Návrat žáků do škol je v nedohlednu Návrat žáků do škol je v nedohlednu (Zdroj: CNN Prima NEWS)
Návrat žáků do škol je v nedohlednu. Mezi politiky se začaly objevovat nejrůznější plány, jak by mohly děti dohnat to, co na dálku nestihly. Padl už i nápad nechat všechny děti poslední rok výuky zopakovat. Ministr školství teď ale uvažuje spíš nad letními tábory.
Ministerstvo školství chce mít jasno v březnu a poslanci už začali představovat své nápady. „V momentě, kdy se to začne řešit v červnu, už bych nad tím skoro mávnul rukou a bohužel řekl, to už teda nechme běžet a u některých, ne u všech, ten rok odepišme,“ sdělil Patrik Nacher (za ANO). Zaznívají ale i názory, že by bylo namístě nechat všechny ročníky opakovat.
„Třeba Tonička by se podle mě nudila, kdyby to měla ještě jednou absolvovat,“ řekl jeden z otců o své dcerce na konto opakování ročníků. „Děti jsou ošizené o to nejhezčí, o kolektiv, začátky, novoty, váží si učitelů... Teď na ně doma křičí máma, která přijde utahaná z práce,“ hodnotí situaci seniorka. Jedna z maminek je zase toho názoru, že by to těm, kteří to doma nezvládají, mohlo pomoct: „Pro ně by to bylo asi přínosné.“
Jsem po třetí noční, ale musím zůstat s malou vzhůru. Rodiče děsí delší zavření škol
Ať jsou jim čtyři, nebo šest, už jsou zase doma. Řeč je o dětech, kterým vláda zavřela školy a školky. Kdy se alespoň ti nejmenší do lavic vrátí, není jasné. Podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) by totiž ke zlepšení covidových statistik současná přísná opatření nemusela stačit.
Chyběly by především čerstvě vystudované sestry
Nápad nechat žáky hromadně propadnout se politikům napříč stranami nezamlouvá. „Distanční výuka nemůže nahradit všechno. Nejhůř na tom jsou žáci prvních ročníků a také studenti odborných učilišť z hlediska praktické výuky,“ řekl Petr Gazdík (za STAN).
„Byla by to hrozba, protože kdyby nevyšel jeden absolventský ročník, neměli bychom třeba ani zdravotní sestřičky nebo lékaře. Už jen u tohoto povolání se mi ježí vlasy hrůzou na hlavě,“ dodala exministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).
Hromadné propadnutí by taky dost zavařilo ředitelům škol. S novými prvňáčky by totiž dětí ve škole bylo moc. „Nemám další tři místnosti pro další tři první třídy, které mi nastoupily, prostě nemám. Kromě toho nejsou ani učitelé,“ uvedl Michal Černý, šéf Asociace ředitelů základních škol a ředitel ZŠ Klánovice.
Děti se vrací do škol Zdroj: ČTK
Ministerstvo navrhuje doučování formou kempů
Opakovat ročník by tak měli jen ti, kteří to skutečně potřebují. Zkrátit, nebo dokonce zrušit letní prázdniny ministerstvo školství neplánuje. Chce ale, aby děti měly možnost učivo dohnat. „Prostřednictvím letních škol a kempů nebo formou dlouhodobého doučování, a to v období následujících dvou až tří let,“ seznámil s variantou doučování Ondřej Macura, ředitel tiskového odboru ministerstva školství.
Možnost letních kempů vítají i ředitelé škol. Výuku češtiny by totiž spojili i s pohybem venku. Má to ale háček. „Bojím se, že děti z problematických rodin, které mají největší mezery, by se do kempů nepřihlásily,“ vysvětlil Černý. Problém by mohl nastat i u dětí, které se už teď výuce vyhýbají. Podle zjištění České školní inspekce se loni na jaře k distanční výuce vůbec nepřipojilo asi 10 tisíc dětí.
Vystrčil: Nejlepší by bylo opakování ročníků. Prázdniny by zkrátil jen některým dětem
Podle šéfa Senátu a bývalého středoškolského učitele Miloše Vystrčila (ODS) by bylo ideálním řešením dlouhého výpadku v prezenční výuce opakování ročníků. Je si ale vědom, že systémově to nebude možné. Zkrácení prázdnin navrhuje jen pro žáky, kteří si potřebují doplnit učivo.
Není to snadné ani pro jednu stranu
CNN Prima NEWS vyzvala své příznivce, aby promluvili o svých osobních zkušenostech s distanční výukou. „Jsem na škole s praktickou výukou, praxe potřebuji, potřebuji si všechno osahat vyzkoušet, podívat se na zemědělské stroje, osahat si všechny tyhle věci a to z domova neudělám,“ stěžuje si Zuzana Vodičková, studentka prvního ročníku střední odborné školy zemědělské.
Samozřejmě ani pro rodiče není situace jednoduchá, jak dokazuje vyjádření Evy Křížové, maminky 11letého školáka: „Každý den odpoledne výuku doháníme, musíme sedět u počítače a procházet podle kalendáře to, co nestihl, nezvládl, čemu nerozuměl, a je to složité jak pro dítě, tak pro mě jako pro rodiče.“