Zabezezpečovací systémy
Jak se v minulosti bez moderních technologií řídila vlaková doprava, jak se dorozumívali mezi sebou strojvedoucí, výpravčí a výhybkáři? To předvedli zaměstnanci královéhradeckého Muzea sdělovací a zabezpečovací techniky v pořadu Prima Česko.
Historie železnice, to nejsou jen tratě, honosné lokomotivy či vlakové soupravy. Aby všechny dílky tehdejší mašinérie zapadly do sebe, museli si pracovníci na dráze předávat různá znamení a dorozumívat se i v době, kdy neexistovaly žádné mobilní telefony a počítače. Právě tomuto období se věnuje expozice v Muzeu sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové, která srozumitelně představuje dřívější možnosti zamezení vlakovým nehodám.
Jedna z nejstarších metod se prováděla pomocí zavěšených pletených košů, které svou polohou signalizovaly, zda vlak může, či nemůže jet. „V půlce 19. století byla jednoduchá zabezpečovací zařízení a potom se přecházelo postupně na mechanické a elektro-mechanické zabezpečovací zařízení,“ vysvětluje Milan Voborník, vedoucí muzejních expozic.
ČTĚTE TAKÉ: Řezbář z Drmoulu dokáže do paroží vyřezat jakékoli zvíře. Jeho práci obdivuje celý svět
Počátky elektro-technické komunikace na českých železnicích Zdroj: archiv CNN Prima News
Tzv. košová metoda patřila k počátkům signalizačního a zabezpečovacího systému u nás. Zdroj: archiv CNN Prima News
Žezlo - další z prvních zabezepečovacích systémů, které sloužily k zachování bezpečnosti na kolejích. Zdroj: archiv CNN Prima News
Exponáty v Muzeu sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové Zdroj: archiv CNN Prima News
Dobová cedule, k vidění je ve venkovní části expozice Zdroj: archiv CNN Prima News
Venkovní expozice Muzea sdělovací a zabezpečovací techniky Zdroj: CNN Prima NEWS
A přidává ještě další způsob železniční komunikace, který předcházel technologickému pokroku – žezlový. „Pan výpravčí předal panu strojvedoucímu žezlo, které bylo stanovené na určitý úsek. Strojvedoucí mohl přejet z jedné stanice do druhé stanice a tam zase výpravčímu musel žezlo odevzdat.“
Hitorie železnice na jednom místě
Rozmach zažívala i komunikace mezi stanicemi. Bylo třeba potvrzovat odjezdy či informovat o zpožděních a technických problémech. V expozici nechybí závory a návěstidla z různých dob. Tolik železničních zařízení na jednom místě jen tak někde neuvidíte. Vše je součástí venkovní expozice muzea. „Vystavujeme mechanická návěstidla různých typů. To znamená český i německý způsob, pak jsou tam světelná návěstidla, která začínala už ve dvacátých a třicátých letech minulého století,“ říká v pořadu Prima Česko Milan Voborník.
Exponáty nadchnou jak děti, tak dospělé, laiky i znalce. Většina vystavené techniky je totiž stále funkční a připravená k vyzkoušení. Muzeum je ovšem otevřené jen do října a na prohlídku je vhodné se předem objednat, aby vám měl kdo zvednout závoru.