Šéf nadnárodního koncernu Iveco Gerrit Marx krotí euforii vzniklou po schválení aut na syntetická paliva po roce 2035. Myslí si, že přechod na e-paliva a elektromobily „promění Evropu v Kubu“, jejímž silnicím dominují stará auta. Na ta nová totiž většina lidí nebude mít peníze.
Bohatí automobiloví nadšenci a výrobci superaut si mohou mnout ruce, že výjimka pro e-paliva umožní spalovacím motorům zůstat v Evropě i po roce 2035. Ne všichni ale jásají a nejsou to jen klimatičtí aktivisté, kteří by spalovací motory nejraději zakázali hned zítra. Své obavy vyjádřil v rozhovoru pro agenturu Bloomberg také Gerrit Marx, generální ředitel nadnárodního koncernu Iveco, tedy společnosti vyrábějící 150 tisíc nákladních vozidel se spalovacím motorem ročně.
K TÉMATU: Evropu mohou po roce 2035 zaplavit veterány. Zákazníci na nové elektromobily nebudou mít
Palivo pro bohaté
Marx nazval v rozhovoru syntetická paliva „šampaňským mezi pohony,“ které možná může dávat smysl bohatým řidičům Porsche a Ferrari, vysoká cena e-paliv ale pro většinu výrobců znamená, že nejde o realistický způsob, jak dosáhnout uhlíkové neutrality.
„Pokud máte Ferrari nebo pokud jezdíte v Porsche Turbo jednou za víkend, bude vám jedno, jestli litr e-paliva stojí 5 EUR (v přepočtu 117 korun) nebo 8 EUR (190 korun), není to ale palivo pro všechny. “ řekl německý manažer novinářům v centrále Iveca v Itálii.
Trh s auty se otřásá v základech: Bez náhrady zmizí i oblíbené modely. Kterým to hrozí?
Tlak na snižování emisí začíná likvidovat i desetiletí vyráběné modely. Automobilky nechtějí pokračovat ve vývoji vozů, jejichž tržní cena by se vlivem ekologických opatření stala v daném segmentu nesmyslnou. Nejde přitom jen o lidovější malé modely, ale i o dražší auta. Klíčovou otázkou pro budoucnost výrobních plánů je, zda bude skutečně zavedena emisní norma Euro 7, a pokud ano, tak s jakými parametry. Ty naposledy prezentované znamenají faktickou nemožnost rentabilně vyrábět auta se spalovacími motory. Důvody jsou ale i jinde.
Hrozí havanský syndrom?
Marx, o němž je známo, že není příznivcem nové přísné emisní legislativy Euro 7, která má vstoupit v platnost v příštích několika letech, popsal způsob vládnutí exekutivy Evropské unie v Bruselu jako „nefunkční“. Je podle něj zapotřebí mnohem větší koordinace mezi zodpovědnými místy EU pověřenými řízením technologií, emisí a dopravy.
Šéf Iveca dále varoval, že tlak na zavádění elektromobility a stejně drahých e-paliv nepovede k hromadnému odklonu od stávajících spalovacích vozidel, jak EU doufá, ale mohl by mít přesně opačný účinek. Při cenové nedostupnosti nových modelů to v praxi bude znamenat nutnost privátních řidičů i majitelů vozových parků udržovat dál v provozu starší, více znečišťující osobní a nákladní automobily.
„Proměníme Evropu na Kubu, kde na silnicích jezdí prakticky jenom stará auta,“ řekl Marx. Šéf Iveca také varoval, že přechod na e-paliva nepomůže světu zbavit se závislosti na palivech dodávaná z Blízkého východu. „Hádejte, kdo se chce stát jedničkou ve výrobě e-paliv? Saúdská Arábie,“ řekl Bloombergu. „Jen nahrazujeme jeden zdroj druhým, ale ze stejného regionu,“ dodal.