Není sleva jako sleva. Obchodníci před Vánoci útočí na city, experti radí obezřetnost

Experti varovali před sofistikovanými lákadly některých obchodníků.

Triky obchodníků před Vánoci

S blížícími se vánočními nákupy se některé obchody snaží nalákat zákazníky na bombastické slevy. Česká obchodní inspekce nabádá nakupující k obezřetnosti. Experti varovali před sofistikovanými taktikami obchodníků, kteří se snaží u svých zákazníků například vzbudit pocit exkluzivity.

Podle zjištění inspekce případů falešných slev v posledních týdnech přibývá. Porušení předpisů v souvislosti se slevami zjistila až ve 40 procentech případů. „Pět největších řetězců, které působí na tuzemském trhu, dostalo v posledních devíti měsících celkové pokuty dohromady za více než 9 milionů korun,“ přiblížil mluvčí ČOI František Kotrba.

ČTĚTE DÁLE: Řeším to, mám důvod k optimismu. Hvězda z Dawsonova světa oznámila, že má rakovinu

Češi přitom slevové akce přímo zbožňují. „Podíl zboží, které se prodává v nějak označené slevě, u nás přesahuje 50 procent,“ uvedl ekonom Petr Bartoň. V tomto ohledu české obchody podle něj nemají v evropském srovnání konkurenci.

Přesvědčit se, že sleva není slevou, je přitom z pohledu expertů jednoduché. „Podle zákona by na té cedulce měla být vyznačena nejnižší cena, za kterou se zboží prodávalo v uplynulých 30 dnech,“ vysvětlil ekonom Petr Bartoň. „Zákazník si může zkontrolovat, jestli skutečně ta koncová cena je výhodná,“ dodal ekonom Štěpán Křeček.

Odborníci rovněž upozornili na sofistikované metody některých obchodníků, které míří na lidské emoce. Například pojmy jako „omezená nabídka“ nebo „limitovaná edice“ mohou v lidech vyvolat pocit exkluzivity a hrdosti, že jsou to právě oni, na které se dostalo. Zákazník tak může koupit něco, co možná ani v danou chvíli nepotřeboval.

„Snaží se udělat nátlak na spotřebitele. Snaží se ho zmanipulovat, aby ten výrobek nakoupil okamžitě,“ osvětlila vedoucí právní poradny spotřebitelské organizace dTest Karolína Valouchová.

Podle sociologa Vojtěcha Bednáře obchodníci dokáží chytře zaujmout. „My kupujeme věci, protože dostáváme signál, který nás přesvědčí o tom, že je správné ty věci koupit,“ vysvětlil.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Paradox samoobslužných pokladen. Krádeží přibylo, přesto se obchodníkům v Česku vyplatí

Tagy:
obchod ekonomika ekonom Česká obchodní inspekce dTest Česko maloobchodní prodej makroekonomie Vojtěch Bednář Dawsonův svět produkty a služby ekonomika, obchod a finance prodejní kanály