V Severním moři stále hoří loď s auty
Nizozemsko je v pěkném průšvihu, reaguje Christof Tietgen, tiskový mluvčí německého automotoklubu na zoufalou snahu nizozemských úřadů uhasit nákladní loď, která převážela téměř 4 000 aut, z nichž 500 jsou elektroauta. Uhasit ekologické vozy je velmi obtížné.
E-auta a vozy se spalovacími motory vzplanou podle jeho slov stejně rychle. Rozdíl je však v hašení. „U elektroaut je to velmi obtížné. Práškem nebo pěnou nic nezmůžete. Jedinou šancí je voda, hodně vody. Musejí se uhasit nejen plameny, ale musí se zchladit celá baterie, aby nedošlo k jejímu opětovnému vznícení,“ uvedl Tietgen podle německého webu Focus.
ČTĚTE TAKÉ: Evropě hrozí obrovská ekologická katastrofa. Loď s auty se nedaří uhasit, drží ji jediné lano
A přesně to nelze udělat, protože příliš mnoho vody by nestabilní plavidlo rozkolísalo, loď by se mohla potopit a nastat ekologická katastrofa nedozírných následků. Právě kvůli tomu se přestala loď hasit a pouze se ochlazuje její trup. Kromě téměř čtyř tisíc aut veze také 1 600 tun topného oleje a 200 tun lodní nafty.
„Ekologická katastrofa už nastala,“ tvrdí Kim Detloff, odpovědný za ochranu moří ve Svazu ochrany přírody (Nabu). Voda, kterou se hasí a ochlazuje trup lodi, je kontaminovaná těžkými kovy, plasty bateriemi a ropou a to vše se už dostalo do moře. To však není nic ve srovnání s tím, co by se mohlo stát, kdyby se loď potopila.
Zbytky z lithiových baterií z elektroaut jsou považovány za extrémně škodlivé. Lithium je silně dráždivé a v plynné formě může poškodit dýchací cesty. Voda při kontaktu s lithiem je nepoužitelná.
Podle Detloffa jsou omezené možnosti, co dělat. Loď se může nechat hořet a doufat, že oheň zeslábne. Potom by se mohla odtáhnout do přístavu a tam by nastoupili hasiči. Nebo se může odtáhnout na mělčinu, pokud by se potápěla. Odborníci se nyní pokoušejí plavidlo přemístit dál do Severního moře, aby nebylo ve Waddenském moři a získal se tak čas. Ohledně řešení nebezpečné situace jsou ale úřady zatím značně bezmocné.