Agresivní řidiči, kteří při předjíždění ohrožují ostatní, by se už nemuseli bát, že přijdou o řidičský průkaz. Na první pohled nenápádná změna v navrhované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích z dílny ministerstva dopravy nadzvedla dopravní experty. Ti by postih za agresivní jízdu naopak ještě zpřísnili. Ministerstvo se hájí, že chce, aby byl systém postihů za přestupky přehlednější.
Prohřešky budou podle připravované novely spadat nově jen do tří kategorií: za dva, za čtyři a šest bodů. Maximální pokuty se v některých případech několikanásobně zvýší, mnohdy už řidičům ale nebude hrozit, že přijdou o řidičský průkaz. „Například za nedovolené předjíždění nyní hrozí pokuta pět až deset tisíc korun a zákaz řízení na šest měsíců až jeden rok. Vše se automaticky řeší ve správním řízení, úředník se rozhoduje jen v daných mantinelech. V návrhu ministerstva dopravy může za stejný přestupek pokuta ve správním řízení dosáhnout až 25 tisíc korun, ale postih v podobě zákazu řízení zmizel,“ upozorňuje dopravní expert Roman Budský.
Tragická bilance: Na českých silnicích loni zemřelo 454 lidí. Nejméně v historii statistik
Loni zemřelo na českých silnicích nejméně lidí od roku 1961, kdy policie začala vést souhrnné statistiky. Mrtvých bylo 454, tedy o 16 méně než předloni. Dopravních nehod policisté zaznamenali 98 460, což je o 872 méně než v předloňském roce. Celková hmotná škoda dosáhla loni zhruba 7,5 miliardy korun. Na tiskové konferenci to uvedli náměstek policejního prezidenta Tomáš Lerch a ředitel dopravní policie Jiří Zlý.
Změnu v návrhu novely zákona považuje za neopodstatněné zmírnění. „Nedovolené předjíždění je často situace, kdy řidič ohrožuje životy druhých. Vidíte, že se na vás řítí auto ve vašem pruhu, čímž vám jasně dává najevo, že musíte uhnout, protože je to ve vašem zájmu,“ popsal Budský s tím, že se to dá označit za vydírání. „Kolikrát musejí řidiči zastavit nebo dokonce sjet do příkopu, aby srážce s agresivně předjíždějícím řidičem zabránili. Takové řidiče by měl zákon naopak trestat přísněji,“ dodal dopravní expert.
Změna se má týkat i dalších přestupků
Vedle nedovoleného předjíždění postih odebrání řidičáku zmizel v návrhu také u vjezdu na železniční přejezd na červenou a při otáčení nebo jízdě v protisměru na dálnici. Nově by naopak zákaz řízení hrozil řidičům, kteří používají antiradar, tedy zařízení, které slouží k detekci přítomnosti policejního radaru. Zůstává také v případě, kdy řidič odmítne test na alkohol nebo drogy. Doba, kdy nesmí sednout za volant, se dokonce prodlužuje ze dvou na tři roky.
Dopravní experti míní, že vypuštění zákazu řízení u některých vážných přestupků může dát zelenou agresivním řidičům, kteří nemají hluboko do kapsy. „Pro ně peníze nejsou problém, jestli je pokuta o 15 tisíc vyšší, to neřeší, mnohem víc je zabolí, když nemůžou řídit,“ myslí si Budský.
Postrach řidičů na Novoborsku: Urostlý jelen opět skočil pod kola aut, ta se čelně srazila
Řidiče na Novoborsku několik měsíců straší urostlý jelen na silnici. V září ho zachytila palubní kamera, jak těsně před autem přeskákal přes silnici, a video se stalo hitem internetu. Nyní se na místo patrně stejný jedinec vrátil. Tentokrát už ale setkání s řidiči skončilo nehodou – jeden z nich se snažil zvířeti vynout a čelně narazil do dalšího vozidla.
Vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský upozorňuje, že právě nebezpečné předjíždění bývá častou příčinou vážných dopravních nehod. „Nechápu postup ministerstva,“ kroutí hlavou.
Zjednodušení postupu, hájí se ministerstvo
Podle mluvčího ministerstva dopravy je ale upozorňování na změnu u tří přestupků z mnoha vytrhávání věci z kontextu. Návrh jako celek totiž podle něj postihy za dopravní přestupky zpřísňuje a zjednodušuje také jejich postih. Nově bude moci nedovolené předjíždění pokutovat policista přímo na místě, pokud ho zaznamená. V takovém případě bude pokuta od 4 500 do 5 500 korun a k tomu šest bodů.
„Když se dával zákaz řízení, nešlo to řešit na místě. Chceme mít bodový systém přehlednější a kde to je možné, tam se držíme finančních postihů a bodů. V méně závažných případech do toho hned nemícháme zákaz řízení,“ říká mluvčí resortu František Jemelka. Připomíná, že někdy je odebrání řidičáku za nedovolené předjíždění příliš tvrdé. „Můžete ho dostat i v situaci, kdy předjíždíte na plné čáře traktor jedoucí dvacet kilometrů v hodině a nikoho přitom neohrozíte,“ vysvětluje. Pokuta a body jsou v takovém případě podle něj dostačující. Navíc stačí, aby stejný šestibodový přestupek řidič do jednoho roku spáchal znovu a může se s řidičákem rozloučit. Návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích tento týden vláda poslala do Sněmovny. Tam ještě může projít řadou pozměňovacích návrhů.