Švédské stroje, které mají pomoci s hašením Hřenska, mají zpoždění
Nad hořícím Českým Švýcarskem dojde k náhlé obměně. Zatímco se letouny Canadair CL-415 po krátké asistenci vrací zpět do Itálie, s hašením požáru nově pomohou švédská letadla Air Tractor AT-802. Jednomotorový dolnoplošník slouží především jako zemědělský stroj k práškování polí, s drobnými úpravami se ale dokáže efektivně zapojit do boje s ohnivým živlem. Dvojice „vzdušných traktorů“ zamířila do Česka v pátek odpoledne.
Ve středu přispěchaly do Hřenska dva italské obojživelné letouny Canadair CL-215. Podle českých hasičů tato letadla kanadské výroby výrazně pomohla s utlumením požáru, do Hlubokého dolu dokázala shodit okolo 48 tisíc litrů vody za hodinu. Nakonec se ale oba stroje musely náhle vrátit zpátky do Itálie, aby se zapojily do hašení hořících lesů na Apeninském poloostrově.
Šéf národního parku: Každé ráno se bojím, co přinesla noc. Za tmy hasit nelze
Situace v noci na pátek byla v Českém Švýcarsku dramatická a komplikovaná. Ve vysílání CNN Prima NEWS to uvedl ředitel národního parku Pavel Benda. Svěřil se, že každá noc představuje přelomový okamžik, kterého se obává. Jak se staví k možnému zákazu vstupu do chráněné oblasti?
Místo nich se čeští hasiči dohodli se Švédskem, které vyslalo dva letouny Air Tractor AT-802. Původem americké stroje byly zkonstruovány pro práce v zemědělství, zejména pro efektivní práškování polí a jiných ploch. S drobnými úpravami se ale uplatnily i při hašení požárů.
Jednomotorový dolnoplošník s turbovrtulovou pohonnou jednotkou je menší než Canadair a unese také méně vody k hašení – tři tisíce litrů proti dvojnásobku u kanadského stroje. Podobně jako on ale dokáže nabírat vodu za letu, což v porovnání s jinými původně zemědělskými letadly, do nichž se voda napouští na zemi, zrychluje zásah.
Verze AT-802 Fire Boss bývá vybavena plováky, díky kterým při letu těsně nad hladinou nabírá vodu do interní nádrže, do níž může přidat i hasicí směs. Nabrání plné nádrže zabere přibližně 30 vteřin. Velkou výhodou letadla je jeho obratnost, k přistání dokáže kromě vodní plochy využít i pozemní letiště.
Pokud nemá nasazeny plováky, stačí mu jen zhruba 350 metrů dlouhá dráha, jež nemusí být betonová nebo asfaltová. V porovnání s kanadskými protějšky jsou Air Tractory levnější na pořízení i provoz, na druhou stranu unesou méně vody. Letadla obvykle zasahují ve dvojici, kdy jedno hasí a druhé nabírá vodu.
Americký zemědělský letoun Air Tractor AT-802 slouží především jako zemědělský stroj. Zdroj: Getty Images
Dvojice vzdušných traktorů vyrazila do Česka v pátek jako náhrada za Canadair CL-415.. Zdroj: Getty Images
Jednomotorový dolnoplošník s turbovrtulovou pohonnou jednotkou je menší než Canadair a unese také méně vody k hašení. Je ale obratnější. Zdroj: Getty Images
Verze AT-802 Fire Boss bývá vybavena plováky, díky kterým při letu těsně nad hladinou nabírá vodu do interní nádrže, do níž lze přidat i hasicí směs. Zdroj: Getty Images
Air Tractor AT-802 se zapojil do hašení požárů po celém světě. Zdroj: Getty Images
Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair CL-415 cíleně k hašení požárů. Zdroj: CNN Prima NEWS
Dvojice letadel přiletěla do ČR ve středu, v pátek ovšem musela náhle zpět do Itálie. Zdroj: Profimedia.cz
Italské letouny Canadair CL-415 sledovaly u jezera Milada desítky lidí. Zdroj: ČTK
Letadlo Canadair CL-415 zasahovalo v březnu 2022 i během požárů ve Slovinsku. Zdroj: Getty Images
Oproti Air Tractoru dokáže Canadair pojmout dvojnásobek vody do své nádrže. Zdroj: CNN Prima NEWS
Obojživelné letouny Canadair CL-215 dokázaly nad Hřenskem shodit okolo 48 tisíc litrů vody za hodinu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Americký zemědělský letoun Air Tractor AT-802 slouží především jako zemědělský stroj. Zdroj: Getty Images
Dvojice vzdušných traktorů vyrazila do Česka v pátek jako náhrada za Canadair CL-415.. Zdroj: Getty Images
Jednomotorový dolnoplošník s turbovrtulovou pohonnou jednotkou je menší než Canadair a unese také méně vody k hašení. Je ale obratnější. Zdroj: Getty Images
Verze AT-802 Fire Boss bývá vybavena plováky, díky kterým při letu těsně nad hladinou nabírá vodu do interní nádrže, do níž lze přidat i hasicí směs. Zdroj: Getty Images
Letouny z Itálie vyrobila kanadská firma Canadair CL-415 cíleně k hašení požárů. Zdroj: CNN Prima NEWS
V současnosti se po celém světě používá asi stovka Air Tractorů určených pro hašení, kromě USA nebo Kanady si je koupili hasiči i v Austrálii, Španělsku, Chile, Brazílii, Chorvatsku nebo Černé Hoře. Švédsko si začalo stroje Air Tractor pořizovat po sérii ničivých lesních požárů v roce 2018, kdy do země přiletěly pomáhat letouny z Portugalska. První letadlo převzala severská země v říjnu 2019, druhý v květnu 2020. Později uplatnila i opci na další dvě.
Česká republika není první zemí, kde dva švédské Air Tractory pomáhají. Severská země je už před časem nabídla k využití v rámci civilní obrany zemí EU. Loni v srpnu tak letouny se švédskou registrací pomáhaly hasit rozsáhlé lesní požáry v Řecku.
Nejaktuálnější informace o požáru v NP České Švýcarsko a snahách hasičů uhasit oheň můžete sledovat na CNN Prima NEWS či prostřednictvím našeho on-line přenosu.