Obchodníci často „čarují“ se slevami. Expertka radí, na které matoucí techniky si dát pozor

Nakupování ve slevách je pro Čechy národní sport.

Obchodníci nedodržují pravidla pro slevy

Obchodníci často neuvádějí nejnižší cenu za posledních 30 dní, upozornila ve vysílání CNN Prima NEWS právní expertka společnosti dTest Lucie Kejharová a dodala, že dochází i k dalším prohřeškům. Prodejci mají přitom od loňského roku povinnost tyto údaje o slevách uvést na cenovkách. Expertka mimo jiné poradila, jak se tomuto „čarování s čísly“ vyvarovat.

„Obchodníci často neuvádějí nejnižší cenu za posledních 30 dní, což potvrzují data České obchodní inspekce (ČOI). Rovněž na cedulky dávají jiné údaje, například doporučenou cenu, z níž následně počítají procentuální výši slevy, což je pro spotřebitele matoucí,“ objasnila v pořadu Nový den Kejharová.

ČTĚTE TAKÉ: Nenaleťte obchodníkům s dálničními známkami, radí Kupka. Využívají jednoduchý, ale účinný trik

Slevy tak často nejsou odvislé od nejnižších cen v období 30 dnů. „Pokud chce zákazník koupit daný produkt, je dobré znát údaje, jak se cena mění v čase a jak si stojí u konkurence. Jestliže je na cedulce definovaná nejnižší částka drobným písmem, lidé by se neměli bát se doptat,“ doporučila.

„Obchody nabízí zboží i za trojnásobek nejnižší ceny. V takových případech je nutné se mít na pozoru a nepodléhat marketingovým trikům,“ poradila Kejharová.

Od loňského ledna přitom obchodníci mají zákonnou povinnost řídit se novelou o ochraně spotřebitele. Ta jim ukládá, že společně se slevou musí uvést takzvanou referenční cenu, tedy nejnižší částku za posledních 30 dnů.

Pokud k tomu ze strany prodávajícího nedojde, zákazník má možnost do 90 dnů odstoupit od kupní smlouvy nebo zpětně požadovat přiměřenou slevu. Obchodníkovi hrozí při porušení těchto povinností až pětimilionová pokuta od ČOI.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Češi vzali polské tržnice útokem. Vánoční stromek nakoupíme i o dva tisíce levněji, chválí si

Tagy: