E-paliva promění Evropu v Kubu. Jsou jak šampaňské, nemá na ně každý, varuje šéf Iveca


Šéf nadnárodního koncernu Iveco Gerrit Marx krotí euforii vzniklou po schválení aut na syntetická paliva po roce 2035. Myslí si, že přechod na e-paliva a elektromobily „promění Evropu v Kubu“, jejímž silnicím dominují stará auta. Na ta nová totiž většina lidí nebude mít peníze.

Bohatí automobiloví nadšenci a výrobci superaut si mohou mnout ruce, že výjimka pro e-paliva umožní spalovacím motorům zůstat v Evropě i po roce 2035. Ne všichni ale jásají a nejsou to jen klimatičtí aktivisté, kteří by spalovací motory nejraději zakázali hned zítra. Své obavy vyjádřil v rozhovoru pro agenturu Bloomberg také Gerrit Marx, generální ředitel nadnárodního koncernu Iveco, tedy společnosti vyrábějící 150 tisíc nákladních vozidel se spalovacím motorem ročně.

K TÉMATU: Evropu mohou po roce 2035 zaplavit veterány. Zákazníci na nové elektromobily nebudou mít

Palivo pro bohaté

Marx nazval v rozhovoru syntetická paliva „šampaňským mezi pohony,“ které možná může dávat smysl bohatým řidičům Porsche a Ferrari, vysoká cena e-paliv ale pro většinu výrobců znamená, že nejde o realistický způsob, jak dosáhnout uhlíkové neutrality.

„Pokud máte Ferrari nebo pokud jezdíte v Porsche Turbo jednou za víkend, bude vám jedno, jestli litr e-paliva stojí 5 EUR (v přepočtu 117 korun) nebo 8 EUR (190 korun), není to ale palivo pro všechny. “ řekl německý manažer novinářům v centrále Iveca v Itálii.

Hrozí havanský syndrom?

Marx, o němž je známo, že není příznivcem nové přísné emisní legislativy Euro 7, která má vstoupit v platnost v příštích několika letech, popsal způsob vládnutí exekutivy Evropské unie v Bruselu jako „nefunkční“. Je podle něj zapotřebí mnohem větší koordinace mezi zodpovědnými místy EU pověřenými řízením technologií, emisí a dopravy.

Šéf Iveca dále varoval, že tlak na zavádění elektromobility a stejně drahých e-paliv nepovede k hromadnému odklonu od stávajících spalovacích vozidel, jak EU doufá, ale mohl by mít přesně opačný účinek. Při cenové nedostupnosti nových modelů to v praxi bude znamenat nutnost privátních řidičů i majitelů vozových parků udržovat dál v provozu starší, více znečišťující osobní a nákladní automobily.

„Proměníme Evropu na Kubu, kde na silnicích jezdí prakticky jenom stará auta,“ řekl Marx. Šéf Iveca také varoval, že přechod na e-paliva nepomůže světu zbavit se závislosti na palivech dodávaná z Blízkého východu. „Hádejte, kdo se chce stát jedničkou ve výrobě e-paliv? Saúdská Arábie,“ řekl Bloombergu. „Jen nahrazujeme jeden zdroj druhým, ale ze stejného regionu,“ dodal.