I po extrémně prudkém nárazu dokáží mechanici formule 1 čarovat. Zvládnou připravit vůz tak, aby druhý den vypadal, že se mu o několik hodin dříve vůbec nic nestalo. Ale taková práce něco stojí. Vedle enormního nasazení také hodně peněz. A kdyby vedení stáje mělo účtovat pilotům škody za jejich nehody, nejvíce se letos protočí panenky synovi Michaela Schumachera Mickovi. Ještě před koncem sezony zničil materiál v přibližné hodnotě 115 milionů korun.
Momentálně Mick Schumacher bojuje o to, aby zůstal součástí show jménem formule 1. Sezona míří do finiše a s tím i smlouva německého jezdce s týmem Haas. V jeho neprospěch hraje fakt, že z týmového rozpočtu v dosavadních 18 závodech ročníku svými nehodami odčerpal nemalé peníze.
V Saúdské Arábii zažil děsivý náraz ve vysoké rychlosti, stejně tak za pár týdnů v Monaku. Na těchto dvou místech z jeho monopostu zbylo pramálo. Drsně vypadal také jeho střet s bariérou při tréninku na nedávnou Velkou cenu Japonska. A především kvůli těmto vážnějším incidentům je vyúčtování Schumachera astronomické.
Přibližné ceny některých komponentů F1
Sada pneumatik: 5 000 dolarů
Brzdy: 25 000 dolarů
Zadní křídlo: 92 000 dolarů
Přední křídlo: 125 000 dolarů
Přední zavěšení: 125 000 dolarů
Podlaha: 225 000 dolarů
Monokok: 675 000 dolarů
Převodovka: 500 000 dolarů
Podle detailní analýzy nadšenců zatím v roce 2022 23letý jezdec ukončil život komponentům za 4,6 milionu dolarů, což je přepočtu 115 milionů korun. Žádný ze zbylých 19 pilotů není větším „demoličním mužem“. „Mick má velký potenciál. Ale stojí nás jmění, zničil spoustu aut, což stálo peníze, které prostě nemáme. Pokud jste jako (Max) Verstappen – přinesete nějaké body, občas zničíte auto – vypořádáme se s tím. Ale když jezdíte vzadu a ničíte auta, je to velmi těžké,“ konstatoval upřímně majitel týmu Gene Haas.
Jeho i celou stáj aspoň může konejšit fakt, že Schumacherův kolega Kevin Magnussen se dražším incidentům vyhýbá a napáchal zatím škody za „pouhých“ 375 000 dolarů, 9,4 milionu korun.
Dán Magnussen je v kontextu nehod druhým nejslušnějším řidičem v celém poli hned za Maxem Verstappenem. Po Grand Prix na japonském okruhu Suzuka má dvojnásobný světový šampion zapsanou jen jednu havárii, která si vyžádala nákladnější opravu. Jinak čistý štít.
Synovi Michaela Schumachera dělá na chvostu této tabulky společnost Kanaďan Nicholas Latifi, který je nedobrovolnými setkáními s bariérou celkem proslulý a fanouškovská komunita si ho kvůli nim často dobírá. Vinou nepřesvědčivých výkonů, z nichž plyne poslední místo v šampionátu, nemá Latifi zajištěnou sedačku ve formuli 1 pro příští rok. A s pravděpodobností hraničící s jistotou se na tom už nic nezmění. Tým Williams jeho bouračky stály 3,3 milionu dolarů (82,5 milionu korun).
Schumachera a Latifiho následuje v žebříčku Kuan-jü Čou – první Číňan, který usedl do kokpitu F1. U něj se výrazně prodražila Velká cena Velké Británie. Hned po startu se jeho vůz při kolizi převrátil a koly vzhůru plul po asfaltu rychlostí přes 200 kilometrů za hodinu. Doputoval až do štěrku, který auto zpomalil, ale nárazu do bariéry, vymrštění do vzduchu a následnému přistání do prostoru přímo pod tribunami nezabránil.
Pilot týmu Alfa Romeo měl štěstí, že od sezony 2018 střeží hlavy jezdců ochranný rám zvaný halo. Díky tomu vyvázl bez zranění. Jen tato nehoda ale vyšla zhruba na 1,9 milionu dolarů, celkově je v tom za 2,9 milionu dolarů (73,5 mil. korun).
Nejdražší pětku uzavírá Lewis Hamilton z Mercedesu a Carlos Sainz jezdící za Ferrari. Každý z nich už stál svůj tým kvůli nehodám v přepočtu 60 mil. korun.