Psal se rok 2018, kdy na trh přišlo první SUV kupé se čtyřmi kruhy ve znaku. Asi málokdo by tehdy tušil, že právě Q8 předběhne všechny zaběhnuté modely a stane se tím vůbec nejprodávanějším vozem značky. Proč tedy něco měnit, když to funguje? Řekli si v Ingolstadtu a při nedávném faceliftu zvolili jen minimum úprav. Nově je například možné volit si světelný podpis a testovaný plug-in hybrid dostal větší baterii. Jak jezdí?
Spíše mírnou evolucí než revolucí prošel v rámci modernizace i samotný design Audi Q8. Vpředu si například můžete všimnout přepracované přední masky chladiče a nechybí tu ani nové HD Matrix LED laserové světlomety, které dokáží měnit vzhled denního svícení (až čtyři možnosti designu). Stejnou funkcí disponují i zadní OLED světla, přičemž vše se ovládá skrze středový displej v interiéru. Aby se však vzhled světel změnil, je vždy potřeba auto vypnout a znovu nastartovat.
K TÉMATU: Golf Variant Limited ukazuje, jak obyčejný VW ještě umí být. Oku nelahodí, zaujme cenou
Vedle toho, že mají světla tuto zajímavou funkci, tak i naprosto geniálně svítí. Ty dálkové pak doslova přemění noc na den. Vzadu je pak ještě odlišně tvarovaný nárazník a upravený difuzor s reálnými koncovkami výfuku. Nové jsou v neposlední řadě také designy kol vrcholící až třiadvacítkami. Vybíravější zákazníci jistě ocení i rozšířenou paletu barev laku karoserie, kterou Audi obohatilo o odstíny zlatá Sakhir, modrá Ascari a červená Chili. My jsme se však museli spokojit s klasickou metalickou černou.
Změn na exteriéru je tedy opravdu málo, ovšem v interiéru je jich ještě o poznání méně. Vlastně jedinou novinkou je lehce vylepšený multimediální systém MIB třetí generace. Ten běží na dvou dotykových obrazovkách, přes které se ovládají skoro všechny funkce vozu. Odezva na dotyk prstu sice není z nejrychlejších, ale jinak systém funguje perfektně. Vše je přehledné a intuitivní.
U plug-in hybridu menší kufr
Co se týče materiálů, tak na těch si Audi odjakživa zakládá. Jakmile tedy usednete do kabiny, okamžitě vás pohladí prvotřídní kůže a spousta dalších prémiových materiálů. Vše je navíc skvěle zpracované, tudíž při jízdě nikde nic nepovrzává ani neskřípe. Na druhou stranu Audi Q8 se vlastně uvnitř od roku 2018 prakticky nezměnilo, takže i takový Hyundai může dnes uvnitř působit moderněji.
Každopádně obří displeje a přebytek všelijakých funkcí je spoustě zákazníkům spíše na obtíž než k užitku, takže se nedivíme, že Audi v tomto ohledu nikam nespěchá. I když se pak jedná o SUV s „nepraktickými“ tvary kupé, kabina působí vzdušně a o místo rozhodně není nouze. Obzvlášť na zadních sedadlech mají pasažéři díky posuvné lavici nevídané pohodlí. Zavazadlový prostor pak ve spalovacích verzích nabídne solidní objem 605 litrů, u těch plug-in hybridních už ale jen 439 litrů.
Opomenout nesmíme ani možnost sklopit druhou řadu sedadel do vodorovné polohy se dnem zavazadelníku. Díky tomu se v ingolstadtském SUV dá například i přespat. Řada řidičů jistě ocení i fakt, že Audi svou luxusní vlajkovou loď vybavilo vysouvacím tažným zařízením, pomocí kterého německý mastodont utáhne až 2,8 tuny.
Benzin, nafta i plug-in hybrid
Žádné oklešťování nabídky motorizací se u modelu Q8 nekoná, Audi svým zákazníkům dává na výběr, a to se v dnešní době cení. Základním benzinovým motorem je třílitrový šestiválec 55 TFSI s výkonem 340 koní. U nafty je to pak také třílitrový šestiválec ve slabším provedení 45 TDI s výkonem 231 koní a v tom silnějším 50 TDI s výkonem 286 koní.
Na pomyslném vrcholu spalovacích motorů stojí Audi SQ8 s benzinovým osmiválcem o výkonu 507 koní a Audi RSQ8 s totožným motorem, akorát naladěným na 640 koní. Všechny nabízené motorizace pak spolupracují s osmistupňovou automatickou převodovkou a stálým pohonem všech kol.
Tím to ale ještě zdaleka nekončí, zákazník totiž může sáhnout také po plug-in hybridních variantách. Jsou hned dvě – ta slabší 55 TFSI e s výkonem 394 koní a ta silnější 60 TFSI e s 490 koňmi. Oba se zpravidla skládají z benzinového šestiválce na přední nápravě a elektromotoru na té zadní. Ten pak u obou motorizací čerpá energii z 25,9 kWh baterie (22 kWh využitelná). Před faceliftem byla kapacita pouze 17,9 kWh, z čehož využitelných bylo 14,4 kWh.
Překvapivě nízký dojezd
U námi testované silnější verze 60 TFSI e by se tak měl elektrický dojezd skoro až zdvojnásobit na přibližně 85 kilometrů. Realita je ale spíše taková, že aktuálně jste teď schopni dostat se na dřívější maximum, to znamená nějakých 45 až 50 kilometrů, což je na dnešní poměry dosti málo. Obzvlášť u auta, které začíná na částce 2,7 milionu korun. Kompletní ceník najdete zde.
Na druhou stranu, pokud dojíždíte do práce maximálně pár kilometrů, bude vám elektřina na denní bázi pravděpodobně stačit. Benzin si tak můžete uschovat na delší víkendové cesty, jen počítejte s tím, že jakmile se baterie vybije, plug-in hybridní Audi Q8 vám v tu chvíli pojede minimálně za 9,5 litru na sto kilometrů. Na dálnici se však bez problému dostanete i nad deset litrů.
K dispozici jsou samozřejmě všechny režimy spojené s plug-in hybridy, jako je udržování stavu nabití baterie, nabíjení akumulátoru pomocí benzinového motoru, hybridní režim a pochopitelně také čistě elektrický režim. Přepínání jednotlivých pohonů je přitom po většinu času krásně hladké, takže to vlastně často ani nepostřehnete.
Komfortní, ale těžkopádné
Co nám ale vadilo, tak to byly vibrace vycházející z benzinového šestiválce ve chvíli, kdy poháněl kola nebo dobíjel baterii. Ten projev je tu ještě výrazně horší než u klasického spalováku. Stačí si položit nohu na plyn a okamžitě ucítíte, jak vám do ní proudí vibrace od motoru. Nicméně díky plug-in hybridu si Audi Q8 zahojilo jednu ze svých největších bolístek, a tou je velká prodleva po sešlápnutí plynu.
V případě plug-inu tuto mezeru vyplní právě elektrický „boost“, po kterém se teprve přidá ten spalovací. Zrychlení je tedy ve finále opravdu dechberoucí, což potvrzují i samotné technické údaje. Elektrifikované 2,5 tuny vážící SUV totiž z nuly na stovku vystřelí za pouhých 5,7 vteřiny a pokračovat může až do 240 km/h.
Nesmíme zapomenout pochválit ani osmistupňovou převodovku, která řadí hladce a zároveň rychle. Co se s modernizací bohužel nezměnilo, je maximální dobíjecí výkon. Ten nadále dosahuje pouze 7,4 kilowattů, stoprocentního stavu baterie tudíž dosáhnete až za zhruba tři hodiny a 45 minut. Rychlodobíjení Audi Q8 vůbec nepodporuje.
Podvozek je v případě plug-in hybridu o něco měkčí než u klasických spalováků. Na nerovnostech je tedy příjemně houpavý a celkově komfortní. Až s opravdu hlubokými výmoly se do kabiny dostávají rány a bouchání. Na druhou stranu kombinace vysoké hmotnosti a měkkého nastavení tlumičů není úplně ideální v zatáčkách. Auto se poměrně dost naklání a při rychlejším průjezdu už může působit těžkopádně.
Raději klasické motory
Jinak je ale Audi Q8 stále jedním z těch nejlépe jezdících, vypadajících a zpracovaných SUV na trhu. Škoda jen té plug-in hybridní techniky, která už je na dnešní dobu trochu pozadu. Podobný dojezd a nabíjení mají dnes sotva vozy mainstreamových značek, ne těch prémiových. Takové Mercedesy ujedou okolo sto kilometrů a podporují i rychlonabíjení. Pokud tedy můžeme doporučit, sáhněte raději po klasických spalovacích motorech, s těmi určitě neuděláte chybu.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet