Chytré digitální technologie si čím dál častěji nacházejí cestu do nových aut. K nelibosti velké části konzervativních řidičů. Jedním z nejvíce futuristických řešení jsou náhražky zpětných zrcátek kamerami. Testovali jsme je a zjistili jejich výhody a nevýhody. Digitální zpětná zrcátka jsou stylovější a lépe vidí za tmy. Stát však můžou až desetitisíce korun.
O nasazení kamer se uvažovalo už v devadesátých letech minulého století. Vždy to však dopadlo fiaskem. Zlomový byl rok 2015, kdy německý gigant Volkswagen uvedl na trh malosériový speciál XL1 s hybridním pohonem a propracovanou aerodynamikou. Tu mimo jiné zlepšovala právě digitální zpětná zrcátka. Zaměněním velkých neforemných špíglů za miniaturní kamerky lze docílit také čistějších a elegantnějších tvarů karoserie.
Prvním velkovýrobním vozem s high-tech zrcátky se na konci roku 2018 stal hybridní Lexus ES. O pár týdnů později přišlo se stejným řešením i elektrické Audi e-tron. V současnosti tento systém sdílí většina prototypů a kamionů, u osobních sériových aut je prozatím raritou. My jsme však jedno takové řídili.
Model e je prvním sériově vyráběným elektromobilem značky Honda. Snoubí futuristický vzhled, nadčasové technologie a moderní kabinu se skvělými jízdními vlastnostmi. Zdroj: Honda
Model e je prvním sériově vyráběným elektromobilem značky Honda. Snoubí futuristický vzhled, nadčasové technologie a moderní kabinu se skvělými jízdními vlastnostmi. Zdroj: Honda
Jmenuje se Honda e a jde o zcela bezemisní hatchback. Na českém trhu ho pořídíte od 900 tisíc korun. Palubní deska tohoto roztomilého elektromobilu je osazena přes celou šířku displeji. Na obou krajích se nacházejí obrazovky, jenž promítají obraz ze zpětných kamerových systémů umístěných na bocích vozu. Velmi nás překvapila kvalita rozlišení připomínající nejlepší smartphony.
Na ježdění s „kamerovýma ušima“ jsme si zpočátku dlouho zvykali, a to především kvůli tomu, že se displeje nacházejí jinde než běžná zrcátka. Největší nevýhodu však představuje promítaný obraz, který je vlastně 2D, takže řidič nemá odhad, jak daleko je auto za ním.
Takto vypadá obraz promítaný z kamerového systému na displej ve vozidle. Zdroj: Bart Běhal
Jsem schopný zlevnit výrobu baterií do elektromobilů o 90 procent, tvrdí japonský expert
Japonský konstruktér komerčně úspěšného Nissanu Leaf Hideaki Horie tvrdí, že našel řešení, jak zlevnit akumulátory pro elektromobily. Ty prý k dokonalosti nepotřebují nic víc než levné baterie. Ty současné jim cenou brání konkurovat autům s klasickým pohonem.
U Audi e-tron se nám jednou dokonce stalo, že jsme odbočovali do jiného jízdního pásu a v tu chvíli se obrazovka zbarvila do černa. Poté jen napsala: „Vyhledejte servis.“ Nastala lehká panika. Netrvalo ale dlouho a zrcátko znovu začalo fungovat. V tu chvíli jsme vyvázli bez újmy, avšak podobný zkrat někdy může vést i k fatálním následkům. Podobná situace může nastat také v případě, kdy se na čočku kamery dostane nečistota.
V neposlední řadě je problém vyšší cenovka a náklady na servis. Za konvenční vnější zrcátko zaplatíte jen několik tisíc korun. Cena těch digitálních se pohybuje v řádech desetitisíců. Doporučujeme se tedy vyhýbat úzkým městským uličkám. U Hondy e je tento drahý systém k mání již od základní verze.
A teď už dost kritiky, jdeme se podívat na výhody. Jak jsme již avizovali na začátku článku, kamerová zrcátka skvěle fungují jako módní doplněk a zároveň zlepšují aerodynamiku automobilu. Za zmínku stojí bezpochyby také parádní noční vidění. Díky infračervenému záření řidič ve tmě vidí téměř stejně dobře jako za světla. Digitální provedení by navíc nemělo v zimě zamrzat.