Není to jako v osobáku, brání se kamioňáci špatné pověsti. Reportér zkusil cestu po D1

Kamionem po D1

Jak vypadá jízda po dálnici D1 očima řidičů kamionu a proč se předjíždějí?

Řidiči nákladních vozů, kteří ročně zaviní 11 tisíc nehod, nemají na silnicích pro mnohé úplně dobrou pověst. Jak ale vypadá jízda po D1 jejich očima? Co jim dělají řidiči osobáků? Proč se nákladní vozy často předjíždějí? A mají někteří kamioňáci vysloveně špatnou pověst?

Nákladní vozy jsou na silnicích všudypřítomné – a na dálnicích obzvlášť. V Česku jich je 188 tisíc a jen loni přibylo 1 600. Mezi českými řidiči nemají zrovna dobrou pověst, jak vyplývá vesměs i z naší ankety. „Jezdí jak dobytek,“ ulevila si jedna z dotázaných. „Myslí si, že jsou neomezení vládci silnic,“ dodal další. „Nemám s nimi špatné zkušenosti,“ nesouhlasil ale jiný muž.

Vyhrocený konflikt posádek dvou aut. Kvůli údajnému vybržďování muž vysklil řidiči okýnko

Policie se zabývá roztržkou mezi pasažéry dvou aut v Brně. Muž, který na křižovatce jako spolujezdec vystoupil z auta, prvnímu vozu vysklil okýnko. Jednal tak prý kvůli tomu, že je muž v předním autu vybržďoval. Ten ale vybržďování popírá a říká, že jel plynule. Po vyšetření policie zjistila, že po agresivním muži bylo v minulosti vyhlášeno celostátní pátrání.

Řidiči náklaďáků zavinili loni 11 tisíc nehod, 67 lidí přitom střet nepřežilo a 182 utrpělo těžká zranění. Počet tragických nehod způsobených nákladními vozy rok od roku roste. „Nejrizikovější jsou z pohledu řidičů nákladních vozidel dálnice, protože tam zaviní 40 % nehod, kde někdo umírá, a 30 % těžkých zranění,“ prohlásil vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

A právě proto se reportér CNN Prima NEWS Josef Kolina rozhodl zjistit, jak doprava na silnicích vypadá z pohledu řidiče náklaďáku. Trasa jízdy se zkušeným šoférem se sama nabízela – obávaná dálnice D1. Jakékoli zúžení totiž znamená pro kamioňáka potenciální riziko.

Stačí, když se řidič osobního auta moc rychle zařadí před kamion. „Tohle už byla ,prasárna‘ z jeho strany. Já to nechám volně dojíždět a jsem ve střehu, co udělají. Pro mě je paradoxně horší mít před sebou čtyři osobáky natěsno, protože v tu chvíli vím, že se z toho může stát řetězová nehoda,“ popsal řidič nákladního auta Roman Daniš.

Další riziková situace nastala o pár minut později, kdy řidič BMW v zúžení kličkoval a poté sešlápl brzdu. „Neuvědomí si, že já mám nějakých, dejme tomu, dvacet tun a nejsem schopen tak rychle zareagovat,“ stěžoval si kamioňák.

Od aut před sebou si proto při 80kilometrové rychlosti stabilně udržoval odstup dvou patníků, tedy sta metrů. V Německu tato povinnost platí už řadu let, u nás je to chystaná novinka. „Novela zákona o silničním provozu, kterou předkládá vláda, počítá s pevnou bezpečnou vzdáleností 50 metrů při rychlosti vyšší než 50 kilometrů v hodině pro nákladní vozidla,“ potvrdil Neřold.

Střet s jakýmkoli nákladním autem je totiž zpravidla fatální i pro řidiče kamionu. „Zaprvé mě to začne tlačit zezadu a narazím do stojícího vozidla. Před sebou navíc de facto nemám žádnou bezpečnou zónu, takže bych byl na místě mrtvý,“ prohlásil Daniš.

A vyjádřil se také k tomu, co řidiči osobních aut kritizují často – předjíždění: „Někdy vás tlačí čas, zbývá vám půlhodina výkonu a víte, že když ho předjedete, zvládnete to,“ vysvětlil šofér, nebezpečné předjíždění ale odsoudil.

Tagy: