Krádež automobilového katalyzátoru je rychlý, ale také poměrně riskantní způsob, jak snadno přijít k penězům. Aby totiž mohl zloděj kýžený díl odmontovat, musí se dostat pod auto, což na ulici není úplně snadné. Absence komplice jistícího použitý zvedák může vést k tragédii. Že se běžně stávají, ukazuje případ z USA. Snadno se to ale může stát kdekoliv jinde – katalyzátory se často kradou i u nás.
Když už se nešikovným lapkům nepodaří ukrást celé auto nebo prostě celé auto pro svůj nekalý záměr nepotřebují, ocitají se v krajním ohrožení jednotlivé komponenty, které je možné dobře zpeněžit. Kromě airbagů, přístrojových desek, litých kol či LED světlometů mezi ně patří také katalyzátory a filtry pevných částic.
ČTĚTE TAKÉ: Afrikou se šíří nová droga. Narkomani užívají drcený automobilový katalyzátor
Americký zpravodajský kanál Fox News Digital nedávno informoval o smrti 32letého muže, který se pokusil vyjmout katalyzátor zpod auta zaparkovaného u dealera v Chatham County ve státě Georgia. Vedle auta byl nalezen zvedák, který pravděpodobně selhal. Jiný případ se stal necelé dva týdny předtím u obchodního centra v Palmdale v okrese Los Angeles. Tam se zloděj pokusil vyříznout katalyzátor z velkého SUV se zvýšeným podvozkem, takže zvedák nebyl potřeba. Pachatele krádeže však nenapadlo, že majitelka v autě spí. Probudil ji zvuk pily zpod auta, načež se rozhodla s autem popojet. Vážně zraněný zloděj později v nemocnici zemřel.
Případy těžkých zranění či dokonce úmrtí pachatelů se stávají i v Evropě, například v Polsku. Rozdrcenou mrtvolu 26letého zloděje z Prochowic (Dolnoslezské vojvodství) našel majitel vozu, kterého znepokojila krvavá skvrna pod koly auta, napsal magazín Autoswiat. Také v tomto případě selhal zvedák a sada nářadí nalezená u mrtvoly nenechala policii na pochybách, k jakému účelu měla posloužit.
Poklad ukrytý ve špíně
Že jsou systémy čistící výfukové plyny lukrativním zbožím, potvrzují četné firmy vykupující tyto automobilové díly. Výkup ani prodej katalyzátorů sám o sobě samozřejmě není trestný, naopak jde například o přirozený způsob, jak může majitel rozprodat své auto na náhradní díly.
Podle Libora Kucharského, který se dlouhodobě zabývá ekologickou likvidací vozidel, je skutečným problémem fakt, že výkupci katalyzátorů většinou neověřují jejich původ. To nahrává zlodějům podobně jako u jakéhokoliv jiného zboží. „Takový uloupený katalyzátor je v zásadě upotřebitelný dvěma způsoby: buď je výhodně použit jako funkční náhradní díl jiného vozu, nebo jej výkupčí či přímo pachatel odcizení rozebere na prvočinitele a se získanou platinou, paladiem či rhodiem, což je velmi vzácný kov stříbrné barvy, zamíří do sběrných surovin,“ popisuje Kucharski.
Inzeráty poptávají automobilové katalyzátory se běžně vyskytují na inzertních webech. Zdroj: bazos.cz/Michal Borsky
Inzeráty poptávají automobilové katalyzátory se běžně vyskytují na inzertních webech. Zdroj: bazos.cz/Michal Borsky
Použité katalyzátory se na internetu vykupují a prodávají za ceny, které určuje volný trh. Dají se najít kousky v cenách od 500 do 15 tisíc korun v závislosti na výrobci, stavu a poptávce. Neplatí ale obvyklá logika, že čím je automobilka prémiovější, tím dražší jsou ceny náhradních dílů na její auta. Dá rozum, že ceny kradených dílů jsou výrazně nižší než u výrobce.
Zkušený zloděj se chytit nenechá
Postup zlodějů je podle Kucharského obvykle velmi jednoduchý: „Vyhlédnou si požadovaný typ auta, který je vybaven katalyzátorem, dostanou se k němu za pomoci heveru a někdy i bez zvedání vozidla a pomocí řetězu na potrubí nebo akumulátorové úhlové brusky vykrájí katalyzátor z výfukového systému. Zdánlivě hlučný proces ve skutečnosti nemusí být pro nikoho alarmující, protože se jedná jen o nanejvýš desítky sekund.“
Byť v Česku žádná přesná statistika odcizených katalyzátorů neexistuje, lze i z policejních hlášení vypozorovat, že se nejedná o nahodilý jev, ale relativně častou zlodějskou činnost, jejíž četnost stoupá.
Čech najel se svým Volvem přes milion kilometrů. Téměř všechno je původní, říká hrdě
O trvanlivosti některých starších modelů aut se tradují až neuvěřitelné historky, český majitel klasického kombíku od Volva se pochlubil nájezdem se šesti nulami. Volvo V70 s naftovým motorem najezdilo i šest tisíc kilometrů měsíčně. Zažilo také nehody.
Podle Kucharského je zajímavé, že se nekradou pouze katalyzátory z nových nebo relativně mladých aut – velmi vyhledávané jsou i ze starších modelů, zejména těch s velkoobjemovými motory. V 90. letech, kdy byly ceny surovin o hodně nižší, totiž výrobci katalyzátorů s drahými kovy šetřili mnohem méně. V novějších konstrukcích je díky technologiím potřeba podstatně menší množství cenných materiálů, zloději se prý snaží ukrást katalyzátory především z hybridních modelů.
Majitelé v nesnázích
Pro majitele vozu je krádež katalyzátoru vážným problémem, i když poškození může být kryto pojistkou. U novějších aut nelze jezdit bez něj nebo jej nahradit například tlumičem, jak se to dělalo u starších modelů. Všechny vozy mají senzory hlídající složení výfukových plynů před a za katalyzátorem a pokud není nebo je nefunkční, řídící elektronika motoru neumožní normální jízdu.
Originální katalyzátory nebo katalyzátory s parametry odpovídajícími originálům jsou velmi drahé nebo nedostupné. Levné náhražky zase často neposkytují odpovídající provozní parametry, což vede i k častému přepínání motoru do nouzového režimu. Každopádně platí, že s autem bez katalyzátoru (nebo jiné části výfuku) by se člověk neměl pokoušet dojet po vlastní ose do servisu. V horším případě by auto mohl zachvátit i požár.