Přeneste se o tři dekády zpět a připomeňte si, co se v roce 1991 odehrálo. A jak obrovský kus cesty svět od té doby urazil. V roce 1991 Nirvana vydala hymnu generace X „Smells Like Teen Spirit“, Anthony Hopkins exceloval ve filmu Mlčení jehňátek, za který získal Oscara, Michael Jackson přichází s albem Dangerous a svět opouští Freddie Mercury. A Volkswagen vstoupil do automobilky Škoda.
Právě dnes slaví mladoboleslavská automobilka Škoda 30 let od spojení s německým koncernem Volkswagen. Někdejší předlužená a stagnující firma se 16. dubna 1991 stala čtvrtou značkou koncernu a proměnila se postupně v prosperující firmu. Dnes je Škoda vzdor aktuální pandemické situaci tahounem českého exportu. Ekonomicky silného partnera, který zachová tradiční značku Škoda, považovanou za české národní stříbro, začala vláda hledat už v roce 1990. Původně se o škodovku zajímalo 24 investorů, nakonec se vláda rozhodovala mezi šesti nejvážnějšími a do finále postoupili dva.
Zájemců bylo víc
Ekonomická situace českého podniku byla začátkem 90. let všechno, jen ne příznivá. Uvedení modelu Favorit v roce 1987 na jedné straně dalo do rukou mladoboleslavské firmy vcelku moderní automobil s dobrým prodejním potenciálem i na západních trzích, Škodu jeho vývoj na druhé straně tak finančně vyšťavil, že se po jeho premiéře nacházela hluboko v červených číslech, kterým vůbec nepomohla ani listopadová revoluce v roce 1989 a s ní související vstup zahraničních automobilek na československý trh.
Bez jakékoliv celní či technické kontroly se denně dovážely také stovky ojetých automobilů, často v technickém stavu blízkém definici vraku, ale právě proto výrazně levnějších než nová škodovka. V roce 1991 se tak vyrobilo pouze 170 tisíc automobilů značky Škoda, a z toho se v Československu prodalo pouze 27 tisíc vozů.
Než se rozhodlo o posledních dvou nejvážnějších uchazečích o Škodu – Renaultu a Volkswagenu – bylo v předvýběru zájemců šest. Patřily mezi ně General Motors, Citroen, BMW a dokonce Mercedes Benz.
Zatímco však Renault českým vývojem poněkud pohrdal a zamýšlel ukončení výroby Favoritů a zavedení modelu na bázi starého Renault 18 nebo budoucího Twinga, Volkswagen přišel s naprosto odlišnou a velkorysou nabídkou: na oddlužení AZNP, na průběžnou modernizaci Favorita a vývoj nových modelů, na rozšíření výrobní kapacity automobilky až ke 400 tisícům vozů ročně a na celkovou stavební a technologickou obnovu všech tří závodů přislíbil investovat 9 miliard marek v průběhu deseti let – a s tím, že Škoda bude plnohodnotnou čtvrtou značkou koncernu VW spolu s Audi a Seatem.
Za vklad 620 milionů marek tedy německý výrobce získal 31% podíl. Ten postupně navyšoval, až se v roce 2000 stal výhradním akcionářem.
Úspěšný projekt
Z vysmívané, ač sympatické, východoevropské Popelky se pod křídly Volkswagenu Škoda v průběhu let rozvinula v dominantního celosvětového hráče s vlastními výrobními závody i modely v Číně, Indii či Rusku. Od letoška se Škoda angažuje také v Severní Africe a do svého portfolia zařadila i první plně elektrický model Enyaq iV, který v dohledné době dostane další sourozence.