reklama

Není to jako v osobáku, brání se kamioňáci špatné pověsti. Reportér zkusil cestu po D1

Řidiči nákladních vozů, kteří ročně zaviní 11 tisíc nehod, nemají na silnicích pro mnohé úplně dobrou pověst. Jak ale vypadá jízda po D1 jejich očima? Co jim dělají řidiči osobáků? Proč se nákladní vozy často předjíždějí? A mají někteří kamioňáci vysloveně špatnou pověst?

reklama

Nákladní vozy jsou na silnicích všudypřítomné – a na dálnicích obzvlášť. V Česku jich je 188 tisíc a jen loni přibylo 1 600. Mezi českými řidiči nemají zrovna dobrou pověst, jak vyplývá vesměs i z naší ankety. „Jezdí jak dobytek,“ ulevila si jedna z dotázaných. „Myslí si, že jsou neomezení vládci silnic,“ dodal další. „Nemám s nimi špatné zkušenosti,“ nesouhlasil ale jiný muž.

Řidiči náklaďáků zavinili loni 11 tisíc nehod, 67 lidí přitom střet nepřežilo a 182 utrpělo těžká zranění. Počet tragických nehod způsobených nákladními vozy rok od roku roste. „Nejrizikovější jsou z pohledu řidičů nákladních vozidel dálnice, protože tam zaviní 40 % nehod, kde někdo umírá, a 30 % těžkých zranění,“ prohlásil vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

A právě proto se reportér CNN Prima NEWS Josef Kolina rozhodl zjistit, jak doprava na silnicích vypadá z pohledu řidiče náklaďáku. Trasa jízdy se zkušeným šoférem se sama nabízela – obávaná dálnice D1. Jakékoli zúžení totiž znamená pro kamioňáka potenciální riziko.

Stačí, když se řidič osobního auta moc rychle zařadí před kamion. „Tohle už byla ,prasárna‘ z jeho strany. Já to nechám volně dojíždět a jsem ve střehu, co udělají. Pro mě je paradoxně horší mít před sebou čtyři osobáky natěsno, protože v tu chvíli vím, že se z toho může stát řetězová nehoda,“ popsal řidič nákladního auta Roman Daniš.

Další riziková situace nastala o pár minut později, kdy řidič BMW v zúžení kličkoval a poté sešlápl brzdu. „Neuvědomí si, že já mám nějakých, dejme tomu, dvacet tun a nejsem schopen tak rychle zareagovat,“ stěžoval si kamioňák.

Od aut před sebou si proto při 80kilometrové rychlosti stabilně udržoval odstup dvou patníků, tedy sta metrů. V Německu tato povinnost platí už řadu let, u nás je to chystaná novinka. „Novela zákona o silničním provozu, kterou předkládá vláda, počítá s pevnou bezpečnou vzdáleností 50 metrů při rychlosti vyšší než 50 kilometrů v hodině pro nákladní vozidla,“ potvrdil Neřold.

Střet s jakýmkoli nákladním autem je totiž zpravidla fatální i pro řidiče kamionu. „Zaprvé mě to začne tlačit zezadu a narazím do stojícího vozidla. Před sebou navíc de facto nemám žádnou bezpečnou zónu, takže bych byl na místě mrtvý,“ prohlásil Daniš.

A vyjádřil se také k tomu, co řidiči osobních aut kritizují často – předjíždění: „Někdy vás tlačí čas, zbývá vám půlhodina výkonu a víte, že když ho předjedete, zvládnete to,“ vysvětlil šofér, nebezpečné předjíždění ale odsoudil.

Tagy:

Hlavní zprávy

Zhrzený sázkař se po čase ozval Strýcové: Omlouvám se za hnusné věci, co jsem napsal
Tenis

Zhrzený sázkař se po čase ozval Strýcové: Omlouvám se za hnusné věci, co jsem napsal

Ve světě sportovních sázkařů není frustrace ničím výjimečným. Často vsadí peníze na „tutovku“, která ale nakonec nevyjde. A svoji zlost si pak vybíjí na těch, kteří je zklamali. U kolektivních sportů to tak časté nebývá, ale u těch individuálních – zejména u tenisu – ano. Své o tom ví bývalá hráčka Barbora Strýcová, která si za svoji kariéru prostřednictvím sociálních sítích vyslechla nespočet vulgárních urážek. Po čase se však dočkala aspoň malého zadostiučinění.

Sledujte ŽIVĚ jednání Sněmovny: Poslanci by mohli začít řešit korespondenční volbu

Aktualizováno

Poslanci se v úterý nakonec nebudou zabývat novelou pandemického zákona, a to kvůli vetu SPD. Vláda chtěla, aby Sněmovna schválila předlohy zrychleně ve stavu legislativní nouze, ráno se i na toto téma sešly výbory. Proti schválení zmíněné novely se přímo na Malostranském náměstí koná demonstrace, kterou organizuje iniciativa Chcípl PES. Zákonodárci by se však mohli začít zabývat korespondenční volbou. Schůze pléna pokračuje odpoledne, živě ji můžete sledovat v tomto článku.

Novela pandemického zákona prý obchází ústavní zákon. Je to něco nehorázného, říká právník

Sněmovna měla v úterý odpoledne projednat vládní novelu, která předpokládá, že protikoronavirová mimořádná opatření vydaná podle pandemického zákona zřejmě budou moci zahrnout širší okruh činností než teď. To se ale nelíbí některým odborníkům. Například právník Tomáš Nielsen v rozhovoru pro CNN Prima NEWS varoval před tím, že novela může výrazně ztížit soudní přezkum mimořádných opatření. Poslanci nakonec pandemický zákon v úterý řešit nebudou, příští týden se bude zřejmě konat mimořádná schůze.

Sledujte speciál Co Čech, to politik! Superdebata hvězd pandemie: Co nás čeká?

Dva roky s covidem změnily svět. Kdy začneme žít normální život? Je očkování jediná cesta, nebo se covid stane normální chřipkou? Sledujte speciál pořadu Co Čech, to politik! V superdebatě o pandemii 30. ledna uslyšíte názory z obou stran rozděleného národa. Ptát se budete i vy, diváci ve studiu. Exkluzivní speciál můžete sledovat na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.

Křížová výprava proti covidovým křečkům. Hongkong se bojí mutací, utratí tisíce mazlíčků

Hongkong je na nohou kvůli křečkům, u kterých se potvrdila nemoc COVID-19. V předvečer oslav nového lunárního roku se proto úřady rozhodly pro drastický krok – nařídily „humánní“ utracení tisíců těchto domácích mazlíčků. Město se obává, že by hlodavci mohli nejenže přenášet nemoc, ale rovněž se stát mezičlánkem pro další mutace a varianty koronaviru. Milovníci zvířat se ale postavili na odpor a k nelibosti úředníků si vytvořili neveřejnou síť na křeččí záchranu.

reklama

Domácí zpravodajství

reklama