Nedůslednost může půjčení auta v zahraničí násobně prodražit. Na co si dát pozor?

Na klienty zahraničních autopůjčoven číhá řada nástrah, které není radno podceňovat. Vyplatí se především důslednost při dodržování smluvních podmínek a detailní dokumentování stavu zapůjčeného vozidla. Nehoráznou přirážku k běžné ceně zápůjčky může zapříčinit i znečištěný interiér nebo zjištěné řízení auta neoprávněnou osobou.

„K autu z půjčovny byste se měli chovat ještě lépe než k vlastnímu,“ říká s jen nepatrnou dávkou nadsázky dopravní expert Roman Budský. Je tomu skutečně tak. Zástupy nepoučitelných turistů, kteří si na dovolené půjčili auto bez řešení „detailů“, s úsměvem ho vrátili a doma se při pohledu na bankovní účet nestačili divit, jsou takřka nekonečné. Půjčovny na nich vděčně vydělávají.

K TÉMATU: Unavený řidič může v Chorvatsku přijít o papíry. Záludné předpisy číhají i v jiných zemích

Vybírat je lepší doma

Vyrazit shánět auto poté, co se rozlámaní a dezorientovaní vypotácíte z letadla, není nejlepší nápad. Kromě omezeného výběru budete zaručeně platit víc peněz a pracovník půjčovny, s nímž se co do cizích jazyků zrovna „nepotkáte“, vám k ceně snadno připočte i něco, co jste určitě nechtěli. Nepochybně se tedy vyplatí obětovat pár desítek minut sezení u internetu a výběru toho, co opravdu chcete.

Musíte si nejprve ujasnit, jak velké auto potřebujete. Člověk má tendenci spořit a většina aut papírově uveze pět osob. Skutečně si ale myslíte, že do fiata pětistovky nacpete také zavazadla celé rodiny? Jakmile máte v tomto bodě jasno, můžete se ponořit do webových stránek autopůjčoven operujících v dané lokalitě a také do různých srovnávačů cen. Jistě si vyberete.

Sázkou na jistotu, pokud jde o standard služeb a jejich spolehlivost, bývá jméno některé z mezinárodních společností, menší lokální firmy jsou trochu sázkou do loterie, v níž ale můžete někdy vyhrát. Cena bývá obvykle o poznání nižší, stav aut horší a fungování finančních operací spletitější. Když však zrovna všechno klapne, ušetříte a nějaký ten malý šrám na karoserii navíc nejspíš nebude nikdo řešit. Anebo také zcela naopak.

Ujistěte se, že pro daný typ vozidla disponujete správným řidičským oprávněním, což se v jednotlivých zemích může lišit. Zatímco v Česku můžete s „béčkovým“ řidičákem řídit motorku s  objemem až 125 cm3, v takovém Řecku vám na něj půjčí jen skútr „padesátku“, což je celkem mrzuté. Zejména v zámoří existují země, které stále vyžadují tzv. mezinárodní řidičský průkaz – určitě si ho vyřiďte s dostatečným předstihem. Vcelku běžným jevem je také dražší půjčování aut mladým řidičům pod 25 nebo naopak starším nad 65 let.

Kouzla s kartami a pojistkami

Většina autopůjčoven v současné době neumožňuje hotovostní operace, platba za zápůjčku se odehrává prostřednictvím vaší bankovní karty. Není ale karta jako karta! Drtivá většina půjčoven už pár let požaduje placení kartou kreditní, tedy tou, jejímž prostřednictvím máte od banky půjčené peníze, nikoliv běžně používanou debetní. Důvod je prostý – zablokování kauce ve výši kolem 1 000 eur po dobu zápůjčky pro případ nenadálých škod. K tomuto zablokování dochází až na místě poté, co jsou vám předány klíčky od auta a sepsána smlouva.

Právě její podmínky je dobré pročíst v klidu s předstihem doma, protože mohou obsahovat důležitá ustanovení, jejichž nedodržení je stíháno sankcí, resp. finanční ztrátou. „Častým zdrojem pozdějších sankcí je například používání auta mimo zpevněné cesty, řízení vozidla jiným řidičem, než který je uveden ve smlouvě, překročení povoleného limitu najetých kilometrů nebo pozdní vrácení,“ upozorňuje Roman Budský.

Přitom třeba za jiného řidiče vedle „hlavního“ je možné si připlatit stejně jako za dětskou sedačku a další běžné příslušenství. Pokud by se stalo, že by při případné nehodě řídil auto někdo jiný, musí uhradit vzniklou škodu v plné výši.

Tím se dostáváme k další záležitosti, kterou není radno podceňovat, a sice pojištění. Zajímejte se o rozsah krytí pojištění, které je v ceně půjčovného, a také o spoluúčast. Většina půjčoven totiž nabízí základní havarijní pojištění vozu (hledejte písmena CDW – collision damage waiver, pozn. red.) v ceně půjčovného, u kterého však bývá vysoká spoluúčast. Tedy u všech škod, jež během cesty způsobíte, musíte zaplatit velkou část ze svého. Některé autopůjčovny proto nabízejí zvláštní připojištění (SCDW – super collision damage waiver), které mívá širší rozsah krytí a nižší spoluúčast (v některých případech dokonce nulovou).

Podle pojišťovny Uniqa je dobré myslet na to, že cesty často nepatří mezi ty nejkvalitnější a riziko, že poškodíte vůz, je mnohem vyšší než v Česku. Nepřidávají tomu ani úzké silnice v některých zemích, typicky na středomořských ostrovech, na nichž velmi snadno urazíte protijedoucímu autu zpětné zrcátko.

Některé české pojišťovny nabízejí připojištění půjčeného auta v zahraničí, tuto pojistku je však zpravidla nutné mít uzavřenou minimálně 24 hodin před půjčením auta. Běžné cestovní pojištění případné škody na autě nezahrnuje, nevztahuje se na ně ani obecné pojištění odpovědnosti. Kopii smluv o pronájmu a pojištění auta i doklad o platbě je v každém případě důležité vozit s sebou.

Fotit, fotit, fotit

Jakmile jsou formality vyřízeny, nadchází neméně důležitá fáze, a sice fyzické převzetí vozidla, které se zaznamenává do předávacího protokolu. Nebuďte leniví a auto si ze všech stran pečlivě nafoťte, což platí dvojnásob pro poškozená místa, typicky odřené ráfky, blatníky, nárazníky nebo poškozené čelní sklo. To vše stejně jako vady interiéru je bezpodmínečně nutné do protokolu zaznamenat stejně jako třeba fakt, že auto nemá plnou nádrž a chybí lékárnička.

Klidně se věnujte i větším detailům. Roman Budský radí zkontrolovat také hladinu oleje v motoru, jehož nedostatek by během zápůjčky mohl způsobit vážné problémy; ty by po vás mohla chtít půjčovna k úhradě. Také během času stráveného s vozidlem se k němu chovejte vlídně a ohleduplně.

Vrátit vůz je potřeba včas. „Pokud vozidlo vrátíte později, než je sjednáno, půjčovna vám automaticky naúčtuje další den. Stejně tak se obvykle připlácí, pokud chcete auto vrátit mimo otevírací hodiny nebo na jiném místě, než ze kterého jste si ho vyzvedli,“ varuje Budský.

Opět je nutné dodržet smluvní podmínky, což zpravidla znamená, že auto je nutné vrátit natankované, čisté a hlavně nepoškozené. Pokud byste neměli stihnout odlet, raději se s mytím a benzinem nezatěžujte – naúčtované poplatky za to, že tyto úkony zajistí půjčovna za vás, budou řádově nižší než nová letenka. V každém případě si stav auta při vrácení opět pečlivě nafoťte pro případ pozdějších nejasností. Nezapomeňte, že peníze na účtu bude mít půjčovna blokované ještě několik dnů po zápůjčce!

Pokuty si vás najdou

Posledním kritickým zdrojem možných tahanic s pojišťovnou je porušení předpisů dané země, resp. udělení sankce, která za to následuje. Spousta dovolenkových destinací je už dnes vybavena moderními kamerovými systémy na měření rychlosti nebo kontrolu vjezdů do určitých zón starých měst, které s menším zpožděním automaticky generují obsílku s výzvou k úhradě pokuty. Ta je samozřejmě adresována majiteli vozidla, tedy půjčovně.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Rekordní sumy za pokuty

Nejenže má půjčovna povinnost označit řidiče, ale často si ze zablokované částky na vaší kartě strhne i administrativní poplatek za jednání s úřadem. Pakliže pokuta dorazí s takovým zpožděním, že blokace na účtu už pominula, stejně ji zaplaťte – při následné návštěvě stejné země byste se mohli hodně divit. Pokud vás policisté „chytí za ruku“ krátce po přestupku, je vždycky levnější pokutu zaplatit rovnou na místě.

Tagy: