Jak získat zpět peníze za zrušený let? Pomůžou banky, musíte ale splnit tři podmínky

Letecká doprava zažívá o prázdninách řadu problémů.

Dostat zpátky peníze za odložený či zrušený let je mnohdy nadlidský úkol. Nespokojení cestovatelé nejčastěji narazí na nepřehledné reklamační formuláře, neochotný personál aerolinek či nekomunikující zákaznickou podporu. Situace, kdy selžou všechny pokusy získat peníze od leteckých společností, mohou překvapivě zachránit banky. Pokud zákazníci kupovali letenky platební kartou, pravděpodobně dostanou své finance zpátky, a to do měsíce. Je ale potřeba splnit několik podmínek.

Od začátku turistické sezóny se letecká doprava zmítá v chaosu. Po celé Evropě se stojí dlouhé fronty na odbavení, některé spoje nabírají velká zpoždění a poměrně často dochází také k odložení či úplnému zrušení letů.

To byl také případ Pavla Minárika, který mířil na svatbu svého kamaráda v Bulharsku. Místo pohodové víkendové dovolené se dočkal nepříjemného překvapení – těsně před odletem zjistil, že mu aerolinka zrušila let zpátky do Prahy.

„Zjistili jsme to ve večerních hodinách. Původní letenky byly dost levné, asi dva a půl tisíce tam i zpátky. A jenom náhradní zpáteční let stál asi pět tisíc,“ svěřil se štábu CNN Prima NEWS. Přes specializovanou firmu nyní žádá odškodnění a čeká, že peníze bude mít nejdříve za čtvrt roku. Podle Úřadu pro civilní letectví má každý cestující se zrušeným letem nárok na kompenzaci ve výši pořizovací ceny letenky, nebo náhradní let. V některých situacích si mohou také nárokovat odškodnění dle délky letu.

Dostat zpátky peníze od aerolinek ovšem není tak jednoduché. Obzvlášť nízkonákladové letecké společnosti mnohdy dělají vše pro to, aby lidem cestu za kompenzací ztížily. Někdy si přehazují cestující mezi různými infolinkami, jindy nekomunikují vůbec.

Existuje ale i nepříliš známý způsob, jak své peníze dostat zpátky relativně rychle. Pokud si zákazníci koupili letenky platební kartou, mohou si říct svým bankám o tzv. charge back. „O to může majitel požádat vždy, když nedostal službu, za kterou zaplatil. Typicky to je právě zrušený let, pochopitelně ze strany letecké společnosti,“ uvedl redakci Pavel Zúbek, mluvčí Komerční banky.

Češi službu využívají čím dál častěji – banky měsíčně evidují desítky žádostí. Nejčastěji se charge back používá třeba u nákupů z podvodných e-shopů, případně pokud zákazník omylem uskuteční platbu dvakrát. Peníze se poté mohou vrátit zpět na účet v řádu několika týdnů. Samotná služba je v drtivé většině bankovních institucí v ČR sice zdarma, je ale zároveň nenároková.

„Standardní lhůta je 30 dní. Co se týče úspěšnosti žádostí, které přijímáme, tak jsme zhruba na 85 procentech,“ podotkl Patrik Madle, mluvčí ČSOB. „Nemusí se vždy podařit získat peníze, protože se charge back řídí pravidly karetní společnosti – v našem případě Mastercard,“ doplnila pro CNN Prima NEWS mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Chcete peníze zpět? Musíte splnit tři podmínky

Pokud se nespokojený cestovatel rozhodne pro charge back za zrušený let, musí nejprve splnit několik podmínek. „Pro využití služby je nezbytné, aby klient za letenky platil platební kartou. Dále je důležité, aby jeho let byl zrušen ze strany letecké společnosti. Rovněž budeme potřebovat doložit, že se klient nejdříve pokoušel získat sám peníze za zrušený let od letecké společnosti – může postačit například e-mailová korespondence,“ přiblížila pravidla charge backu Pokorná.

„Pokud jsou všechny tři podmínky splněny, může nám klient napsat nebo zavolat. My pak zadáme reklamaci prostřednictvím charge backu. V případě, že bude reklamace karetní společností uznána, získá klient zpět celou částku,“ pokračovala mluvčí Air Bank. Podle ní Češi službu hojně využívali například na začátku koronavirové pandemie, kdy se naráz zrušilo velké množství letů.

Za všech okolností nicméně zástupci bankovních společností doporučují nevzdávat komunikaci s aerolinkami. „Klient vždy musí nejdříve kontaktovat prodejce. Neuspěje-li u něj, teprve pak nastupujeme my k refundaci platby,“ potvrdil Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.

Je ovšem namístě zdůraznit, že v případě charge backu cestující přijdou o nárok na další dodatečné odškodnění, které jim podle pravidel civilního letectví náleží. Ve výsledku tak dostanou „jenom“ původní zaplacenou částku.

Tagy: