Ztracený kufr po návratu z dovolené
Ztratil se vám po příletu z dovolené kufr? Rozhodně nejste jediní. Pražské letiště hlásí podstatný nárůst počtu nedoručených zavazadel oproti době před covidem. Na vině je prý nedostatek personálu.
„Člověk doufá, čeká na ten kufr, on se neobjeví,“ popsal turista, kterému se ztratilo zavazadlo. Ztracený kufr po návratu z dovolené je přitom stále častější realita. „Pokud dlouho čekáme na zavazadlo nebo po příletu to zavazadlo nikde není, nemůžeme ho najít, tak jdeme na reklamační přepážku letecké společnosti,“ uvedla Klára Divišková, mluvčí Letiště Václava Havla.
Na přepážce člověk vyplní protokol a ukáže zavazadlový lístek, který obdrží při odbavení a odevzdání zavazadla na check-inu. Jde o malou nálepku s čárovým kódem. „Každé zavazadlo má nějaký svůj kód, podle kterého se hledá,“ sdělila Divišková. „Pokud ho nemají, tak ta zavazadla zůstávají neoznačená a horko těžko se hledají,“ doplnil místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.
Jak získat zpět peníze za zrušený let? Pomůžou banky, musíte ale splnit tři podmínky
Dostat zpátky peníze za odložený či zrušený let je mnohdy nadlidský úkol. Nespokojení cestovatelé nejčastěji narazí na nepřehledné reklamační formuláře, neochotný personál aerolinek či nekomunikující zákaznickou podporu. Situace, kdy selžou všechny pokusy získat peníze od leteckých společností, mohou překvapivě zachránit banky. Pokud zákazníci kupovali letenky platební kartou, pravděpodobně dostanou své finance zpátky, a to do měsíce. Je ale potřeba splnit několik podmínek.
Kvůli zvýšenému cestování po covidu a vytíženosti personálu je ztráta nebo bloudění zavazadel běžnější. „Co se týká srovnání před covidem v roce 2019, tak nynější nárůst počtu ztrát nebo nedoručených zavazadel dosahuje zhruba 200 procent,“ sdělila Divíšková.
„Je to dáno tím, že chybí personál u odbavování zavazadel. Ta zavazadla nejsou ztracená, ale zatoulaná a dřív nebo později se najdou,“ uklidňuje Papež. „Problémy má třeba letiště v Amsterdamu nebo v Mnichově, tam máme zprávy, že cestující, kteří přilétají, tak přilétnou bez zavazadla,“ řekla Divíšková.
Komu kufr nedorazí, má nárok na kompenzaci. Její výše podle Diviškové záleží na konkrétní letecké společnosti. „Každá společnost má ta pravidla úplně jiná,“ popsala mluvčí. „V případě zpoždění zavazadla mimo zemi trvalého pobytu po dobu delší než 24 hodin má cestující nárok na proplacení nezbytných výloh,“ vysvětlila tisková mluvčí společnosti Smartwings Vladimíra Dufková.
V případě, že se vaše zavazadlo nenašlo ani 21. den od nahlášení ztráty, kontaktujte leteckou společnost. Ta si od vás následně vyžádá protokol o ztrátě, který jste vyplňovali na letišti, letenku, zavazadlový lístek a soupis věcí, za které žádáte náhradu, doplněný účtenkou.