Kultovní švédská automobilka Saab přestala vyrábět auta v roce 2011 a zanikla o pět let později. Na Tchaj-wanu přesto vystavěli její nový autosalon. Tamní společnost Scandinavia Asia Corporation (SAC) se s odchodem Saabu nesmířila a chce pokračovat v péči o jejich majitele a o obchod s ojetými modely.
Švédská firma Saab proslula vedle dosud běžící výroby letadel po druhé světové válce také produkcí originálně koncipovaných automobilů. Společnost patřila mezi průkopníky ve vývoji přeplňovaných benzinových motorů, tedy technologie, bez které se dnes drtivá většina aut s benzinovými spalovacími motory neobejde. Její modely 96, 99, 900 či 9000 vešly do historie i dalšími progresívními řešeními a prosluly i kvalitní bytelnou mechanikou umožňující velké kilometrové proběhy – přinejmenším do odkoupení automobilové divize americkým koncernem General Motors (GM) v roce 1990. Právě k němu se datuje postupný začátek úpadku značky.
Přestože si švédská značka snažila zachovat autonomii alespoň v oblasti konstrukce motorů, její zákazníci ztrátu identity Saabu nikdy nepřekousli. GM se snažilo švédskou značku v novém miléniu delší dobu prodat, ale všechna jednání zkrachovala, a Saab musel v roce 2011 ohlásit bankrot. Pokusy o prodej Spykeru nevyšly, a tak torzo Saabu nakonec skončilo v rukou čínské společnosti NEVS (National Electric Vehicle Sveden), která se neúspěšně pokusila o výrobu elektromobilů na bázi typu 9-3, až jí bylo v roce 2016 mateřskou leteckou továrnou Saab AB užívání slavného jména i loga zakázáno.
Dlouhá tradice
Společnost Scandinavia Asia Corporation (SAC) zastupovala švédskou značku od roku 1980 a zavázala se i nadále sloužit svým zákazníkům dlouho poté, co bylo označení Saab odstraněno z vývěsních štítů showroomů po celém světě. Pozor, řeč není jen o nějaké klubové zašívárně pro skalní fandy bez reálného vidění světa.
SAC vlastní a provozuje šest servisních středisek po celém Tchaj-wanu, která se věnují výhradně Saabům, a dalších 12 autorizovaných dílen. Ještě působivější je, že jejich nejnovější pobočka byla otevřena teprve minulý rok. Prodeje Saabů tedy také pokračují, ačkoliv se v autosalonu už nemohou nacházet žádná nová auta. SAC se omezuje na obchodování s ojetými modely.
Firma SAC má na Tchaj-wanu hned několik provozoven Saab, tato je však zbrusu nová. Zdroj: se svolením společnosti SAC
„Udělali jsme vše, co bylo v našich silách, abychom udrželi Saab naživu přinejmenším na silnicích Tchaj-wanu,“ říká Salo Yang, viceprezident SAC. „Poskytování servisu pro vozy Saab je součástí naší odpovědnosti k zákazníkům, protože všechny Saaby na Tchaj-wanu prodala společnost SAC. Udržet značku při životě je tedy naší povinností,“ řekl Yang pro server carscoops.com.
Přítomnost Saabu na Tchaj-wanu je podle SAC udržována při životě bez jakékoli pomoci ze strany Saab Group nebo General Motors. Originální i druhovýrobní náhradní díly postupně dochází a SAC musí pro udržení aut v provozu přistupovat i k repasování dílů, které prodala dříve.
Vozy Saab byly už za dob socialismu prodávané také u v České republice a stálou zákaznickou podporu si udržely i po roce 1989. Dodnes se jejich majitelé sdružují v několika klubech a potěšitelné množství aut je stále k vidění na českých silnicích.