zdokonalily.

Marie z Ústí nad Labem vychovává se svým manželem tři děti, z toho dvě ještě školou povinné. Když byly malé, slevové letáky pro ni znamenaly povinnou četbu. „Plínky ani dětská výživa nejsou zrovna laciné položky, takže se nám hodila každá ušetřená koruna. Navíc jsme se museli spolehnout prakticky jen na jeden příjem do rodinného rozpočtu, rodičovský příspěvek je spíše takové kapesné,“ řekla šestatřicetiletá žena redakci CNN Prima NEWS.

Je to sice skoro už deset let, co pro ni dětské pleny a kojenecké mléko v prášku představovaly téměř každodenní nákupní realitu, na triky obchodníků při slevových akcích si ale pamatuje velice dobře. „Několikrát se nám stalo, že plínky v megapacku vyšly nakonec dráž, než kdybychom si je koupili ve standardním balení. Vysvětluji si to jako reakci na povinnost začít uvádět na cenovkách také jednotkovou cenu. U velkých balíků, které se v regálech objevují jen jednou za čas, nepředpokládáte, že by byly méně výhodné,“ dodala Marie.

Sleva jenom ve středu

Spotřebitelé jsou ale dnes už daleko pozornější a nenechají se tak jednoduše nachytat jako před deseti či patnácti lety. Fígle obchodníků se proto stále zdokonalují, a tak není úplně snadné se ve všech slevových akcích vyznat. Jen v jediném „akčním“ letáku od nejmenovaného obchodního řetězce jich redakce CNN Prima NEWS našla hned několik. A to ještě s pomocí Zdeňky z Teplic, která už moc dobře ví, kudy běží zajíc. „Taky jsem měla malé děti, takže jsem v tom už docela dobře vycvičená,“ řekla s úsměvem.

Pravidlo číslo jedna zní: Jakmile se vám ve schránce objeví leták, podívejte se, odkdy platí. Často se totiž stává, že „časopisy“ s výčtem zlevněného zboží chodí s předstihem, zpravidla v pátek nebo i během víkendu. Člověk tak má tendenci se do obchodu vypravit hned v pondělí, protože automaticky předpokládá, že akce začínají počátkem nového týdne. „Někdy to je opravdu v pondělí, ale slevový týden začíná docela často také ve čtvrtek. Zkontrolovat datum je proto nutné, pokud nechcete být v prodejně překvapeni,“ zdůraznila Zdeňka.

Jenže ani to nemusí stačit. Řetězce čím dál častěji do letáku vkládají listy s akcemi, které platí třeba jen jediný den z celého „akčního“ týdne. Jindy jsou to třeba dva nebo tři dny. Oči na stopkách tedy mějte neustále.

Máte naši kartičku?

Druhé pravidlo říká, abyste pečlivě zkontrolovali, jaká je výše akční ceny a zda se na dané zboží vztahuje bez jakýchkoli dalších podmínek. „Nákup zboží, které je u spotřebitelů oblíbené, bývá někdy omezen počtem kusů na osobu,“ upozornila Zdeňka. Řetězce totiž bývaly v minulosti terčem kritiky, že sice nabídly zboží v akci, ale když si ho lidé chtěli koupit, našli jen prázdný regál s oznámením, že se artikl již vyprodal. Omezení ale lze lehce obejít. Buď vezmete na nákup rodinné příslušníky, nebo se v prodejně zkrátka otočíte několikrát. „Pozor, stále častěji se to omezuje na osobu a den. Právě proto, aby lidé nechodili vícekrát po sobě,“ dodala naše slevová poradkyně.

Do módy také přišly věrnostní karty. Ty za normálních okolností fungují jako permanentní poukaz na slevu nebo na nějakou odměnu, nasbíráte-li potřebný počet bodů. Obchodníci je ale začali využívat i jako podmínku pro získání slevy v akci. Při čtení letáku je tedy nutné sledovat, zda u cenovky není náhodou uvedeno, že platí po předložení věrnostní karty. Výhodou je jejich stále častější výskyt v elektronické podobě, takže si je můžete stáhnout do mobilu a pak jen pípnout u pokladny.

Mezi starší, ale pořád oblíbené triky patří také akční cena až od nákupu určitého množství daného zboží. V letáku zpravidla najdete velkým písmem velmi atraktivní cenu a pod ní malým písmem upozornění, kolik nejméně kusů, balení nebo litrů musíte pořídit. V obchodě pro jistotu zkontrolujte, zda vás nevyjde laciněji nákup většího počtu menších balení než jednoho velkého. „Párkrát jsem se setkala s tím, že třeba dvě litrové aviváže vyšly lépe než jedna dvoulitrová naprosto shodného druhu,“ řekla Zdeňka. Jindy se zase přihodí, že v jednom regále má zboží určitou cenu a v regále jen o pár metrů vedle je totéž zboží lacinější, protože je v akci.

Stáhněte si appku

U elektroniky nebo domácích spotřebičů včetně televizí, praček, sušiček nebo lednic se zase stává, že na výhodnou cenu máte nárok pouze v případě, že zboží vezmete na splátky. Rozdíl oproti okamžitému uhrazení celé ceny může činit klidně i více než tisíc korun. Jenže i v tomto případě se ujistěte, že tam není nějaký háček. Nákup může být podmíněný například sjednáním pojištění dané věci nebo může skrývat poplatky, o jejichž existenci se dozvíte až při čtení úvěrové smlouvy.

Nebaví vás listovat letáky, které vám přistanou ve schránce? I pro vás máme užitečnou radu. Zaregistrujte se na některém z internetových portálů, které pohlídají slevy za vás. „Dají se vybrat jen konkrétní druhy zboží, a pokud bude v následujících dnech v akci, přijde vám na email upozornění, kdy a ve kterém obchodě jej můžete koupit se slevou,“ vysvětlila redakci CNN Prima NEWS Zdeňka ze severočeských Teplic.

Tagy: