Nová sezóna karavanů (zdroj: CNN Prima NEWS)
Česká legislativa udělala vstřícný krok vůči majitelům obytných automobilů s hmotností nad 3,5 tuny. Od začátku letošního roku totiž platí velmi nízké mýto za využití dálnic. K jejich většímu rozšíření to ale zřejmě nepovede, míní odbornice na kempování.
Doložnost – to je téměř strašidelné slovo, se kterým se setkal každý, kdo někdy vyrazil na dovolenou obytným vozem. Jednoduše řečeno jde o kilogramy zbývající do hranice 3,5 tuny, do kterých se musí vejít posádka obytného vozu spolu s kompletním vybavením. Vzhledem k tomu, že se „bydlíky“ snaží nabídnout svým majitelům co nejvyšší komfort, váží někdy tolik, že na zbytek zbývá třeba jen 300 nebo 400 kilogramů. Při překročení limitu 3,5 tuny přitom hrozí pokuty.
Těžká obytná auta, která se pohybují ve vyšší hmotnostní kategorii, ale tento problém logicky řešit nemusí. Dalším limitem je totiž 7,5 tuny, do něhož se snadno vejdou i masivní luxusní stroje vhodné spíš pro filmové hvězdy než běžnou rodinu. Na cestu si s sebou tak lze vzít více členů domácnosti nebo přátel a také více vybavení. Některé modely mají dokonce integrovanou garáž pro malý osobní automobil či stojan na motocykly.
Čtyři a půl haléře za kilometr
Až do letošního roku bylo ale cestování s těžkým „karavanem“ poměrně drahou záležitostí. Novější vozy v emisní třídě Euro 6 platily 1,67 Kč za kilometr dálnice, starší s motorem splňujícím Euro 3 dokonce 2,82 Kč. To znamená, že třeba na trase z Prahy do Brna (190 km) stálo mýtné 536 korun pro starší a 317 korun pro novější typy těžkotonážních obytných aut. Od ledna 2021 ale nové modely platí jen 0,044 Kč za kilometr. Cesta po dálnici do Brna tak vyjde na 8,36 Kč.
Obytné vozy Concorde patří mezi nejluxusnější modely na trhu. Řada z nich spadá do kategorie nad 3,5 tuny. Zdroj: Concorde
Obytné vozy Concorde patří mezi nejluxusnější modely na trhu. Řada z nich spadá do kategorie nad 3,5 tuny. Zdroj: Concorde
Obytné vozy s hmotnostní nad 3,5 tuny paradoxně platí pakatel proti standardním „karavanům“ i osobním autům. Ta si totiž musí pořídit virtuální dálniční známku za 1 500 korun. Kdyby chtěl majitel těžkého karavanu projezdit tu samou částku na mýtném, musel by za rok po českých dálnicích urazit přes 34 tisíc kilometrů, což je prakticky nereálné.
Těžká obytná auta nabízejí lepší doložnost i více prostoru, který obvykle zahrnuje například samostatnou koupelnu a toaletu. I tak se ale v Česku s touto změnou jejich počet výrazně nezvýší. Problémem je totiž fakt, že je na takové auto potřeba jiné řidičské oprávnění než na obytný vůz do 3,5 tuny.
Lidé se chtějí za volantem střídat
„Je pravda, že řada mužů vlastní řidičský průkaz skupiny C, který je na tyto vozy potřeba. Jenže na dlouhých cestách se chtějí střídat s manželkami a ty jej nemají. Mám kolem sebe dost případů, kdy ženy ani neuvažují o tom, že by si řidičák dodělaly,“ řekla CNN Prima NEWS odbornice na kempování a zakladatelka webu All4Camper Klára Hájek Velinská.
Právě řidičské oprávnění skupiny C je jedním z limitů třídy nad 3,5 tuny. Mohou ho získat lidé od 21 let a v autoškole vyjde na zhruba 18 až 20 tisíc korun. Kromě toho se také řidiči těžkého obytného vozu musí připravit na řadu omezení, ať už jde o využití dálničních pruhů, řazení na hraničních přechodech nebo zákazy vjezdu.
S kempy by ale podle Velinské neměl být větší problém. „Když kempy budují svá místa, většinou počítají alespoň s tím, že přijede obytné auto s hmotnostní kolem 4,2 tuny. Takové vozy mají délku okolo 7,5 až 8 metrů a mělo by je pojmout standardní kempovací místo. Když ale přijede desetimetrový model, je už nabídka omezená,“ dodává členka Asociace kempování a karavaningu.
Nejistá situace v zahraničí
A potíže mohou být i po přejetí hranic. Zatímco v Česku už těžké „karavany“ za dálnici platí v korunách, jinde po Evropě je situace odlišná. V některých zemích je potřeba platit mýto na základě hmotnosti, jinde podle výšky a délky. Informace o pravidlech v jednotlivých státech přitom nejsou jednoduše dohledatelné.
Podle Velinské je aktuálně v Česku třída těžkých obytných aut zastoupena zhruba sedmi až deseti procenty z celkového počtu karavanů a zlevnění dálnic by na tom nic změnit nemělo. A to i přesto, že někteří prodejci zaznamenali od počátku roku větší zájem o těžké modely.