Po nárazu lodi se zřítil most
Francis Scott Key Bridge v Baltimoru, který se zřítil v úterý ráno po nárazu nákladní lodě, je z hlediska přepravovaného zboží devátým největším mostem ve Spojených státech. Svou roli hraje i jako spoj přístavu s dálničními tahy. Podle statistik přes něj ročně přejede více než 11 milionů aut. Loď Dali, jež do něj narazila, nezpůsobila škody poprvé. Na svědomí má také havárii v Belgii z roku 2016. Tématu se věnují i zahraniční weby Washington Post nebo Vesselfinder.
„Francis Scott Key Bridge je gigantická ocelobetonová konstrukce, která je stará více než padesát let. Most je velmi důležitý, je devátý největší z hlediska přepravovaného množství zboží v USA. Spojuje přístav s dalšími důležitými dálničními tahy, podle statistik přes něj ročně přejede více než 11 milionů aut,“ popsal ve vysílání CNN Prima NEWS reportér zahraniční redakce Daniel Konewka.
Jak důležitý byl zničený most pro Baltimore? Proč nevydržel náraz lodi? A co zřejmě nehodu způsobilo? Podívejte se na video, které detailně a přehledně popisuje celou událost:
Čtyřproudý most o délce 2,5 kilometru se táhne přes řeku Patapsco a slouží jako přechod z přístavu Baltimore a základní spoj se silnicí Interstate-695. „Most se navíc nachází v hustě zabydlené oblasti. Baltimore leží mezi Washingtonem a Philadelphií,“ doplnil Konewka.
ČTĚTE TAKÉ: ON-LINE: Hrozivý stav nouze, popisuje hasič nehodu v Baltimoru. Zřícení mostu zachytilo video
Podle webových stránek Marylandu vygeneruje blízký přístav ročně v celkových příjmech téměř 77 miliard korun a podporuje 15 330 přímých pracovních míst. Minulý rok odbavil 52,3 tuny mezinárodního nákladu. „Není jasné, jak zhroucení mostu ovlivní přístup do přístavu Baltimore, jednoho z největších námořních uzlů v zemi a hnací síly ekonomiky regionu,“ píše Washington Post.
Největší výletní loď světa vyplula: Ikona moří s jezerem na palubě pojme 10 tisíc lidí
Z přístavu v Miami během víkendu vyplula na svoji první okružní plavbu největší loď světa Icon of the Seas, v česku známá pod názvem Ikona moří. Se zhruba deseti tisíci lidmi na palubě se bude loď společnosti Royal Caribbean plavit po karibských ostrovech.
Kontejnerová loď Dali přitom napáchala škody už v červenci 2016. Tehdy narazila do přístaviště v belgických Antverpách, když se ho snažila opustit cestou do Bremerhavenu. Loď utrpěla značné škody. Podle serveru Vesselfinder měla také poničit část nábřeží, do kterého narazila.
Dali je dlouhá 300 metrů a na šířku měří 48 metrů. Je schopna se pohybovat maximální rychlostí 24,5 uzlu a její průměrná rychlost činí 13,4 uzlu. Její minimální ponor činí dva metry a maximální 21,5 metru.
Podle webu MarineTraffic.com opustila Dali Baltimore v jednu hodinu ráno místního času, směřovat měla do Kolomba na Srí Lance, kam měla dorazit 22. dubna. Vlastníkem lodi je singapurská společnost Grace Ocean a provozovatelem Synergy Marine Group. Pronajatou ji má dánský námořní přepravce Maersk. Postavila ji v roce 2015 jihokorejská společnost Hyundai Heavy Industries.
„Všichni členové posádky jsou v pořádku. Nedošlo ani k žádnému znečištění,“ uvedla společnost Synergy Marine v prohlášení, které cituje Business Insider. Podle informací webu Washington Post úřady na odhalení příčin nehody spolupracují i s technickým manažerem lodi ze skupiny Synergy Marine Group.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zasáhli jsme další výsadkovou loď, hlásí Ukrajinci. Rusové ji zabavili při obsazení Krymu