O stavu železničního mostu pod pražským Vyšehradem se diskutuje dlouhodobě. Problémem byla otázka, zda je možné skloubit nároky moderní železnice a zachování provozu na historickém objektu. Nadační fond pro záchranu mostu nyní přišel se studií, podle níž je tento scénář možný. Opírá se mimo jiné o světové kapacity. Projekt má však i řadu odpůrců, kteří apelují, aby celou věc řešili „skuteční odborníci“. Pedagog z ČVUT Lukáš Vráblík CNN Prima NEWS sdělil, že návrh v některých ohledech připomíná „pohádku“.
Meritem diskuze bylo to, zda má na pražské Výtoni vyrůst nový most, nebo je možné železniční objekt, který je zákonem chráněnou památkou, přizpůsobit současným dopravním nárokům. Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu představil studii, která podporuje druhý scénář.
K TÉMATU: Odtahová služba při nakládání vozu Tesla Cybertruck v centru Prahy shodila lešení
V příspěvku představitelé iniciativy deklarují, že „zachování mostu i požadavky moderní železnice lze bez problémů skloubit“. Podle nich je možné rychle opravit objekt o dvou kolejích, a pokud bude nutné přistavět třetí kolej, vznikne na samostatných pilířích.
„Je to ve světě běžné řešení, které se používá právě v situacích, kdy je na jedné straně zapotřebí chránit památku a na druhé straně dát železniční dopravě prostor pro rozvoj,“ stojí ve studii.
V uplynulých dnech jsme představili komplexní studii, která jasně říká, že je možné skloubit zachování Vyšehradského...
Posted by Nadační fond pro záchranu Vyšehradského železničního mostu on Friday, November 1, 2024
Podle dat je 85 procent materiálu v pořádku a stačí pouze tuto převážnou část konstrukce „otryskat a znovu ochránit proti korozi, přičemž vyměnit je nutné jen 15 procent materiálu“. Životnost mostu by tak vzrostla minimálně o dalších 100 let, uvádí studie. Autoři rovněž argumentují, že tento projekt včetně přistavění třetí koleje je levnější než novostavba. Pro rekonstruovaný objekt by neměly představovat riziko ani modernější a těžší soupravy.
Autoři studie rovněž tvrdí, že ji připravovaly světové kapacity, jež mají řadu zkušeností z ciziny a spoluúčastnily se nejkomplikovanějších projektů. Navrhovaný postup tedy iniciativa opírá o tyto autority.
Někteří lidé však tento návrh odmítají. „Nechme, prosím, o takto významných konstrukcích rozhodovat skutečné odborníky, a ne samozvané mostní inženýry,“ reagoval na síti LinkedIn pedagog z Katedry betonových a zděných konstrukcí na ČVUT Lukáš Vráblík.
„Dá někdo z tohoto spolku na projekt rekonstrukce razítko a bude za to ručit? Nejde totiž jen o to povídat, ale skutečně přijmout odpovědnost,“ vyčetl představitelům nadace.
Vráblík rovněž pro CNN Prima NEWS uvedl, že zachovat most je krásná myšlenka, ale „tento návrh nemůže splnit zadání, které specifikovala Správa železnic jako budoucí zadavatel“. Úpravy, o nichž hovoří studie, považuje za neuskutečnitelné.
„Stále se bude vytvářet hrdlo. Budoucí projekty se bez trojkolejného uspořádání neobejdou,“ podotkl s tím, že životnost opraveného mostu bude i tak menší než životnost nového objektu. „Je to téměř až pohádka a svědčí to i o neerudovanosti předkladatelů,“ dodal pedagog z ČVUT.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Úmrtí novorozence v Praze. Záchranáři už dítě oživit nedokázali, případ šetří policie