U Moskvy v pátek odpoledne havaroval dopravní letoun Suchoj Superjet 100, informují ruská média. Na palubě byla podle ruských úřadů jen tříčlenná posádka, která zřejmě havárii nepřežila. Záběry, které kolují po sociálních sítích, ukazují hustý dým stoupající z místa dopadu stroje.
K havárii došlo v zalesněné oblasti v oblasti Kolomna jihovýchodně od Moskvy. Na místo zamířili záchranáři, informuje agentura TASS. „Podle předběžných informací letadlo Suchoj Superjet 100 letělo po opravě z továrny a mířilo na (moskevské) letiště Vnukovo,“ uvedlo tiskové oddělení regionální kanceláře vyšetřovacího výboru.
Russian Telegram channels report a plane crash in Moscow region - a Sukhoi Superjet 100 crashed near Kolonma.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) July 12, 2024
By preliminary information, there were no passengers on board. The crew died.
The number of aviation safety issues in Russia has almost doubled in the past two years. pic.twitter.com/E6qGx9U9Km
Podle TASS stroj nedávno prošel opravou, po které se nyní testovaly jeho letové vlastnosti. Z tohoto důvodu byli na palubě jen tři členové posádky. Podle médií šlo o dva piloty a palubního inženýra, všichni byli zaměstnanci konstrukční kanceláře Suchoj-civilní letadla. Nikdo z nich nepřežil. Na zemi žádné oběti nejsou, uvedlo ministerstvo pro mimořádné situace.
ČTĚTE TAKÉ: Boeing uznal vinu u dvou pádů letadel 737 MAX. Jako pokutu uhradí miliardy
Posádka při zkušebním letu podle agentury Interfax vyslala tísňový signál a pak vyčkávala, než stroj spotřebuje palivo. Když se ale stroj připravoval na přistání, zmizel asi v 15:00 moskevského času (14:00 SELČ) z radarů. Podle listu Kommersant se posádka pokoušela přistát na letišti Treťjakovo u města Luchovicy v Moskevské oblasti, ze kterého původně vzlétla. Letiště, u kterého je letecká továrna, se nachází 110 kilometrů jihovýchodně od Moskvy.
Proč se letadlo zhruba po hodině ve vzduchu zřítilo a začalo hořet, bude předmětem vyšetřování. Na vině by podle ruských úřadů mohla být porucha jednoho z motorů. „Důvod je s největší pravděpodobností technický,“ cituje TASS operační služby. Zřícený stroj podle ministerstva průmyslu a obchodu neměl všechny součástky nahrazeny díly ruské výroby, poznamenal server BBC News. Podle švýcarského leteckého webu ch-aviation byl stroj vybaven motory SaM146 ze společného rusko-francouzského podniku.
První civilní letoun zkonstruovaný a vyráběný v Rusku po rozpadu Sovětského svazu měl nahradit letadla Jak-42 a Tu-134. Na začátku tisíciletí byl vyvinut ve spolupráci se západními firmami. Pohonné jednotky ze společného francouzsko-ruského podniku měly po uvalení sankcí po ruské invazi na Ukrajinu nahradit čistě ruské motory. Nová verze letounu s maximálním podílem ruských dílů se ale ještě nezačala vyrábět, uvedla agentura Reuters.
Havarovaný letoun patří společnosti Gazpromavia, která je součástí plynárenského gigantu Gazprom, nad nímž má kontrolu stát. Suchoj Superjet 100 je ruský dvoumotorový proudový dopravní letoun, který pojme až 98 pasažérů.
Jde už o třetí podobnou katastrofu
BBC připomněla, že jde o třetí leteckou katastrofu tohoto typu letounu. Předchozí se stala v květnu 2019, když při nouzovém přistání na moskevském letišti Šeremeťjevo havaroval Suchoj Superjet 100 společnosti Aeroflot, který krátce po vzletu zasáhl blesk. Po tvrdém dosednutí na dráhu letoun zachvátily plameny, zahynulo 41 ze 78 lidí na palubě. O sedm let dříve v Indonésii při předváděcím letu narazil stroj se 45 lidmi na palubě do sopky Salak. Nikdo nepřežil, katastrofu podle indonéského vyšetřování zavinila chyba pilotů.
Agentura AP uvedla, že nehledě na prvotní ambiciózní plány pronásledovaly tato letadla od uvedení do provozu poruchy a problémy s drahou údržbou.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Záběry extrémní turbulence. V letadle praskly stěny. Jeden člověk zemřel, další se zranili