Nová generace vlajkové lodi automobilky Škoda Superbu se bude vyrábět v bratislavském závodě koncernu Volkswagen na stejné lince jako nový VW Passat. Počítá se opětovně také s verzí kombi.
Na rozdíl od nového Passatu, kterému zůstane už jen praktická verze Variant, bude český model střední třídy nadále dostupný ve dvou karosářských verzích – jako sedan i jako kombi. Aktuální generace Škody Superb je na trhu od poloviny roku 2015 a vyrábí se v závodě Škoda v Kvasinách. S generační výměnou se mění i místo výroby – od roku 2023 bude Superb sjíždět z montážní linky spolu se zmíněným novým VW Passat v bratislavském závodě Volkswagenu.
U nové generace Superbu se opět počítá i s oblíbenou verzí kombi, nový VW Passat bude mít jenom ji. Zdroj: Autoexpress.co.uk
U nové generace Superbu se opět počítá i s oblíbenou verzí kombi, nový VW Passat bude mít jenom ji. Zdroj: Autoexpress.co.uk
Naposledy spalovací
Superb nové generace bude stále založen na platformě MQB (s dodatkem Evo), ale jak ukázaly špionážní fotografie z testování auta, bude o něco delší a naroste mu i rozvor jako odpověď na mezigenerační nárůst menší Octavie. Delší bude hlavně zadní převis, linie střechy bude strmější, což pomůže zdynamizovat design.
Boční profil bude zvýrazněn jednoduchými ramenními liniemi, které exteriérový designér Škody Petr Matušinec nedávno označil za jedno z klíčových kritérií. Auto by mělo mít také jedno z nejširších provedení masky chladiče značky Škoda.
Nová Škoda Superb: Z designerského oddělení unikly první skici
Čtvrtá generace Škody Superb má sice dorazit až za dva roky, automobilce se ale zcela nepodařilo utajit její design. Designerské črty naznačují, že revoluci čekat nemáme. Ostatně, půjde o poslední generaci Superbu se spalovacím motorem. Evoluce tedy musí stačit.
Superb bude pohánět definitivně poslední generace spalovacích motorů koncernu VW. Mezi benzinovými to bude 1,5litrový TSI s aktuálním výkonem 150 koní, po něm bude následovat dvoulitr o výkonu 190 a 280 koní – ten je určen k pohonu všech kol. Z naftových budou v nabídce dva dvoulitrové TDI, které mají aktuálně 150 a 200 koní. Všechny motory budou muset od roku 2025 (plánovaný odklad o dva roky nebyl potvrzen) splňovat přísnější normu Euro 7, což znamená, že paleta naftových a benzinových motorů bude výrazně ovlivněna. Nyní se zdá, že bez elektrifikace to nepůjde.
Hybrid ano, plná elektrika ne
Proto bude Superb k dispozici také se zcela novým plug-in hybridním pohonem. Odcházející generální ředitel Škody Thomas Schäfer nedávno potvrdil, že ačkoli neexistují žádné plány na SUV Kodiaq s pohonem typu PHEV, protože má vyšší procento soukromých kupujících, modely jako Octavia a Superb zůstávají oblíbenou volbou firemních vozových parků, takže náklady na vývoj nových hybridních variant jsou opodstatněné. Vývoj zcela elektrické varianty se neplánuje a vzhledem k použití platformy MQB ani plánovat nemůže.
Současný Superb plug-in hybrid spojuje 1,4litrový benzinový motor s elektrickým pohonem, který generuje systémový výkon přibližně 218 koní. Dojezd na elektřinu, který bude podle přísnějších emisních norem důležitý, má v současnosti 58 až 64 kilometrů. Novinka dostane pravděpodobně větší baterii, která by umožnila ujet přes 70 kilometrů. Stejně jako Passat ani Superb nebude dále v nabídce s manuální převodovkou. V současnosti dožívá poslední manuál v základní verzi 1,5 TSI (150 k).
Interiér by měl odpovídat designovému jazyku Octavie či Enyaqu. Zdroj: autoevolution.com
Nová interakce
Škoda plánuje, že nový Superb projde výraznou revolucí v přístupu k interakci mezi uživatelem a ovládacími prvky, což je v rámci koncernu VW aktuálně poměrně kontroverzní záležitost v souvislosti se smíšenými reakcemi uživatelů na ovládací rozhraní v nejnovějším Golfu.
Škoda se některým z těchto problémů vyhnula lepším využitím obrazovek infotainmentu, Schäfer však říká, že zásadnější revize přijdou až s novým Superbem. „Interiér auta bude obrovským krokem vpřed. Ponese náš nový uživatelský jazyk, který se vztahuje na to, čeho se dotýkáte a co cítíte. Nejprve ho dostane Superb a potom druhá generace Kodiaqu,“ uvedl.
Masivní maska přídě by mohla být podobná těm od současných BMW a současně vyhovující čínskému vkusu. Zdroj: autoevolution.com
Masivní maska přídě by mohla být podobná těm od současných BMW a současně vyhovující čínskému vkusu. Zdroj: autoevolution.com
Prstová vibrace
Nicneříkající fráze pravděpodobně popisují obrazovky s haptickou reakcí. Tak se označují vlastnosti ovládacích zařízení, u kterých je významně zohledněn hmatový smysl člověka. Příkladem může být vibrace. Člověk na základě ní vnímá, že tlačítko skutečně stiskl, což je zásadní rozdíl oproti anonymním dotykům virtuálních tlačítek na displejích.
Thomas Schäfer však pokračoval: „Uvidíme některé prvky z Enyaqu iV, ale myslíme si, že musíme použít více tradičních ovládacích prvků. Pokud existuje značka, která by měla být funkční, přehledná a snadno použitelná, je to Škoda.“
Tady šéf Škody naráží na to, že Superb by mohl využít 13palcovou obrazovku Enyaqu, ale zároveň bude mít klasická fyzická tlačítka. Mohlo by to znamenat i řadu funkcí pro jednotlivé ovládací prvky, jako má dnes například Jaguar. Pokud vše půjde podle plánu, uvedení nového Superbu na trh proběhne na jaře 2023. Odhalení novinky by ale mohlo proběhnout už v příštím roce.