Sedm tisíc korun za čtyři brambory, přesně tolik zaplatil mladý muž v Tanvaldu. Stal se obětí internetových podvodníků, kteří znovu ve velkém zkoušejí starý trik. Za velmi výhodnou cenu nabízejí „nevhodné vánoční dárky“, jenže v zásilce dorazí něco úplně jiného – třeba kus cihly nebo pytlík mouky. V případě Lukáše Dufka to byly namísto značkového telefonu nahnilé brambory. O peníze nakonec nepřišel jen díky pozorným pošťačkám.
Na inzerát ženy, která nabízela prakticky nepoužitý iPhone 12 za sedm tisíc korun, narazil Lukáš Dufek na internetovém bazaru pár dní po Novém roce. Měl to být nevhodný dárek, kterého se obdarovaná žena chtěla rychle zbavit. „Cena se mi zdála podezřele nízká, ale paní komunikovala, psali jsme si, dokonce nabízela i osobní odběr, ale v Karviné, a to pro mě bylo daleko. Tak jsem si nechal poslat telefon na dobírku,“ popisoval Dufek.
S výhodným nákupem se mladík naštěstí pochlubil pošťačkám na poště v Tanvaldu, kam si pro zásilku přišel. „Nám to bylo divné, iPhone za sedm tisíc, to nám připadalo málo a zkušenější kolegyně hned upozorňovala, že už tady bylo několik podvodů. Tak jsme ho přemluvily, aby si to otevřel rovnou tady, aby měl případně svědky,“ řekla pošťačka Vendulka Rohlíčková.
Místo telefonu brambory a papír
Lukáš Dufek poslechl, a zatímco ho jeho kamarád pro jistotu ještě natáčel na mobilní telefon, balíček si rozbalil. Jakmile uviděl krabičku od telefonu jiné značky, už začal tušit, že něco není v pořádku a o pár vteřin později se to potvrdilo. Uvnitř byly nastříhané kousky papíru a brambory. „Nahnilé, naklíčené brambory za sedm tisíc,“ konstatoval suše podvedený mladík.
Pohotové pošťačky si naštěstí věděly rady. „Poslaly jsme ho naproti přes ulici na policejní stanici, aby to nahlásil. Když přijde pokyn od policie, dá se platba pozastavit,“ vysvětlovala Rohlíčková. Její slova potvrdil i mluvčí České pošty Matyáš Vitík: „Pokud policie pošle žádost, můžeme platbu pozastavit, aby klient nepřišel o peníze.“
Důležité je rychlé jednání
A neplatí to jen u České pošty, ale i u dalších zásilkových služeb. „Policie pošle datovou zprávu a my platbu zadržíme a čekáme na rozhodnutí, zda má být platba vrácena příjemci zásilky. Pokud následně policie potvrdí, že šlo o podvod, platbu vrátíme,“ souhlasil také Kamil Chalupa, mluvčí Zásilkovny.
V případě Lukáš Dufka se podařilo peníze na cestě k adresátovi zastavit. Důležité je jednat rychle. „Obdobné případy nám hlásí lidé z celé republiky, proto všem doporučujeme, aby si svoji zásilku zkontrolovali v přítomnosti zaměstnanců pošty,“ upozorňuje policejní mluvčí Ivana Baláková. Kdo poslal brambory do Tanvaldu, teď policie zjišťuje. Pohotová pošťačka Vendulka Rohlíčková za svou správnou reakci dostane podle mluvčího České pošty od generálního ředitele mimořádnou odměnu.