Dostat zpátky peníze za odložený či zrušený let je mnohdy nadlidský úkol. Nespokojení cestovatelé nejčastěji narazí na nepřehledné reklamační formuláře, neochotný personál aerolinek či nekomunikující zákaznickou podporu. Situace, kdy selžou všechny pokusy získat peníze od leteckých společností, mohou překvapivě zachránit banky. Pokud zákazníci kupovali letenky platební kartou, pravděpodobně dostanou své finance zpátky, a to do měsíce. Je ale potřeba splnit několik podmínek.
Od začátku turistické sezóny se letecká doprava zmítá v chaosu. Po celé Evropě se stojí dlouhé fronty na odbavení, některé spoje nabírají velká zpoždění a poměrně často dochází také k odložení či úplnému zrušení letů.
To byl také případ Pavla Minárika, který mířil na svatbu svého kamaráda v Bulharsku. Místo pohodové víkendové dovolené se dočkal nepříjemného překvapení – těsně před odletem zjistil, že mu aerolinka zrušila let zpátky do Prahy.
„Zjistili jsme to ve večerních hodinách. Původní letenky byly dost levné, asi dva a půl tisíce tam i zpátky. A jenom náhradní zpáteční let stál asi pět tisíc,“ svěřil se štábu CNN Prima NEWS. Přes specializovanou firmu nyní žádá odškodnění a čeká, že peníze bude mít nejdříve za čtvrt roku. Podle Úřadu pro civilní letectví má každý cestující se zrušeným letem nárok na kompenzaci ve výši pořizovací ceny letenky, nebo náhradní let. V některých situacích si mohou také nárokovat odškodnění dle délky letu.
Dostat zpátky peníze od aerolinek ovšem není tak jednoduché. Obzvlášť nízkonákladové letecké společnosti mnohdy dělají vše pro to, aby lidem cestu za kompenzací ztížily. Někdy si přehazují cestující mezi různými infolinkami, jindy nekomunikují vůbec.
Existuje ale i nepříliš známý způsob, jak své peníze dostat zpátky relativně rychle. Pokud si zákazníci koupili letenky platební kartou, mohou si říct svým bankám o tzv. charge back. „O to může majitel požádat vždy, když nedostal službu, za kterou zaplatil. Typicky to je právě zrušený let, pochopitelně ze strany letecké společnosti,“ uvedl redakci Pavel Zúbek, mluvčí Komerční banky.
Letiště po celé Evropě se začátkem sezóny dostala pod obří nápor turistů.
Zdroj: Viet Tran
Za varovnou stávkou na hamburském letišti stojí rovněž nespokojenost se mzdami. Mluvčí letiště nicméně uvedla, že stávka neměla na provoz letiště žádný vliv.
Zdroj: Getty Images
Dlouhé fronty cestujících se vytvořily tako na letišti u Kolína nad Rýnem.
Zdroj: Getty Images
Pod náporem turistů bylo rovněž letiště v Düsseldorfu.
Zdroj: Getty Images
Kvůli stávce palubního personálu aerolinek Ryanair a easyJet ve Španělsku byly zrušeny nebo zpožděny desítky spojů.
Zdroj: Getty Images
Letecké odvětví se na počátku letní sezony potýká vedle stávek i nedostatkem zaměstnanců.
Zdroj: Getty Images
Nápor na letištích zřejmě nepoleví ani v následujících týdnech.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Stávka aerolinek způsobila chaos na evropských letištích.
Zdroj: Getty Images
Do problémů s rychlostí odbavování a kontrol se dostalo i letiště v Düsseldorfu.
Zdroj: Getty Images
Zoufalí cestující, kteří na odbavení museli čekat i několik hodin, si stěžovali na špatnou organizaci, málo informací a především na to, že i přes nával pasažérů zůstalo mnoho odbavovacích přepážek uzavřených.
Zdroj: Getty Images
I letiště v Amsterdamu se ocitlo pod náporem cestujících, mnozí z nich nestíhali navazující lety..
Zdroj: Getty Images
Některé lety byly kvůli problémům na letištích zpožděny či zcela zrušeny.
Zdroj: Viet Tran
Španělská aerolinka Vueling musela zrušil několik letů, což způsobilo zmatek v řadách pasažérů.
Zdroj: Viet Tran
Letiště Václava Havla v Praze se zatím nepotýká s výraznějšími komplikacemi.
Zdroj: Viet Tran
Letiště Schiphol v Amsterdamu slouží pro řadu spojů jako přestupná stanice.
Zdroj: AP
S nedostatkem pracovníků se potýká také aerolinka Air France.
Zdroj: ČTK
Do problémů se dostali i Češi na dovolené, kterým byly zrušeny zpáteční lety.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Někteří cestující museli přečkat několik dní na zahraničních letištích, než se objevil náhradní let.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Letiště nestačí odbavovat všechny naplánované lety a společnosti jsou nuceny lety rušit.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Aerolinky navíc nemají náhradní řešení a často se stává, že nevrací cestujícím peníze moc rychle.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Letiště po celé Evropě se začátkem sezóny dostala pod obří nápor turistů.
Zdroj: Viet Tran
Za varovnou stávkou na hamburském letišti stojí rovněž nespokojenost se mzdami. Mluvčí letiště nicméně uvedla, že stávka neměla na provoz letiště žádný vliv.
Zdroj: Getty Images
Dlouhé fronty cestujících se vytvořily tako na letišti u Kolína nad Rýnem.
Zdroj: Getty Images
Pod náporem turistů bylo rovněž letiště v Düsseldorfu.
Zdroj: Getty Images
Kvůli stávce palubního personálu aerolinek Ryanair a easyJet ve Španělsku byly zrušeny nebo zpožděny desítky spojů.
Zdroj: Getty Images
Letecké odvětví se na počátku letní sezony potýká vedle stávek i nedostatkem zaměstnanců.
Zdroj: Getty Images
Nápor na letištích zřejmě nepoleví ani v následujících týdnech.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Stávka aerolinek způsobila chaos na evropských letištích.
Zdroj: Getty Images
Do problémů s rychlostí odbavování a kontrol se dostalo i letiště v Düsseldorfu.
Zdroj: Getty Images
Zoufalí cestující, kteří na odbavení museli čekat i několik hodin, si stěžovali na špatnou organizaci, málo informací a především na to, že i přes nával pasažérů zůstalo mnoho odbavovacích přepážek uzavřených.
Zdroj: Getty Images
I letiště v Amsterdamu se ocitlo pod náporem cestujících, mnozí z nich nestíhali navazující lety..
Zdroj: Getty Images
Některé lety byly kvůli problémům na letištích zpožděny či zcela zrušeny.
Zdroj: Viet Tran
Španělská aerolinka Vueling musela zrušil několik letů, což způsobilo zmatek v řadách pasažérů.
Zdroj: Viet Tran
Letiště Václava Havla v Praze se zatím nepotýká s výraznějšími komplikacemi.
Zdroj: Viet Tran
Letiště Schiphol v Amsterdamu slouží pro řadu spojů jako přestupná stanice.
Zdroj: AP
S nedostatkem pracovníků se potýká také aerolinka Air France.
Zdroj: ČTK
Do problémů se dostali i Češi na dovolené, kterým byly zrušeny zpáteční lety.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Někteří cestující museli přečkat několik dní na zahraničních letištích, než se objevil náhradní let.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Letiště nestačí odbavovat všechny naplánované lety a společnosti jsou nuceny lety rušit.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Aerolinky navíc nemají náhradní řešení a často se stává, že nevrací cestujícím peníze moc rychle.
Zdroj: CNN Prima NEWS
Češi službu využívají čím dál častěji – banky měsíčně evidují desítky žádostí. Nejčastěji se charge back používá třeba u nákupů z podvodných e-shopů, případně pokud zákazník omylem uskuteční platbu dvakrát. Peníze se poté mohou vrátit zpět na účet v řádu několika týdnů. Samotná služba je v drtivé většině bankovních institucí v ČR sice zdarma, je ale zároveň nenároková.
„Standardní lhůta je 30 dní. Co se týče úspěšnosti žádostí, které přijímáme, tak jsme zhruba na 85 procentech,“ podotkl Patrik Madle, mluvčí ČSOB. „Nemusí se vždy podařit získat peníze, protože se charge back řídí pravidly karetní společnosti – v našem případě Mastercard,“ doplnila pro CNN Prima NEWS mluvčí Air Bank Jana Pokorná.
Chcete peníze zpět? Musíte splnit tři podmínky
Pokud se nespokojený cestovatel rozhodne pro charge back za zrušený let, musí nejprve splnit několik podmínek. „Pro využití služby je nezbytné, aby klient za letenky platil platební kartou. Dále je důležité, aby jeho let byl zrušen ze strany letecké společnosti. Rovněž budeme potřebovat doložit, že se klient nejdříve pokoušel získat sám peníze za zrušený let od letecké společnosti – může postačit například e-mailová korespondence,“ přiblížila pravidla charge backu Pokorná.
Chaos na letišti v Hamburku
Zdroj: Getty Images
Chaos na letišti v Hamburku
Zdroj:
Getty Images
„Pokud jsou všechny tři podmínky splněny, může nám klient napsat nebo zavolat. My pak zadáme reklamaci prostřednictvím charge backu. V případě, že bude reklamace karetní společností uznána, získá klient zpět celou částku,“ pokračovala mluvčí Air Bank. Podle ní Češi službu hojně využívali například na začátku koronavirové pandemie, kdy se naráz zrušilo velké množství letů.
Za všech okolností nicméně zástupci bankovních společností doporučují nevzdávat komunikaci s aerolinkami. „Klient vždy musí nejdříve kontaktovat prodejce. Neuspěje-li u něj, teprve pak nastupujeme my k refundaci platby,“ potvrdil Filip Hrubý, mluvčí České spořitelny.
Je ovšem namístě zdůraznit, že v případě charge backu cestující přijdou o nárok na další dodatečné odškodnění, které jim podle pravidel civilního letectví náleží. Ve výsledku tak dostanou „jenom“ původní zaplacenou částku.