Paradox samoobslužných pokladen: Krádeží přibylo, přesto se obchodníkům v Česku vyplatí

Řetězce ve větší míře spoléhají na samoobslužné pokladny.

Samoobslužné pokladny jsou nutnost

Obchodní řetězce v Česku čím dál častěji instalují do svých obchodů samoobslužné pokladny. Důvodem je nejen zefektivnění nákupu, ale i nedostatek pokladních. Investice do pokladen se řetězcům paradoxně vyplatí i přes vyšší počty krádeží.

Řetězce jsou nuceny k samoobslužným pokladnám přistoupit zejména z důvodu nedostatku personálu. „I kdybychom chtěli mít jenom lidmi obsluhované pokladny, tak prostě tolik prodavaček tady není,“ shrnul současný stav na trhu práce prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Tomáš Prouza.

ČTĚTE DÁLE: Smrt krále masa. Na motorce tragicky zahynul oblíbený velkouzenář, loučily se s ním stovky lidí

Přední české řetězce tak spoléhají na samoobslužné pokladny stále více. „Větší zájem o využití těchto pokladen je hlavně ve větších městech. V menších městech zákazníci preferují osobní kontakt s pokladní,“ přiblížil pro CNN Prima NEWS mluvčí společnosti Penny Market Tomáš Kubík.

Máslo raketově zdražilo. Marže extrémně vzrostla, vysvětlil Maier. Zmínil další vývoj ceny

Máslo výrazně podražilo. Jeho marže v obchodních řetězcích za čtyři měsíce vzrostla extrémní rychlostí, řekl ve vysílání CNN Prima NEWS agrární ekonom Tomáš Maier. Odmítl argument, že za drahý produkt může nízká dojivost krav – trh se prý na tuto okolnost každý rok připravuje. Za půl roku podle Maiera najdeme na cenovkách zcela jinou cenu.

Například společnost Lidl má v plánu mít zanedlouho samoobslužné pokladny ve všech prodejnách. „Naším cílem je instalace samoobslužných pokladen ve všech našich prodejnách do konce roku 2025,“ informovala mluvčí řetězce Eliška Froschová Stehlíková.

Moderní pokladny ovšem dávají příležitost zlodějům. Případů krádeží na samoobslužných pokladnách je podle Prouzy čtyřikrát více než na klasických. „Když si spočítáme náklady na objem krádeží proti nákladům na tu pokladní, tak ta pokladní je dneska dražší než ty krádeže,“ popsal paradoxní situaci Prouza.

Podle ekonoma Petra Bartoně je ale takové přemýšlení obchodníků problematické. „Někdo začne krást a ráno si to obhájí před zrcadlem s tím, že to prý těm supermarketům nevadí,“ vysvětlil ekonom. Například ve Spojených státech a ve Velké Británii se právě z důvodu nárůstu krádeží řetězce začaly postupně vracet ke klasickým pokladnám.

Podle některých ekonomů přitom obchody často nenápadně nutí zákazníky k využívání samoobslužných pokladen tím, že na klasické nasadí méně pokladních. „Tím pádem je tam větší fronta. Ten, kdo využije samoobslužnou pokladnu, ušetří čas,“ dodal Bartoň.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: VZP docházejí peníze. Situaci může zachránit centralizace, prevence nebo spoluúčast pacientů

Tagy:
Velká Británie krádež obchod ekonomika ekonom Lidl Tomáš Prouza maloobchodní prodej Penny Market Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky Tomáš Kubík produkty a služby ekonomika, obchod a finance prodejní kanály