Nejžádanější benefit českých pacientů? Příspěvek na dentální hygienu, říká OZP

Oborová zdravotní pojišťovna

Interview PLUS (19)

V Česku přibývá firem, které pečují o zdraví svých zaměstnanců – jak o to fyzické, tak o to duševní. Podle Radovana Kouřila, generálního ředitele Oborové zdravotní pojišťovny, si společnosti uvědomují, že zdravý a spokojený pracovník je platnější než ten nemocný. O tématu v pořadu Interview PLUS mluvil s Martinou Kuzdasovou.

Trend podpory zdraví zaměstnanců se v Česku začal rozmáhat už před lety. Zbrzdila ho ale koronavirová pandemie. „Ten osobní kontakt byl hodně omezen. Ale od loňského roku už se zase vracíme zpátky na předkoronavirová čísla a myslím, že se dostáváme do standardní situace,“ říká Radovan Kouřil.

Zdravá firma

Oborová zdravotní pojišťovna už roky podporuje projekt Zdravá firma. Jeho součástí je třeba Den zdraví. „Většinou je složen z řady pracovišť, kde si zaměstnanci mohou například změřit zrak, ověřit si, jakou mají hladinu tuku nebo cukru v krvi, vyšetřit si pigmentová znaménka a spousty dalších věcí,“ udává Radovan Kouřil konkrétní příklady, jak může být podpora zaměstnavatelů v oblasti zdraví pracovníků prospěšná. A dodává, že program Dne zdraví Oborová zdravotní pojišťovna šije všem podnikům na míru. „Předchází mu delší jednání se zaměstnavatelem a ladíme to tak, aby to odpovídalo jemu.“

Zaměstnavatelé totiž mají zájem o různé formy podpory. Kromě dnů zdraví si mnozí nechávají proplácet rekondiční nebo ozdravné pobyty. Ty jsou určené především pro fyzicky pracující.

Změna pojišťovny? Je možná jen jednou do roka

O změnu zdravotní pojišťovny mohou klienti zažádat pouze ve dvou termínech v roce. Kdo to stihne do konce března, stane se novým klientem pojišťovny, kterou si vybral, od prvního července. Druhá šance na změnu pojišťovny v roce nastává od července do září, přičemž ke změně reálně dojde od nového roku. Změnit zdravotní pojišťovnu je ovšem možné pouze jednou ročně.

A jaké jsou důvody, kvůli kterým klienti obvykle přejdou od jedné zdravotní pojišťovny ke druhé? „Každý by chtěl, aby mu jeho zdravotní pojišťovna hradila potřebnou zdravotní péči v době, kdy ji aktuálně potřebuje. Ale kromě té základní potřeby se klienti často rozhodují podle benefitů a podle nabídky preventivních programů a tam jsem přesvědčen, že máme našim pojištěncům, těm současným i budoucím co nabídnout,“ nepochybuje generální ředitel OZP.

Nejžádanější benefity

Nejvyhledávanějším benefitem, který OZP poskytuje, je příspěvek na dentální hygienu, který je ovšem podmíněn preventivním vyšetřením u zubaře. I tak počet žádostí podle Radovana Kouřila rok od roku roste. „Počet čerpaných příspěvků za loňský rok byl nejvyšší v historii pojišťovny. Dále jsou velmi žádané příspěvky na sportovní aktivity, na očkování a v případě naší pojišťovny pojištěncům umožňujeme získávat odměny. Pokud se chovají zodpovědně ke svému zdraví, dostávají za to kredity, které pak mohou využít na kterýkoliv ze zhruba 50 preventivních programů nebo benefitů, a to je taky velmi oblíbený projekt.“

Aby naše zuby byly krásné jako perličky, 🦷 musíme občas sáhnout hlouběji do peněženky. Nebojte, v OZP vám s rozpočtem za...

Posted by Zdravotní pojišťovna OZP - 207 on Sunday, March 26, 2023

V praxi to znamená, že kdo dbá na prevenci, získává nové kredity. „Těm, kteří tímto způsobem přistupují ke svému zdraví nebo nám pomáhají například kontrolovat péči, kterou nám vykazují lékaři, dáváme benefity, kredity, které si mohou takto vyčerpat,“ vysvětluje Radovan Kouřil.

OZP se tak snaží maximálně pobízet klienty k aktivnímu a především zdravému způsobu života. „V českém systému veřejného zdravotního pojištění je pro zdravotní pojišťovny skoro nemožné nějak sankcionovat pojištěnce, kteří se nechovají zodpovědně vůči svému zdraví nebo si ho záměrně poškozují,“ vykládá generální ředitel.

Vitakarta

Klienti Oborové zdravotní pojišťovny si mohou kontrolovat výkony svých lékařů. Umožňuje jim to speciální aplikace Vitakarta. „Karta vám umožní vyřídit si se zdravotní pojišťovnou cokoliv, co potřebujete – změnit si osobní údaje, nahlásit narození dítěte, změnit platební kategorii a všechny ty běžné věci,“ vyjmenovává její hlavní plusy generální ředitel. „Klienti vidí, co lékaři vykazují, kolik to stojí, což taky není úplně zbytečná věc. Mohou nám říct, jestli tu péči skutečně čerpali. A pokud jsou spokojeni se svým ošetřujícím lékařem, tak nám mohou říct, že mu máme dát nějakou odměnu, a my to potom na konci roku všechno sečteme. A třeba za loňský rok jsme takto více než 17 000 lékařů vyplatili téměř 20 000 000 Kč.“

Mezi velmi ceněné služby Vitakarty patří dále i možnost požádat o proplacení zmíněných benefitů.

Tagy: