reklama

Nejlepší privatizační projekt? Před 30 lety se Škoda stala součástí koncernu Volkswagen

Smlouvu o kapitálovém vstupu koncernu VW do mladoboleslavské Škody podepsal za českou vládu ministr průmyslu a obchodu Jan Vrba (vlevo) tehdejší šéf německého koncernu prof. Carl H. Hahn.
Zdroj: ČTK

Přeneste se o tři dekády zpět a připomeňte si, co se v roce 1991 odehrálo. A jak obrovský kus cesty svět od té doby urazil. V roce 1991 Nirvana vydala hymnu generace X „Smells Like Teen Spirit“, Anthony Hopkins exceloval ve filmu Mlčení jehňátek, za který získal Oscara, Michael Jackson přichází s albem Dangerous a svět opouští Freddie Mercury. A Volkswagen vstoupil do automobilky Škoda.

reklama

K tématu

Právě dnes slaví mladoboleslavská automobilka Škoda 30 let od spojení s německým koncernem Volkswagen. Někdejší předlužená a stagnující firma se 16. dubna 1991 stala čtvrtou značkou koncernu a proměnila se postupně v prosperující firmu. Dnes je Škoda vzdor aktuální pandemické situaci tahounem českého exportu. Ekonomicky silného partnera, který zachová tradiční značku Škoda, považovanou za české národní stříbro, začala vláda hledat už v roce 1990. Původně se o škodovku zajímalo 24 investorů, nakonec se vláda rozhodovala mezi šesti nejvážnějšími a do finále postoupili dva.

Zájemců bylo víc

Ekonomická situace českého podniku byla začátkem 90. let všechno, jen ne příznivá. Uvedení modelu Favorit v roce 1987 na jedné straně dalo do rukou mladoboleslavské firmy vcelku moderní automobil s dobrým prodejním potenciálem i na západních trzích, Škodu jeho vývoj na druhé straně tak finančně vyšťavil, že se po jeho premiéře nacházela hluboko v červených číslech, kterým vůbec nepomohla ani listopadová revoluce v roce 1989 a s ní související vstup zahraničních automobilek na československý trh.

Bez jakékoliv celní či technické kontroly se denně dovážely také stovky ojetých automobilů, často v technickém stavu blízkém definici vraku, ale právě proto výrazně levnějších než nová škodovka. V roce 1991 se tak vyrobilo pouze 170 tisíc automobilů značky Škoda, a z toho se v Československu prodalo pouze 27 tisíc vozů.

K tématu

Než se rozhodlo o posledních dvou nejvážnějších uchazečích o Škodu –⁠ Renaultu a Volkswagenu –⁠ bylo v předvýběru zájemců šest. Patřily mezi ně General Motors, Citroen, BMW a dokonce Mercedes Benz.

Zatímco však Renault českým vývojem poněkud pohrdal a zamýšlel ukončení výroby Favoritů a zavedení modelu na bázi starého Renault 18 nebo budoucího Twinga, Volkswagen přišel s naprosto odlišnou a velkorysou nabídkou: na oddlužení AZNP, na průběžnou modernizaci Favorita a vývoj nových modelů, na rozšíření výrobní kapacity automobilky až ke 400 tisícům vozů ročně a na celkovou stavební a technologickou obnovu všech tří závodů přislíbil investovat 9 miliard marek v průběhu deseti let – a s tím, že Škoda bude plnohodnotnou čtvrtou značkou koncernu VW spolu s Audi a Seatem.

Za vklad 620 milionů marek tedy německý výrobce získal 31% podíl. Ten postupně navyšoval, až se v roce 2000 stal výhradním akcionářem.

Infografika ukazuje dramatický skok Škody mezi rokem 1991 a současností.
Infografika ukazuje dramatický skok Škody mezi rokem 1991 a současností.
Zdroj: Škoda Auto

Úspěšný projekt

Z vysmívané, ač sympatické, východoevropské Popelky se pod křídly Volkswagenu Škoda v průběhu let rozvinula v dominantního celosvětového hráče s vlastními výrobními závody i modely v Číně, Indii či Rusku. Od letoška se Škoda angažuje také v Severní Africe a do svého portfolia zařadila i první plně elektrický model Enyaq iV, který v dohledné době dostane další sourozence.

K tématu

Škoda Enyaq iV a Škoda Favorit aneb minulost, bez které by současnost nebyla.
Škoda Enyaq iV a Škoda Favorit aneb minulost, bez které by současnost nebyla.
Zdroj: Škoda

Tagy: výročí Volkswagen Škoda Česká republika spojení Škody a Volkswagenu
reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Koronavirus

Nové příznaky covidu: Nejen vředy v puse. Pacienti mají potíže podobné kocovině

Nové příznaky covidu: Nejen vředy v puse. Pacienti mají potíže podobné kocovině

Mezi široce známé příznaky onemocnění COVID-19 patří kašel, dušnost, zvýšená teplota nebo ztráta čichu či chuti. Koronavirus může způsobovat i únavu, bolesti hlavy nebo průjem. Nyní lékaři z Bengaluru v indickém státě Karnátaka uvedli, že příznakem infekce může být také extrémní sucho v ústech a další potíže spojené s ústní dutinou, informoval web The Sun.

Video je podvrh! Kamara a spol. papeže neuráželi, brání se Rangers tvrdé kritice
Rozsudek za vraždu tkaničkou: Soud poslal mladíka na 17 let do vězení
Nominace všech týmů na MS v hokeji. Která soupiska budí největší respekt?
reklama
reklama
PŘEHLEDNĚ: Další vlna rozvolňování. Co všechno se příští pondělí změní?

Koronavirus

Domácí zpravodajství

I nejvíce nakažený okres roztočil pípy, výčepní z Opavska očkování moc nevěří
Další články
reklama
reklama