„Fast fashion“ (rychlá móda) je pasé a nejen obchodní domy si to začínají uvědomovat. Moderní je udržitelnost. Některé firmy i módní řetězce se proto snaží smýšlet ekologicky. Například britský luxusní obchodní dům Selfridges nově začne zákazníkům půjčovat, recyklovat a opravovat oblečení. Vydá se i na pole secondhandového podnikání (oblečení z druhé ruky). Rozhlasové stanici BBC to řekla generální ředitelka Selfridges Anne Pitcherová.
Firma tímto krokem podle Pitcherové reaguje na poptávku zákazníků po udržitelnější módě. Ačkoliv půjčování oblečení na svatbu už je zavedená služba, u běžného typu oděvů se teprve začíná uchycovat. První podniky, které se ji rozhodly nabízet, se v posledních letech objevují v Číně, v Evropě a ve Spojených státech.
Majitelé čistírny oblečení na Instagramu: Zapomenuté kousky mění v módní trendy
Reef Chang založil svým prarodičům, majitelům čistírny oblečení, účet na Instagramu s názvem Wantshowasyoung (Chtít se ukázat jako mladý). Na profilu zveřejňují pouze fotografie, na kterých pózují v oblečení, které si u nich klienti za sedmdesát let zapomněli.
Možnost zapůjčení bude až na dvacet dní
Obchodní dům Selfridges, který je Čechům známý mimo jiné díky výpravnému historickému televiznímu seriálu Pan Selfridge, zdůrazňuje, že jeho snaha není jen marketingovým tahem. Jméno Selfridges se podle Pitcherové má stát synonymem pro cirkulární ekonomiku, neboli oběhové hospodářství, a tedy pro udržitelné životní prostředí.
Zákazníci Selfridges si tak brzy budou moci nechat za poplatek opravit oblečení, boty, tašky nebo šperky. Služba se navíc bude vztahovat i na zboží zakoupené mimo obchodní dům.
Půjčit si oblečení bude možné na čtyři, osm, deset nebo dvacet dní. Zákazníci také získají možnost vyměnit své nošené designové oděvy za kredity, které budou moci v Selfridges uplatnit při nákupu nového zboží.
Službu testují i některé řetězce
Směrem k udržitelnosti se již v červnu minulého roku vydala také firma NET-A-PORTER, která prodává luxusní oblečení. Na internetu nabízí službu Net Sustain, která se zaměřuje na ekologicky vytvořené módní a kosmetické produkty.
Oblečení, které si vyzkoušíte v obchodě, nemusí do karantény
Na oblečení, které si lidé vyzkoušejí v obchodě, se nebude vztahovat karanténa. ČTK to v pátek potvrdil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO).
Ty mají podle webu firmy plnit osm kritérií, mimo jiné třeba podporovat lokální výrobky, dodržovat „fair trade“, jinými slovy sociální a ekonomické standardy při produkci masového zboží v zemích třetího světa, nebo podporovat nákup „upcycled“ módy neboli přešitého oblečení.
Půjčování oděvů testují i některé oděvní řetězce. Službu nabízí třeba oděvní společnost H&M, zatím ale jen doma ve Švédsku. Firma ale už má oděvní řadu „Conscious“, která sleduje myšlenku uvědomělé a udržitelné módy, a podle webu společnosti musí obsahovat minimálně 50 procent udržitelných materiálů jako třeba organickou bavlnu.