Reklama na Citroën pobouřila Egypt a musí pryč. Strašidelný sexismus, zuří feministky

Reklama francouzské automobilky na nový model C4 vyvolala v Egyptě silné kontroverze. Aktivisté výrobce nařkli, že propaguje sexuální obtěžování v zemi, kde je fenomén Me Too v poslední době žhavým tématem.

Reklama egyptské pobočky Citroënu, která měla premiéru minulý měsíc, ukazuje populárního egyptského zpěváka a herce Amra Diaba, jak řídí nejnovější generaci kompaktního vozu C4, když vtom náhle zastaví před ženou přecházející ulici. Diab se na ženu podívá a vyfotografuje ji z kamery upevněné ve zpětném zrcátku auta. Zpěvák se usmívá, když se na jeho telefonu objeví ženina atraktivní podoba a dále pokračuje jen romantický příběh dvou zamilovaných, kteří si užívají společnou jízdu.

Přestože reklama zjevně cílí na zviditelnění elektronických funkcí nového vozu, spustila kritiku automobilky i 60letého zpěváka, který je považován za vzor pro mnoho lidí v arabském světě. Pod tlakem veřejnosti se egyptská pobočka Citroënu omluvila a jedenapůlminutový spot z veřejného prostoru s omluvou stáhla s tím, že je proti jakémukoliv obtěžování žen.

Sexuální obtěžování na denním pořádku

Diab, který má video stále na svých účtech na sociálních sítích s desítkami milionů sledujících, situaci nekomentoval.

V Egyptě, konzervativní muslimské zemi s více než 100 miliony lidí, je podle aktivistů sexuální obtěžování na denním pořádku. Egyptská feministická iniciativa Speak Up označila reklamu za „strašidelnou“ a uvedla, že propaguje „nezávazné fotografování dívek na ulici bez jejich souhlasu jen proto, že to mužům dělá dobře“.

„Všechno může být dvousečná zbraň. V této reklamě se egyptský Citroën rozhodl ukázat negativní aspekty nových funkcí svého modelu C4, od narušování soukromí lidí až po obtěžování dívek na ulici! #MeToo,“ rozhořčil se uživatel jménem The Lady v příspěvku na Twitteru.

Feministka Sabah Khodir automobilku obvinila, že využívá boj žen proti genderově podmíněnému násilí „jako příležitost k prodeji vozidel“ a vyzvala Hanyho Shakera, šéfa Svazu egyptských hudebníků, aby zahájil vyšetřování Diabovy účasti na reklamě.

Ožehavé téma

Sexuální obtěžování a násilí se v Egyptě začalo řešit ve velkém po lidovém povstání v roce 2011, které svrhlo dlouholetého autokrata Husního Mubaraka, kdy během protestů došlo ke znásilňování a jiným sexuálním útokům.

Průzkum z roku 2017, který provedla nevládní organizace Women and Promundo, zjistil, že téměř
60 procent egyptských žen bylo sexuálně obtěžováno, a téměř 65 procent mužů se k obtěžování žen přiznalo, i když šlo prý většinou nešlo o víc, než že se za ženou ohlédli na ulici.

Úsilí občanské společnosti v posledních letech povzbudilo ženy, aby o tomto problému hovořily otevřeněji. Mnoho žen inspirovaných hnutím #MeToo se o něm také vyjádřuje na sociálních sítích.

Egyptský trestní zákoník v poslední době zvýšil tresty za sexuální obtěžování až na pět let vězení.

Tagy: