Jednoduchý srovnávač cen elektřiny a plynu
Se stále rostoucím zájmem zákazníků o změny smluv energií se dodavatelé snaží své stávající klienty udržet za každou cenu. Nabízejí tak nižší ceny za samotné energie i za poplatky spojené s dodávkami. Ačkoliv některé nabídky mohou být na první pohled atraktivní, ne vždy je to nakonec pravda.
Nejčastějším problémem, se kterým se v praxi setkáte, jsou různé pokuty a poplatky za předčasné ukončení smlouvy. Dodavatelé na ně zákazníka výslovně neupozorní, takže ho v budoucnosti může čekat nemilé překvapení. Do těchto poplatků se řadí i takzvaný „ušlý zisk“, jehož výše se může vyšplhat až do desetitisíců.
ČTĚTE TAKÉ: Drahé potraviny? Obviňování obchodníků je jen hledání obětních beránků, řekla ekonomka
„Smluvní pokuty za předčasné ukončení mohou být pevně dané, nebo se odvíjejí od počtu měsíců, které zbývají do uplynutí smlouvy. Tu je třeba si velmi pečlivě prostudovat a speciálně se zaměřit i na to, jestli nám nehrozí další sankce, označované často právě jako náhrada škody, popřípadě ušlý zisk,“ upozorňuje Markéta Zemanová, členka rady Energetického regulačního úřadu (ERÚ).
Pozor na automatické prodloužení smlouvy
Další oblíbenou taktikou dodavatelů je automatické prodlužování smluv na dobu určitou. Novela energetického zákona přikazuje dodavatelům, aby minimálně třicet dní před koncem smlouvy oznámili podmínky automatické prolongace – tedy délku trvání nového závazku i ceník. Pokud spotřebitel na toto upozornění nezareaguje výpovědí smlouvy, případně žádostí o změnu produktu, smlouva mu bude prodloužena.
„Problematické je, že se prodlouží podle takzvaného prolongačního ceníku, který oproti aktuálním cenám na trhu nemusí být výhodný. Jediný způsob, jak tomu předejít, je včas vypovědět stávající smlouvu, což musíte udělat nejčastěji do dvacátého dne před jejím koncem,“ vysvětluje Tomáš Suchý, ředitel energetické poradenské společnosti encall.
Udržovací nabídky nemusí být vždy výhodné
S odstoupením od smlouvy se však pojí retenční neboli udržovací nabídky. Ve chvíli, kdy původní dodavatel obdrží výpověď ze smlouvy, spotřebitele kontaktuje pracovník s nabídkou na ještě výhodnější služby. „Některé retenční nabídky jsou pro zákazníka výhodné. Není však možné ceny na pravidelné bázi takto vylepšovat, nízké sazby proto často bývají garantovány jen na krátkou dobu, nikoliv na celé období,“ doplňuje Suchý.
Jak ale vysvětluje Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ, udržovací nabídky nesou také další rizika ve chvíli, kdy jste už uzavřeli smlouvu u jiného dodavatele. „Když se pak zákazníkům ozve stávající dodavatel a oni se rozhodnou zůstat u něj, mohou tím porušit právě smlouvu s novým dodavatelem a čelit mnohatisícovým pokutám. Pokud jim navíc novou smlouvu vyřizoval zprostředkovatel, sankce se velmi pravděpodobně dočkají ještě od něj,“ upozorňuje.
Důvěřuj, ale prověřuj
Pokud si nejste jisti, zda je nově nabízená smlouva výhodná, můžete využít služby poradců v rámci služby Energie srozumitelně, kterou redakce CNN Prima NEWS spustila ve spolupráci s poradenskou společností encall.
Díky ní si můžete srovnat cenové nabídky dodavatelů na trhu a energetičtí poradci vám také pomohou zkontrolovat nejen smlouvy, ale také výhodnost nabídek.