Štáb americké CNN se na palubě kanadské vojenské lodi zúčastnil proplutí Tchajwanského průlivu, místa, kde může podle mnohých analytiků po Ukrajině a Gaze vypuknout další konflikt s globálním přesahem. Reportér Brad Lendon potvrdil, že situace v regionu je už teď nesmírně napjatá. Plavbu provázela nervozita, protože i střet s rybářskou bárkou může přerůst v mezinárodní incident.
Váží 4 800 tun a pro štáb americké CNN se tento kolos stal na několik dní druhým domovem. Kanadská vojenská fregata HMCS Ottawa proplouvala v listopadu Tchajwanským průlivem pod velením Sama Patchella mezi ostře sledovaným ostrovem a pevninskou Čínou. A to v doprovodu amerického torpédoborce.
Video: Zápaly plic z Číny v Evropě
Reportér Brad Lendon popsal, že rozhodně nešlo o žádnou rutinní plavbu. Blízký konflikt Tchaj-wanu a Číny mnozí experti považují za nevyhnutelný a na regionu je to hodně znát. Vojenské bicepsy tam Peking napíná už nyní.
Pod neustálým dohledem
Posádka kanadské lodi proto musela úzkostlivě hlídat svůj kurz, aby nenarušila čínské teritoriální vody. Všechno do 22 kilometrů od břehu patří Pekingu, citlivá je ale už vzdálenost 44 kilometrů. Kapitán měl s sebou pro tyto případy dokonce i právníka.
„Noční průjezd Tchajwanským průlivem je zkouškou nervů, námořních dovedností a politického uvědomění v prostředí, kde by drobná chyba v odhadu mohla vést k mezinárodnímu konfliktu. Pokud by kanadská loď porušila námořní právo tím, že by vnikla do teritoriálních vod, nebo by dala protivníkům příležitost označit kurz Ottawy za ‚provokativní‘, z Patchellovy dvanáctihodinové plavby by se rychle stal mezinárodní incident,“ popsal reportér CNN.
Kurz ale nebylo to jediné, co musela kanadská loď proplouvající horkou zónou řešit. Přitomnost západních lodí totiž pochopitelně neušla čínské armádě. „Na obzoru se téměř vždy objevovaly čínské válečné lodě, které vypadají jako stíny, když se pohybují v dešťových přeháňkách, ke kterým tak často dochází v teplých vodách Jihočínského moře,“ vykreslil reportér Lendon.
K tomu nad kanadskými a americkými loděmi přelétávalo čínské letectvo. Ještě větší obavy měl ale kapitán fregaty Ottawa paradoxně z civilních lodí.
Před jeho plavidlem se totiž neustále ve špatné viditelnosti objevovaly malé rybářské plavidla. Čína přitom často podobné čluny využívá k vojenským účelům a špionáži. Velitel Patchell měl proto hrůzu z toho, že by jeho fregata do některé z čínských bárek narazila. „Vyhnout se srážce s nimi bylo Patchellovou akutní prioritou,“ vzpomínal reportér.
Obavy z odposlouchávání
Ten také popsal, že strach ze šponáže provázel celou cestu. „Po většinu plavby, zejména v blízkosti ostrovů držených Číňany, není dovoleno používat mobilní telefony na otevřených palubách lodi, aby se nestaly cílem hackerských útoků. Papírová cedule na poklopech vedoucích ven připomíná členům posádky, aby svá zařízení nevynášeli ven,“ uvedl Lendon.
Námořníci ale na nervozitu a strach uměli i zapomenout. Během cesty se na lodi konalo grilování a večery zpříjemnila i oslava Halloweenu. Vojáci se pak také pobavili v podomácku vyrobené vířivce. To všechno jen pár kilometrů od místa, které je nejpravděpodobnějším epicentrem další války.