Rok 2021 bude pro českou ekonomiku lepší než ten minulý. Bude však záležet na tom, zda se v Česku podaří zvládnout očkování proti koronaviru tak dobře jako například v Izraeli. Myslí si to viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. Domácí hospodářství si podle něho s pandemií poradilo poměrně dobře, pro firmy bylo důležité, že při druhé vlně nedošlo k uzavření hranic.
Radek Špicar je přesvědčen, že se celá česká ekonomika dostane v tomto roce do kladných čísel. Má to ale podle něho jednu velkou podmínku. „Pokud budeme schopni očkovat tempem Izraele, to je 100 tisíc lidí denně, potom ekonomika může vypadat velmi dobře a můžeme se dostat do solidního růstu. Pokud ale tuhle operaci logisticky nezvládneme, pak tím bude poznamenán celý rok a růst nebude vysoký,“ řekl v rozhovoru pro deník Právo.
Připomněl, že některé firmy se v tomto ohledu nechtějí spoléhat pouze na stát a o své zaměstnance se hodlají postarat samy. Tak se ostatně často chovaly i po odeznění první vlny epidemie. „Průmyslové podniky nepromarnily letní měsíce a připravily se. Intenzivně testují, trasují, dokážou dohledat nakažené, aby mohly fungovat a nemusely zavírat provozy jako v létě,“ dodal Špicar. Firmy podle něho zavedly řadu opatření, která jim umožňují relativně dobře fungovat. Jde například o home office, oddělování týmů ve výrobě nebo rozdávání ochranných pomůcek.
Vyhnuli jsme se clům s Británií
Mnoha českým podnikům prý pomohlo propojení se zahraničním kapitálem. „V 90. letech tady investovaly zahraniční firmy, které mají zkušenosti z celého světa, třeba se SARS, a pomohly svým českým dcerám připravit protipandemické plány,“ řekl také viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. Podle něho se české hospodářství v uplynulém roce sice propadlo, ale nemělo by to být o více než 10 procent, „což je poměrně slušný výsledek“.
Špicar také vítá dosažení dohody mezi Evropskou unií a Velkou Británií poté, co Spojené království Unii opustilo. „Je důležité, že jsme se díky dohodě vyhnuli clům. Desetiprocentní cla na automobily, to by likvidovalo evropské výrobce a subdodavatele. Ale vzájemný obchod už nebude tak plynulý jako předtím. Bude to náročné logisticky,“ řekl. Komplikace očekává nejen na hranicích, ale také například v důsledku neuznávání certifikací.
Elektromobilitu nezastavíme
Pro český automobilový průmysl bude podle Špicara rovněž velkou výzvou pokračující nástup elektromobility. Je sice kritický k tomu, když není tažen poptávkou, nýbrž politicky a regulačně, není podle něj však cesty zpět. „Obávám se, že nám nezbývá, než se s tím smířit. Elektromobilita je trend, který tady je a bude sílit. Nemůžeme zvolat: ‚Zastavme zeměkouli, chceme vystoupit.‘ Když koncern Volkswagen řekne, že investuje čtyři biliony korun do elektromobility, tak se tomu musíme přizpůsobit,“ řekl.
Elektromobilita ale může fungovat pouze za předpokladu, že elektrická auta budou mít slušný dojezd a lidé si je budou moci dovolit. „A pokud bude k dispozici kvalitní nabíjecí infrastruktura. V tom posledním bodu nesmí zaspat stát. Její výstavbu by měl podpořit mnohem intenzivněji než dosud, jako to dělá třeba německá vláda,“ dodal Radek Špicar.