Řidiči se už bojí i kamer, které vůbec neexistují. Stačí, že jsou na silnici namalované příčné čáry v místech, kde bylo dříve zařízení pro měření rychlosti instalováno. Kromě použití selského rozumu si stačí vyhledat úseky, kde se opravdu stacionárně měří a kde nikoliv.
Největší množství měřených úseků se samozřejmě vyskytuje v hlavním městě. Pražská ulice 5. května je takovým trenažerem základních řidičských dovedností a vnímavosti. I když jde prakticky o začátek, respektive dálnice D1 se třemi proudy v obou směrech, mění se v její délce maximální povolená rychlost poměrně často, navíc se tato dopravní opatření v průběhu nemnoha let z vůle vedení města různě mění.
Neznalost ústí v chaos
Použití dopravní značky IZ 2a „Silnice pro motorová vozidla“ v rámci obce znamená automaticky zvýšení maximální rychlosti povolené rychlosti na 80 km/h. Jenže na této pražské výpadovce je malý problém – pár set metrů před značkou směrem ven z Prahy jsou kamery, ke kterým řidiči ještě přijíždějí padesátkou.
Obce rýžují na měření rychlosti. Chytře umístěné radary jim vydělávají miliony
Velký bratr v podobě kamer sledujících všechno možné i nemožné se z měst rychle šíří také do venkovských oblastí. V případě kamer měřících rychlost projíždějících vozidel je vedle všeobjímajícího bezpečnostního zaklínadla nezanedbatelný také ekonomický efekt pro provozovatele radaru.
Ze strachu z pokuty a zřejmě i z nevšímavosti a neznalosti pravidel drží pak šoféři padesátku pro jistotu celou dobu, obvykle až k druhé sadě kamer u čerpací stanice OMV. Pozorný řidič ale ví, že má za modrou značkou s bílým autem zrychlit na 80. A že v tomto případě nejde o úsekové měření, které by rozesílalo pokuty, nýbrž jen o počítadlo dopravního vytížení dané komunikace.
Ostatně, měřit a následně pokutovat překročení rychlosti by zde bylo minimálně problematické, ať už právě kvůli změně rychlosti z 50 na 80 km/h, nebo faktu, že je zde také sjezd, kudy velké množství aut danou komunikaci opouští. Přesto i mnoho let poté, co Technická správa komunikací (TSK) na 5. května nainstalovalo značku IZ 2a, jezdí řada řidičů po paměti padesátkou, a tím vytváří nepříjemné až nebezpečné dopravní situace.
Doprava houstne a je zbytečně pomalá. To vše podporují kroužící policejní octavie s „bradavicí“, které rozdávají pokuty za překročení padesátky, jež platí ke značce od Nuselského mostu.
Komplikovaná situace je i na další pražské výpadovce, ulici V Holešovičkách. Zatímco kamery směrem do centra rychlost neměří, ale řidiči rychlost 50 km/h většinou přesto chvályhodně respektuj, v opačném směru vzniká u přípojky z městského okruhu za mostem Barikádníků často stojící kolona, protože řidiči nesmyslně brzdí u příčné čáry na silnici v místech, kde dříve začínal měřený úsek ve směru z centra – dnes však už začíná v polovině mostu, respektive na přivaděči od tunelu Blanka.
Značka Silnice pro motorová vozidla na území obce znamená maximální povolenou rychlost 80 km/h. Zdroj: Jan Markovič (se svolením)
Značka Silnice pro motorová vozidla na území obce znamená maximální povolenou rychlost 80 km/h. Zdroj: Jan Markovič (se svolením)
Časté změny neprospívají
TSK nyní v rámci rekonstrukce značení kamery na 5. května sundalo. „Kamery zde byly demontovány pouze dočasně, a to z důvodu výměny portálu dopravního značení. Nyní se čeká na dodání speciálních úchytů, poté dojde k opětovné instalaci zařízení,“ řekla Autosalonu TV Prima mluvčí TSK Barbora Lišková.
Pokud si nejste jisti, zda konkrétní kamery měří, nebo ne, je možné úsek vyhledat nejen v ročence TSK, ale i na mapě webu Dopravní info, kde se zobrazí pod záložkou „přestupkové systémy“. Pozor, jde ale pouze o zařízení v dikci městské policie. Například rychlostní kamery na pražském okruhu chybějí, neboť ten náleží do gesce Ředitelství silnic a dálnic.