Pozor na sjeté pneumatiky
I uprostřed léta můžete s autem na silnici zažít smyk jako na ledu. Stačí vrstva vody na vozovce a gumy sjeté k hranici legálního minima. Dokazuje to video řidiče ze severu Moravy, který havaroval na dálnici do svodidel.
„Když jsem vyjížděl, bylo sluníčko, nádherně, najednou se zatáhlo a vjel jsem do deště. Předjížděl jsem na dálnici, a když jsem se chtěl zařadit zpátky do pravého pruhu, tak se auto rozhodlo, že mě přestane poslouchat. Narazil jsem do svodidel a dvakrát se otočil kolem své osy. Naštěstí to nešlo přes střechu,“ popisuje řidič Radim Růžička karambol, ze kterého jen se štěstím vyvázl bez zranění.
I uprostřed léta můžete s autem na silnici zažít smyk jako na ledu. Zdroj: CNN Prima NEWS
I uprostřed léta můžete s autem na silnici zažít smyk jako na ledu. Zdroj: CNN Prima NEWS
I uprostřed léta můžete s autem na silnici zažít smyk jako na ledu. Zdroj: CNN Prima NEWS
Hned mu došlo, co se stalo. „Dojížděl jsem pneumatiky. Sice jsem měl ještě legální vzorek, ale někde okolo dvou milimetrů. Pneumatiky prostě nezvládly odvést všechnu vodu,“ uvědomuje si zpětně. Podobné nehody hrozí právě v těchto dnech, kdy vedra velmi často střídají prudké lijáky. To, co dokáže nová pneumatika s osmimilimetrovým vzorkem, jednoduše sjetá guma nezvládne.
Motorkáři kličkující v zácpě jsou nebezpeční sobě i ostatním. Co na to zákon?
Čím dál více řidičů motocyklů či skútrů si ve městech rádo hledá cestu vpřed kontroverzními způsoby. Problém se stává citelnějším i díky tomu, že registrací jednostopých strojů u nás v poslední době přibývá. Legislativa však na motorkáře kličkující kolonami prakticky nepamatuje.
„Když budete mít vzorek sjetý na zákonné minimum 1,6 milimetru, na suchu vám bude auto držet jako přibité. Ale jak bude na silnici voda, bude to, jako když vjedete na led,“ upozorňuje majitel pneuservisu z Jablonce nad Nisou Miroslav Hnídek. „Dřív to takový problém nebýval, gumy byly úzké, dnes ale spousta aut jezdí na širokých, nízkých gumách a ty vodu obecně odvádějí hůře než ty užší,“ upozorňuje.
Kvůli odvádění vody jsou na pneumatice široké drážky po obvodu celé gumy. „Zvládnou neuvěřitelně moc. Představte si, že když jedete po dálnici 130 km/h a máte pneumatiku širokou 205 milimetrů, na silnici je půl centimetru vody – což je při středně silném dešti běžné – tak za takových podmínek každá guma na autě za jedinou sekundu odvede 35 litrů vody. To je tři a půl kyblíku vody za jedinou vteřinu,“ vypočítává dopravní expert Roman Budský.
To ale platí jen pro novou pneumatiku. S ojetým vzorkem možnosti gumy výrazně klesají. Podle odborníků by řidiči, kteří jezdí dálničními rychlostmi, měli měnit pneumatiky už někde okolo tří milimetrů vzorku a nesjíždět je na doraz. „Když například pojedete na dovolenou přes rakouské hory, kde hodně často prší, tak jsou i tři milimetry téměř málo,“ podotýká majitel pneuservisu. Kdo gumy měnit nechce, měl by při dešti výrazně zpomalit.