reklama

Kamery místo zrcátek? Našli jsme výhody i nevýhody novodobého řešení

Zpětné kamerové zrcátko u zbrusu nového elektromobilu Honda e
Zdroj: Bart Běhal

Chytré digitální technologie si čím dál častěji nacházejí cestu do nových aut. K nelibosti velké části konzervativních řidičů. Jedním z nejvíce futuristických řešení jsou náhražky zpětných zrcátek kamerami. Testovali jsme je a zjistili jejich výhody a nevýhody. Digitální zpětná zrcátka jsou stylovější a lépe vidí za tmy. Stát však můžou až desetitisíce korun.

reklama

O nasazení kamer se uvažovalo už v devadesátých letech minulého století. Vždy to však dopadlo fiaskem. Zlomový byl rok 2015, kdy německý gigant Volkswagen uvedl na trh malosériový speciál XL1 s hybridním pohonem a propracovanou aerodynamikou. Tu mimo jiné zlepšovala právě digitální zpětná zrcátka. Zaměněním velkých neforemných špíglů za miniaturní kamerky lze docílit také čistějších a elegantnějších tvarů karoserie.

K tématu

Prvním velkovýrobním vozem s high-tech zrcátky se na konci roku 2018 stal hybridní Lexus ES. O pár týdnů později přišlo se stejným řešením i elektrické Audi e-tron. V současnosti tento systém sdílí většina prototypů a kamionů, u osobních sériových aut je prozatím raritou. My jsme však jedno takové řídili.

Model e je prvním sériově vyráběným elektromobilem značky Honda. Snoubí futuristický vzhled, nadčasové technologie a moderní kabinu se skvělými jízdními vlastnostmi.
Model e je prvním sériově vyráběným elektromobilem značky Honda. Snoubí futuristický vzhled, nadčasové technologie a moderní kabinu se skvělými jízdními vlastnostmi.
Zdroj: Honda

Jmenuje se Honda e a jde o zcela bezemisní hatchback. Na českém trhu ho pořídíte od 900 tisíc korun. Palubní deska tohoto roztomilého elektromobilu je osazena přes celou šířku displeji. Na obou krajích se nacházejí obrazovky, jenž promítají obraz ze zpětných kamerových systémů umístěných na bocích vozu. Velmi nás překvapila kvalita rozlišení připomínající nejlepší smartphony.

Na ježdění s „kamerovýma ušima“ jsme si zpočátku dlouho zvykali, a to především kvůli tomu, že se displeje nacházejí jinde než běžná zrcátka. Největší nevýhodu však představuje promítaný obraz, který je vlastně 2D, takže řidič nemá odhad, jak daleko je auto za ním.

Takto vypadá obraz promítaný z kamerového systému na displej ve vozidle.
Takto vypadá obraz promítaný z kamerového systému na displej ve vozidle.
Zdroj: Bart Běhal

K tématu

U Audi e-tron se nám jednou dokonce stalo, že jsme odbočovali do jiného jízdního pásu a v tu chvíli se obrazovka zbarvila do černa. Poté jen napsala: „Vyhledejte servis.“ Nastala lehká panika. Netrvalo ale dlouho a zrcátko znovu začalo fungovat. V tu chvíli jsme vyvázli bez újmy, avšak podobný zkrat někdy může vést i k fatálním následkům. Podobná situace může nastat také v případě, kdy se na čočku kamery dostane nečistota.

V neposlední řadě je problém vyšší cenovka a náklady na servis. Za konvenční vnější zrcátko zaplatíte jen několik tisíc korun. Cena těch digitálních se pohybuje v řádech desetitisíců. Doporučujeme se tedy vyhýbat úzkým městským uličkám. U Hondy e je tento drahý systém k mání již od základní verze.

A teď už dost kritiky, jdeme se podívat na výhody. Jak jsme již avizovali na začátku článku, kamerová zrcátka skvěle fungují jako módní doplněk a zároveň zlepšují aerodynamiku automobilu. Za zmínku stojí bezpochyby také parádní noční vidění. Díky infračervenému záření řidič ve tmě vidí téměř stejně dobře jako za světla. Digitální provedení by navíc nemělo v zimě zamrzat.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Slovensko

Slovenská koaliční krize: Nespokojené strany hrozí odchodem, chtějí rekonstrukci vlády

Slovenská koaliční krize: Nespokojené strany hrozí odchodem, chtějí rekonstrukci vlády

Slovenská vládní koalice čelí rok od parlamentních voleb největší krizi. Šéf menší koaliční strany Svoboda a solidarita (SaS) a vicepremiér Richard Sulík ve středu vyzval k rekonstrukci vlády, předčasné volby ale odmítl. Vztahy v koalici vyostřila zhoršující se situace v souvislosti se šířením koronaviru a okolnosti nákupu ruské vakcíny Sputnik V proti covidu. Už v úterý nejmenší ze čtyř vládních stran Za lidi varovala, že selhání při řízení pandemie představuje riziko rozpadu koalice.

Zdravotnictví

Velký přehled nemocnic: Vyčerpání, nakažený personál, rušení operací. Kde je nejhůř?

Velký přehled nemocnic: Vyčerpání, nakažený personál, rušení operací. Kde je nejhůř?

Nemocnice bijí na poplach. Téměř ve všech krajích je situace nejvážnější za celou dobu pandemie. Aktuálně leží v nemocnici s covidem 8162 pacientů a z toho 1661 v těžkém stavu. Podle prezidenta České lékařské komory (ČLK) Milana Kubka je současná situace v nemocnicích mimořádně vážná a jejich rezervní kapacita je nejnižší od začátku pandemie. Ptali jsme se i přímo jednotlivých nemocnic a přinášíme vám jejich výpovědi o denní realitě.

Rozhovor

Středula: Řítíme se proti zdi a smějeme se, zasáhnout musí Miloš Zeman

Středula: Řítíme se proti zdi a smějeme se, zasáhnout musí Miloš Zeman

Česko se řítí z kopce proti zdi a do řízení epidemie musí podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly zasáhnout prezident Miloš Zeman. Odborový předák to řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Zároveň také uvedl, že kritiku Andreje Babiše bere jako ocenění a potvrzení toho, že z něj má strach. Středula se dále rozpovídal i o své kandidatuře na prezidenta nebo případné účasti v Zemanově úřednické vládě.

Pirk: Vyléčení z covidu mohou mít lepší imunitu než očkovaní. Berme ohled na protilátky
Miliardář Sehnal se nechal přednostně naočkovat. Přemluvili mě moji zubaři, hájí se
Sputnik V nabírá směr Česko, v Rusku ale příliš neletí. Lidé se už covidu nebojí
Sledujte ŽIVĚ: Poslanci projednají stavbu bloku v Dukovanech či pět týdnů dovolené
reklama
reklama
Ve středu se spouští povinné plošné testování v podnicích. Zavírat se nebudou

Vláda

Domácí zpravodajství

KB s Fidoo pomáhají firmám s digitalizací jejich financí
Zázrak jménem kanabidiol? Pomáhá při depresích i rakovině, tvrdí Stabla
Další články
reklama
reklama