Cena elektřiny roste i klesá
Některé domácnosti řeší se začátkem letošního roku starosti ohledně účtů za elektřinu a plyn. Nejedná se přitom o žádné skokové navyšování ceny, ale naopak postrádají své přeplatky. Energetický regulační úřad proto varuje spotřebitele před tímto chováním ze strany dodavatelů energií. V některých případech se nejedná o malé částky. Na co všechno mají domácnosti nárok a jak své peníze získat zpět?
Velké množství nespokojených zákazníků se obrací na energetický úřad kvůli nevráceným přeplatkům. Některé dokonce dosahovaly až desetitisíců korun, což je pro řadu rodin velký výdaj. V době vysokých cen energií se přitom nejedná o nic neobvyklého. Stačí, aby si lidé dávali větší pozor na svou spotřebu elektřiny a plynu. Vypočítané zálohy na celý rok mohou rázem vykazovat přeplatek.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Čínská armáda na obzoru. CNN na místě, kde může rybářská loď způsobit další válku
Energetický úřad dokonce upozorňuje, že se jedná o jednu z nejčastějších stížností, se kterou se na úřad lidé obrací. Na co mají nárok? „V první řadě by měl spotřebitel dodavateli vždy zaslat písemnou výzvu k uhrazení přeplatku. Pokud zůstane bez reakce, může dluh postupně umazávat ze záloh na základě úkonu započtení. Nebo může dluh vymáhat cestou sporného řízení. V případě započtení sdělí spotřebitel obchodníkovi, že zálohu neuhradí z důvodu, že vůči ní započítává pohledávku představovanou přeplatkem,“ uvedla členka rady Energetického regulačního úřadu Markéta Zemanová ve zprávě pro CNN Prima NEWS.
Celý přeplatek mohou lidé také vymáhat formou exekuce. Tedy přes soud či soudního exekutora. Zde je ale důležité mít exekuční titul, tedy rozhodnutí o přiznání pohledávky. V případě vysoké částky může zákazník od smlouvy odstoupit. Podle zákona musí jít o přeplatek v nezanedbatelné výši.
Podle člena rady energetického úřadu Ladislava Havla je odstoupení od smlouvy účinné od okamžiku jeho doručení dodavateli. Samotné odstoupení je možné ve chvíli, kdy se obě strany nedohodnou na jiném řešení, jako například snížení záloh na další období.
„Pokud se tedy rozhodneme tímto způsobem s obchodníkem spolupráci ukončit, měli bychom už mít sjednanou smlouvu s obchodníkem novým, abychom po určité období nezůstali bez dodavatele. Naše pohledávka se tím neruší,“ řekl Havel. Důležité také je, že odstoupením od smlouvy se pohledávka vůči dodavateli na vrácení přeplatku neruší.
Při velkém přeplatku nemusí lidé zálohy platit
Energetický regulační úřad také upozorňuje na nejčastější dotazy ze strany zákazníků. Jeden z nich se týká situace, kdy má spotřebitel přeplatek a blíží se placení záloh. Podle úřadu může zákazník v této situaci učinit tzv. započtení. Tedy sdělí svému dodavateli, že zálohu neuhradí z důvodu započítaného dluhu. „Jeho povinnost platit zálohy je splněna oznámením započtení pohledávky vůči dluhu dodavatele,“ uvádí úřad.
Zároveň se také objevuje praxe, kdy dlužný dodavatel zákazníkovi oznamuje, že ho převede k jinému obchodníkovi. I tak se ale placení dlužného přeplatku dodavatel nevyhne. „Případný převod zákazníka k jinému dodavateli mu musí být oznámen. Do obdržení takového oznámení by měl trvat na splnění dluhu po svém stávajícím dodavateli, poté vůči dodavateli novému,“ radí úřad.