Řidiči Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje se v současné chvíli rekvalifikují na řidičskou skupinu C. Připravují se totiž na to, že brzy zřejmě budou muset řídit už jen větší a těžší sanitky nad 3,5 tuny. Směřuje k tomu trend výrobců aut, kteří stávající lehčí platformy za pár let přestanou pro tento účel dodávat.
Jedním ze 150 záchranářů, kteří slouží ve Zdravotnické záchranné službě Královéhradeckého kraje a právě absolvují rekvalifikaci, je Ondřej Růžička. Ten pracuje na krajské záchrance už 10 let. Dosud si vystačil se řidičákem na osobní auta. Teď si ale skupinu B rozšiřuje ještě o „céčko”. „V tuhle chvíli už absolvuju jízdy i teoretickou přípravu v autoškole a čekají mě příští týden závěrečné zkoušky,“ přibližuje záchranář.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Na Hradecku vyšetřují smrt školáka, uškrtil se. Úředníci varují před výzvami z TikToku
A co je důvodem kroku, pro který se královéhradecká záchranka rozhodla? Podle jejího mluvčího Iva Nováka se blíží doba, kdy se sanitky nevejdou do hmotnostní kategorie pod 3,5 tuny: „V blízké budoucnosti bychom mohli být konfrontování se situací, kdy budeme muset stavět sanitky na podvozcích, které vlastně už musí splňovat podmínky té řidičské skupiny C.“
Královéhradecká záchranka se snaží sanitky obnovovat průběžně v momentě, kdy přestávají být ekonomické. Jinými slovy – aut, jejichž údržba, opravy a provoz stojí příliš mnoho, se snaží zbavit a místo nich pořídit nová. To je třeba po najetí čtvrt milionu kilometrů, což bývá i dříve než za 6 let. Ty nové sanitky ale už zřejmě budou jen v kategorii nákladních aut. Kvůli změně, kterou prosazují výrobci aut.
Pacienti na Pardubicku čekají na výměnu kloubu rekordně dlouho. Pomoct může změna nemocnice
Rekordně dlouho čekají pacienti na výměnu kolenního nebo kyčelního kloubu v Pardubickém kraji. V Litomyšli až dva roky, v Pardubicích dokonce ještě o rok déle. Extrémně dlouhé lhůty čekání na plánované operace jsou podle vedení nemocnic způsobené i tím, že operativa nabrala časové manko v době covidu.
„Mají tendenci posouvat se spíš k vyšší hmotnostní kategorii a tento segment přenechat spíše pro luxusnější vozy,“ vysvětluje Ivo Novák. Proto už teď záchranáři své řidiče podle hesla „Kdo je připraven, není překvapen“ proškolují na skupinu C.
Využili k tomu běžný rekvalifikační program Úřadu práce určený pro uchazeče o zaměstnání, který je spolufinancovaný státem a fondem Evropské unie. „Zájemci o ten kurz si mohou zvolit autoškolu podle své potřeby a Úřad práce ji hradí v plné výši,“ upřesňuje ředitelka odboru zaměstnanosti a EU Úřadu práce v Hradci Králové Petra Mikanová. To, že si rozšíření řidičáku nemusí hradit sám, hradecký záchranář Ondřej Růžička samozřejmě vítá: „Tak by to byl určitě zásah do rodinného rozpočtu, do osobního finančního rozpočtu.“
V Praze na vlastní náklady
Některé záchranné služby, jako například pražská záchranka, ale těžší sanitky v hmotnostní kategorii pro nákladní auta používají už nějakou dobu. „Je povinností všech řidičů vlastnit řidičský průkaz skupiny C. Co se týká záchranářů, zde akceptujeme skupinu B, nicméně je jejich povinností si do jednoho roku skupinu C na vlastní náklady doplnit,“ dodává mluvčí Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy Jana Poštová.
A kdy už nebude na výběr? Královéhradečtí záchranáři se obávají, že podvozky pro sanitky, které by splňovaly kategorii do 3,5 tuny, přestanou být běžně dostupné už od roku 2025.